Gå til innhold

Diverse spm om fotografering, instillinger, effekter, hjemmestudio osv. Min spmtråd ^^

Anbefalte innlegg

Okei, jeg har en del jeg lurer på som ivrig, ny og motivert, men likevel en helt fersk hobbyfotograf.

Først av alt lurer jeg litt på dette med kamerainstillinger. Jeg har nok ikke satt meg så godt inn i det som jeg burde, men jeg syns det er litt tungt å lære sånne ting fra lærebok, og jeg føler det går så mye bedre dersom jeg får konkrete svar på spørsmål som jeg stiller. Derfor begynner jeg med litt spørsmål om akkurat dette :)

Jeg har et Canon EOS 400D for hånd, og tar som oftest bilder ved å bare snurre litt på hjulet og ofte prøver jeg meg bare ut med instillinger som M TV osv.. Som oftest med crappy resultat :p Nå har jeg begynt å interissere meg for HDR bilder, og har virkelig lyst til å prøve ut dette. Har lest litt om det, men når jeg skal overeksponere og undereksponere så blir bildene bare like. Har stilt på Automatic Exposure Bracketing i menyen og prøvd meg frem, men det skjer liksom ikke noe spesielt. Bildene blir bare like. Hva gjør jeg feil? Noen med samme kamera som kan gi meg en t-skje guide? Jeg bruker stativ.

Ellers så elsker jeg å ta bilder av natur, og ikke minst dyr! Det hadde vært fantastisk med muligens fungerende instillinger som jeg kan sette kameraet i for mest optimale bilder av objektene. Feks. Flyvenge fugler, løpende hund. Hund ute i sol, hund inne i vanlig/halvmørkt lys. Mine bilder blir som oftest ganske blurete og det irriterer meg noe helt utrolig. De ser bra ut på kameraskjermen, men så fort jeg får blåst dem opp litt, ser jeg hvor dårlige de egentlig er.

Så kommer vi til dette med hjemmestudio. Jeg er kanskje ikke erfaren nok til å egentlig burde tenke på det, men jeg vil lære, og jeg liker jo å ta bilder, så hvorfor ikke? Man utvikler seg og lærer så lenge man lever. Foreløpig har jeg sett en del på fotopia.no og har sett på blandt annet dette blitz settet: http://www.fotopia.no/produkt.asp?p=18774&...2=598&c=340 For meg virker det som en god deal, men sammen med bakgrunn, bakgrunnstativ og reflektor og litt diverse nødvendige ting steg prisen fort til over 6000 kr, og jeg skulle kanskje begrenset meg litt nå i starten. Studio kittet er greit, men for å få fult utbytte av det føler jeg at jeg trenger en skikkelig bakgrunn. Sett litt på Ikea rullegardinene, men føler kanskje at de blir litt for smale, eller for korte. Både for kort og for smal? Jeg skulle jo gjerne hatt en bakgrunn som jeg kunne stukket ut på gulvet, men det kan jo dog fikses på rimeligere vis vil jeg tro.

Jeg kommer sikkert med flere spørsmål snart, må bare få summet meg litt :)

Utstyr jeg har:

- Canon EOS 400D kamerahus

- Canon Kitobjektiv 18-55mm

- Canon 75-300mm objektiv

- Fotostativ

- Filter

- Canon orginal fotosekk

- Fotobag

- Ekstra batteri til speilrefleksen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blitsene er ikke spesielt kraftige, så en stor bakgrunn er ikke til å anbefale - også med tanke på at en stor bakgrunn krever flere blitser for belysning (les: hvit bakgrunn). De vil dog fungere greit nok for en som er helt fersk og som ønsker å prøve seg litt frem med lyssetting.

Har for øvrig rullegardiner fra IKEA som jeg bruker som bakgrunn i mitt hjemmestudio og de fungerer ypperlig, så lenge det er én til to personer foran linsen - er også langt billigere enn mer proffe løsninger med tøy/papir-bakgrunn med oppheng og kan fåes på opptil 200x195cm. Om du dobler to av de største rullegardinene kan du feste de på enden og rulle ut den siste ut over gulvet.

Med tanke på dyrebildene kreves det mye av objektivene (les: lyssterk) for å kunne ta bilde av noe i fart. Ingen av dine objektiver er lyssterke nok til å kunne ta bilder av bevegelse inne.

Lenke til kommentar

Hm, noe burde jo kunne gjøres, eller faller alt i grunn på objektiv? Trodde heller det var instilling som utgjorde hovedforskjellen selvom jeg vet at objektiv har en del å si. Har du noen å anbefale da? Gjerne et som ikke koster skjorta :)

Takk for tips foressten.

Lenke til kommentar

Jeg skal på en liten fotosafari rundt nydelige Stokkavannet senere i dag, det er iallefall planen. Tar med meg speilrefleksen med ekstern objektiv. Hvilke instillinger bør jeg ha for hånd til landskapsbilder og til å ta bilder av hunden i landskapet? Og jeg vil veldig gjerne prøve meg på HDR bilder, så om noen kan hjelpe meg med det, vil jeg bli svært glad :)

Lenke til kommentar

Skal du ta bilder av noe i fart synes jeg i lukkermodus er best.

Hvis objektet er forholdvis rolig kan du bruke blendermodus. Vet ikke hva de forskjellige heter på ditt kamera, men det står i manualen. Ellers da å bare prøve seg litt fram.

Lenke til kommentar

Du er nødt til å sette deg inn i hvordan ting fungerer, det finnes ingen "magiske" innstillinger for forskjellige situasjoner. Fotografering er ikke lett, og det krever en del kunnskaper for å oppnå en viss grad av frihet i bruken. At du synest det er tungt å lære fra en bok holder rett og slett ikke, gjør en innsats. :)

Lenke til kommentar
Lettleste bøker å anbefale?
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...0245&rom=MP

Denne tar for seg det aller meste, og er ganske lettlest. Men også den krever litt innsats. Den forteller deg bare hva du skal gjøre, ikke hvordan du gjør det med ditt kamera. Til det har du manualen.

Ellers vil jeg fraråde dg å prøve deg på HDR før du har fått sving på det mest grunnleggende. Å gape for høyt blir du bare frustrert og motløs av.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale boka "Digital fotografi i praksis". Den er veldig godt beskrivende, ikke vanskelig å lese i det hele tatt, og med mange gode eksempels bilder.

Et tips jeg vil gi deg er, se på bildekritikk på forumet, å få med deg EXIF på de forskjellige bildene. Se litt på hvilke lukkertider, blendere osv de bruker på de forskjellige motivene.

Og viktigst av alt, LEK OG HA DET GØY!

Lenke til kommentar

Fjørtofts bok er nevnt. En av mine favoritter er National Geographics "Field Guide to Photography", denne : http://www.amazon.com/National-Geographic-...e/dp/0792274989

Den finnes på Norsk også, den er vel skrevet på tiden da de fleste brukte film, men tror den finnes i oppdatert utgave med litt om digi også, men det er egentlig uvesentlig, siden prinsippene for praktisk bruk er de samme, boka er full av flotte bilder og basic innføring av prinsippene med lukker/blender osv og hvordan bruke kameraet i forskjellige situasjoner. Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...