Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

3fy: potensiell energi når gravitasjonskonstanten ikke er konstant?

Anbefalte innlegg

Har problemer med en oppgave her. Den handler om en romsonde som skal lande på Titan og spørsmålet er hvor mye bremsekraft romstoden trenger for å lande trygt (antar at den skal ha en hastighet lik 0 i det den treffer overflaten). Tenker som så at den potensielle energien sonden har helt øverst i atmosfæren er lik det arbeidet som må påføres sonden for å bremse den opp, men gravitasjonskonstanten øker jo etterhvert som sonden kommer lenger ned. Hvordan løser jeg en slik oppgave?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du snakker om oppgaven om Saturn og Titan som man finner i Eksamen 3FY H07

Denne oppgaven hadde jeg faktisk på påsketentamen, og jeg tror jeg fikk den til ganske greit.

For det første: Du har helt rett, tyngdeakselerasjonen er ikke konstant. Dette skyldes jo at gravitasjonskrefter mellom to legemer er omvendt proporsjonale med avstanden mellom dem. Derfor spiller altså avstanden en stor rolle, og tyngdeakselerasjonen vil variere. Vanligvis forenkler vi dette ved å sette tyngdeakselerasjonen som en konstant (eks. 9,81 m/s^2 på Jorda), men det blir feil i dette tilfellet, fordi avstandene er så store.

Vi må derfor i stedet gjøre en energibetraktning. Vi forutsetter at det er kun bremsekraften som står for hele forandringen av sondens totale energi fra 1000 km over overflaten til den står stille på bakken. Vi bruker formelen for total mekanisk energi i gravitasjonsfelt:

E(total) = (1/2)mv^2-6,67*10^-11*Mm/r

Beklager at det ble litt rotete, vet ikke helt hvordan jeg skal få til fine formler her på forumet.

Regn ut forskjellen av mekanisk energi, men husk at sonden fremdeles har potensiell energi på overflaten av Titan. Vi regner med at bremsekraften utførte et arbeid lik denne forandringen. Vi vet at W= F*s, så vi deler arbeidet på strekningen og finner gjennomsnittlig bremsekraft.

Skal se om jeg finner oppgaven, så kan jeg skanne den inn hvis det er behov. Håper dette uansett var litt til hjelp ihvertfall :thumbup:

Endret av HansErik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...