Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Munnsår inne i munnen, tips?

pwned

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg for en stund siden ble smittet av munnherpes. Siden da har jeg hatt tilfeller av små blemmer på str med hullet i en 1kroning, rundt på innsiden av underleppen. For et par dager siden kom det en litt verre en. Denne er på størrelse med liten negl, og ligger så langt nede på innsiden av underleppa som går ann. Ser litt ut som en vannblemme/gnagsår, og det var væske i den til ble hull på'n. Det er ganske ubehagelig å spise/røre på munnen generelt, så jeg håpte at noen kanskje hadde erfaringer/tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den/få det til å gjøre mindre vondt.

takker på forhånd =)

Endret av pwned
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står også at behandling av klorhexidin-løsninger vil være anbefalt. Og det er nettopp dette Corsodyl inneholder ;) Løp og kjøp.

Det står også at behandling av klorhexidin-løsninger vil være anbefalt. Og det er nettopp dette Corsodyl inneholder ;) Løp og kjøp.

Lenke til kommentar

Hvor står det at det er anbefalt?

Behandling

Det er antatt at munnskyllevann med klorhexidin, bedøvende oppløsning og steroidholdig salve kan lindre plagene. Det ser likevel ut til at pasienten har det best med å unngå sterkt krydret eller stekt mat og mat med kornete struktur og unngå annen behandling. Det er ikke holdepunkter for at plagene forsvinner fortere med forsøkene på behandling.

Min uthevning.
Lenke til kommentar

Nei, for all del. Som sagt skal jeg ikke tvinge i noen noe som helst jeg... For all del, gjør hva dere vil. Angrip meg gjerne for å komme med egne erfaringer og anbefalinger.

Det var et vellment tips, som mest sannsynlig fjerner smertene. Men det var jo utrolig teit å komme meg noe slikt. Beklager det.

Lenke til kommentar

Rolig nå gutter. Smertefjerning hadde vært fint, men lommeboka er ikke enig.

Edit: Tanken på å skylle munnen med noe er heller ikke spesielt fristende, da det gjør ***** vondt =)

Endret av pwned
Lenke til kommentar

Kan så absolutt anbefale Corsodyl, fungerer utrolig godt for meg. Skyller om kvelden (etter tannpuss) med en gang jeg merker antydning til nytt munnsår, og er som oftest borte igjen neste morgen.

Kan også anbefale bruk av Zendium tannkrem forebyggende da det inneholder noen ezymer som forsterker munnens naturlige forsvar. Får kun antydning til munnsår hvis jeg får et sår i munnen, og da skyller jeg som sagt med Corsodyl, og det gir seg med en gang.

edit: Å skylle med corsodyl hvis du allerede har et stort sår anbefales, kanskje det svir litt ekstra de første sekundene, men så blir såret mer eller mindre bedøvet og så sant du ikke spiser så merker du mindre til det i allefall, og stor sjanse for at såret er vesentlig mindre neste morgen

Endret av _diablito_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg hadde et DIGERT slik et. Jeg kunne nesten ikke spise. Dermed skaffet jeg meg slikt "skyllevann" og det tok ikke lang tid før det var vekk. Det hjelper så utrolig mye. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det er heller ikke anbefalt å drikke melk, spise yoghurt eller andre produkter med generell stor bakterieflora når man har slike sår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...