Gå til innhold

Formatering før installasjon av XP OEM programvare

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er i gang med å installere win xp på nytt på en PC. I den forbindelse forventet jeg, basert på andre reinstallasjonsprosesser, at jeg underveis kom til et alternativ hvor jeg kunne velge å formatere harddisken før "ny-installasjonen" ble gjennomført. Dette alternativet dukket altså aldri opp. I stedet ble bare den gamle xp installasjonen slettet før den nye ble installert. Alle de andre filene/programmene/mappene som allerede lå på harddiske ble med andre ord ikke slettet. For alt jeg vet så er dette muligvis normal praksis når det gjelder OEM versjoner av XP, noe jeg ikke har benyttet ved reinstallasjon tidligere. Ettersom denne xp versjonen ikke gir muligheten til å formatere harddisken undervis, har jeg planer om å formatere den manuelt. I denne sammenhengen har jeg et spørsmål jeg håper å få svar på.

Vil denne OEM versjonen kunne boote fra CD-en etter formateringen, eller må jeg ordne med en boot -disk eller -cd? Eventuelt hvilken fremgangsmåte anbefaler dere for å få formatert denne harddisken før jeg insallerer denne OEM versjonen av win xp på nytt?

- LarMa

Endret av Mystical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hatt noen problemer med å formatere i OEM. Er rimelig sikker på at det ikke er noen forskjell på OEM CD og fullversjon CD, bortsett fra lisensnummeret.

Alle Windows CD'er etter Win95 er bootbare.

Installering guide: http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Ser ikke bort fra at denne prosessen kan variere slik at formatering ikke er tilgjengelig, men aner ikke hvordan eller hvorfor det skulle skje.

Det er en genuin Microsoft CD du har?

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du tidligere, ved bruk av OEM versjoner, har fått opp alternativet om å formatere underveis i installasjonen? Hmm, i så fall var det merkelig at jeg ikke fikk opp det alternativet. For ja, det er en genuin Microsoft CD som er kjøpt og betalt på lovlig vis.

Men ettersom CD-en skal være bootbar, så skal det med andre ord ikke være noe problem å formatere harddisken "manuelt". Sånn at jeg da får rensket opp på harddisken før jeg går i gang med reinstallasjonen ved bruk av den aktuelle win xp OEM CD-en?

Takk så langt

LarMa

Lenke til kommentar

Ikke noe problem, du kan f.eks bare slette partisjonstabellen, så tror Windows det er en helt 'blank' disk. Du er da nødt til å få opp den menyen for å partisjonere og formatere.

På UBCD finnes det mange verktøy som kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar

Bare husk at Windows er litt knølete der. Når du får opp valget om hvilken harddisk du skal installere på, og bare trykker OK på C:, så vil den bare reinstallere over tidligere versjon.

Det du må gjøre her er å velge alternativet på å slette C-partisjonen (husker ikke knappen, F8 eller C kanskje...). Da vil du etterpå få spørsmål om å formatere før installsjon.

Lenke til kommentar

Ahh, ok. Er det der jeg muligens gjorde en feil. Kan ikke huske det har vært så "knølete" når jeg har gjennomført reinstallasjoner med andre xp versjoner enn OEM. Men det du mener RulleRimfrost, er at jeg bør være litt mer observant når jeg kommer til spørsmåle om hvilken harddisk jeg vil installere på? For gjennom den prosessen som jeg gjennomførte så mener jeg bare det kom opp et alternativ hvor jeg fikk spørsmålet om jeg ville slette den gamle windows installasjonen.

Det er mulig jeg forsøker en gang til og ser mer nøye etter når jeg kommer til dette steget. Men hvis jeg bestemmer meg for å gjøre en "manuell" formatering av den aktuelle harddisken, så kan jeg bruke formaterings muligheten som kommer opp når jeg høyreklikker på harddisken. Eller finnes det en annen formaterings metode som er å anbefale?

- LarMa

Endret av Mystical
Lenke til kommentar

Etter å ha fulgt anbefalingen til RulleRimfrost så fungerte det. Altså, i stedet for å bare velge å installere på C:, så valgte jeg først å slette partisjonen. Når jeg da valgte å installere på den "slettede" C: partisjonen, fikk jeg opp beskjed om at den måtte formateres først. Dette var da tydeligvis en annen fremgangsmåte enn hva jeg har vært borti tidligere.

Men i den her forbindelse dukket det opp et annet problem. I sammenheng med sletting og formatering av C: partisjonen endret også de andre diskene betegnelse (fra I: til F: i det aktuelle tilfellet). Uten å være helt sikker på om det er årsaken, så ble i alle fall resultatet at jeg har problemer med å åpne enkelte mapper på disken som nå har betegnelsen F:. Selvom den ledige plassen indikerer at innholdsmengden på disken er den samme, så får jeg beskjed om enkelte mapper er tomme, og når jeg forsøker å åpne de så får jeg beskjeden "ingen tilgang". Noen som har noe forslag på hvordan jeg kan ordne på dette. Er også ganske viktig innhold i enkelte av mappene :(

Tusen takk for hjelpen så langt!

- LarMa

Lenke til kommentar

Det var en befriende beskjed å få hårek :) Men når jeg kikker på den guiden som du sendte link til, så finner jeg ikke mappe alternativer som tilsvarer valget "Use simple file sharing (Recommended)". Når er det riktig nok en Norsk xp versjon jeg jobber med, så muligens er det bare jeg som er elendig til å overskue hva det har blitt oversatt til :S Men etter litt søk så virket det forresten som dette er en mulgihet som bare er tilgjengelig ved bruk av Pro versjon. Det jeg arbeider med er da en Home versjon, noe jeg kanskje brude nevnt tidligere. Om dette stemmer, kjenner du da til noen andre fremgangsmåter hårek?

- LarMa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...