Gå til innhold

PVR - sende ut på to utganger samtidig ?

Anbefalte innlegg

noen som vet om en PVR kan spille av et optak på en utgang og samtidig dekode og sende til en annen utgang.

siden PVR-en ikke har muligheter til å brenne på dvd så lurer jeg på om de går ann å koble tven til en utgang som dekoder og sender på vanligmåte samtidig som man spiller av et optak på en annen utgang koblet til en DVD optaker ( elle anne video optaker)

dette for å kunne lagre enkelte optk på dvd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som vet om en PVR kan spille av et optak på en utgang og samtidig dekode og sende til en annen utgang.

siden PVR-en ikke har muligheter til å brenne på dvd så lurer jeg på om de går ann å koble tven til en utgang som dekoder og sender på vanligmåte samtidig som man spiller av et optak på en annen utgang koblet til en DVD optaker ( elle anne video optaker)

Det er ikke mulig.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du sende dette til TV'en også?

Du kan jo f.eks. sende signalet til en PC. Det burde vel fungere det? Du trenger muligens et capture-kort, men her er f.eks. et slikt kort.

Blackmagic Design Intensity HDMI Capture Card

Har aldri prøvd dette, så fint med andre synspunkter på denne fremgangsmåten.

Ang. evt lovlighetsspørsmål er det vel ikke noe problem så lenge man tar opp til privat bruk? Dette har man jo gjort siden VHS'ens sine dager....

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du sende dette til TV'en også?

Du kan jo f.eks. sende signalet til en PC. Det burde vel fungere det? Du trenger muligens et capture-kort, men her er f.eks. et slikt kort.

Blackmagic Design Intensity HDMI Capture Card

Har aldri prøvd dette, så fint med andre synspunkter på denne fremgangsmåten.

Ang. evt lovlighetsspørsmål er det vel ikke noe problem så lenge man tar opp til privat bruk? Dette har man jo gjort siden VHS'ens sine dager....

Har jeg brutt loven ved å fortelle dette? Går dette under "Fremmed hjelp"? Isåfall vil jeg bare si at norske politikere virkelig har latt seg R*vkjøre av DRM-lobbyen...

Se lovdata:LOV 1961-05-12 nr 02: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder:

a) musikkverk,

b) filmverk,

c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller

d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen.

Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Div lovgreier, se innlegget over....

Men samtidig finner man

3.4.2 Eksemplarfremstilling til privat bruk

3.4.2.5.1 Gjeldende rett

Etter gjeldende rett er det adgang til å bruke fremmed hjelp ved eksemplarfremstilling til privat bruk etter § 12. I Ot. prp. nr. 26 (1959-60) s. 32 ble det lagt til grunn at «Den fremstilling som er tillatt etter § 11 [nå § 12 ], kan utføres ikke bare av den som selv skal ha eksemplaret fremstilt til privat bruk. Det er anledning til også å la fremstillingen skje gjennom andre, ved å bestille eksemplar både av personer som er i ens tjeneste og av helt utenforstående.»

Ikke lett å bli klok på dette.

Lenke til kommentar

siden jeg er interessert i kunne ta opptak av enkelte programmer fra tv for å se på dem senere så er det ganske frustrerende å enten kun grei seg med en pvr som ikke lar man ta vare på et opptak for så lang tid.

når harddisken på denne boksen er full så må man slette noe.

det som er det største problemet er å kunne ta med seg opptaket for å vise det for noe andre. mange ber jo om at venner kan ta opp enkelte tv programmer for dem side de ikke har anledning eller muligheter selv

det andre problemet med en moderne digital dekoder er at den ikke er beregnet for å kunne gjøre opptak side den mangler automatisk kanalskifte.

før i tide tok man opp enkelte programmer på vhs og så dro man til venne sine for å vis det elle man samles for å vise det

det er greit nok at man ikke skal gjøre opptak av filmer man kan finne i butikken. en annen ting er når

programmet ikke kan kjøpes noen plass

da blir jeg nødt til spille av opptaket samtidig som jeg spiller det inn på en dvd-plate med en dvd-brenner.

da trenger man jo både pvr for å få til automatisk opptak og en dvd-brenner for lagre det på en dvd-plate. hvorfor sak det være så tungvindt ?

lovene i Norge er rare på den måten at en lov slår en annen gjæl. det er bare hvilken man vektlegger

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
siden jeg er interessert i kunne ta opptak av enkelte programmer fra tv for å se på dem senere så er det ganske frustrerende å enten kun grei seg med en pvr som ikke lar man ta vare på et opptak for så lang tid.

når harddisken på denne boksen er full så må man slette noe.

Jeg har nå en KiSS VR-558, og denne fungerer kjempefint til dette.

Denne kan kobles til en PC, og man kan kopiere til og fra denne så mye man orker.

Men..., den er analog. (Og etter at Linksys kjøpte opp KiSS har supporten blitt elendig.)

Dette burde også være mulig på digitale PVR'er men jeg har ennå ikke funnet noen som er like fleksibel.

Nå virker det som den eneste løsningen er å overføre signalene fra PVR'en analogt hvis man vil få noe ut av PVR'en. OK, men fort veldig tungvint. I gamle dager kunne man kopiere ting ut på VHS, så synes vi på mange områder går baklengs inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

nå har jeg ikke noe skjermkort på pcen min som kan ta imot video bare sende ut.

har ser jeg heller ikke poenget med noe tv kort.

uansett så er man prisgit kabelseskapet hvilken løsning de leverer.

hvis man har en pvr med harddisk og dvd opptaker med harddisk er det noe måte å overføre et opptak fra pvr-en til dvd optakren på kort tid uten å måtte spille av optaket på vanligmåte .

som dere sikker har forstått så har jeg ingen pvr eller dvd opptaker enda.

de fleste tv kanalene legger ut mage programmer på nettet og man k se dem enten gratis eller betale litt for det.

hos NRK er det gratis ( hvis man ser bort fra lisensen da).

det som er litt merkelig med NRK er at enkelte episoder i en serie nekter NRK å legge ut , mens resten av episoden blir lagt ut .de påstår at de ikke ha retiheter til å legge dem ut på nettet.

som oftest er det disse programmene man er sikker på at ligger på nettet man går glip av fordi det er dise som ikke leges ut.

da er det fint å kunne ta opp programmet.

de flest vi sannsynligvis bli slette etter at de er sett på ,mer noe har man ikke lyst til fjerne . da er det fint å kunne lagre dem på en annen plass

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...