Gå til innhold

Ned med drivstoffprisene!

Anbefalte innlegg

Staten får masse inntekter på en haug med produkter det er avgifter på. Uansett hvordan det går seg til, blir staten bare griskere og griskere. Du sier selv at matmomsen går oppover. Det samme gjør altså bensinprisene. Ser du logikken? Hvilke massive varer har det blitt mindre avgifter på? Ingen. Men større avgifter? Mange.

Matmomsen skal jeg ikke uttale meg om ettersom dette bryr meg midt i rassen. Men jeg vil tro at reaksjonen er såpass sterk mtp bensinprisene pga man som oftest fyller full tank. Man ser da en vesentlig større pris enn tidligere. Dessuten kan vel også den nokså kraftige stigningen (og fokuset i media) føre til dette.

God natt!

Det er ikke bare staten som blir griskere og griskere.

Avgiftene går nok aldri ned, men lønningene går opp.

Vi er avhengige av å holde en jevn prisøkning for å unngå inflasjon og slike ting jeg ikke kan så veldig mye om.

I og med at vi blir mere griske for hvert lønnsoppgjør, vil jo det si at arbeidskraften for å produsere noe blir dyrere.

Dermed blir også utgiftene for staten dyrere da de skal bygge nye veier, sykehus osv.

Og eneste måten de får inn tilsvarende mere penger er ved å øke avgiftene i takt med prisstigningen.

Dermed vil vi nok se en økende bensinpris og andre avgifter i alle år fremmover.

Som nevnt i media vil vi kunne få en bensinpris som når 17kr literen om vi når 200$/fatet olje i oljepris.

Om dere ikke er kjent med oljepriser så er det ikke mange år siden det var stor oppstandelse da den rundet 50$/fatet. Altså en FIREDOBBLING.

Og stort sett all skylden kan vi legge på USA. De klager fælt der borte om dagen også, men det var først invasjonen i Irak som gav oss 50$/fatet. Deretter har den amerikanske økonomien stupt, blant annet pga. boligmarkedkrisen, som har gitt oss en vill økning i oljepris.

Hva dette har med Shell og Staoil å gjøre kan jeg virkelig ikke fatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmer. Men staten eier Statoil og Shell. Statoil og Shell vil derfor legge et press på staten når de ikke får solgt.

Kommer du med bevisst feilinformasjon eller?

Staten er kun en medeier i statoil. Shell er et opprinnelig nederlandsk og britisk selskap.

Hvis du tror staten tjener så mye penger ved å selge bensin i Norge så tror du feil, pengene kommer fra salg av Olje og gass til resten av verden, samme gjelder for statoil og shell. Salg av bensin utgjør kun en liten del av inntektene. Uansett om folk boikotter eller ikke, så utgjør ikke inntektene noe for staten relativt sett. Denne kampanjen er bare idiotisk og vil ikke gjøre noe utslag for staten eller statoil/shell. Men folk som stemmer på frp kan vel tro det så lenge de vil.

Beklager feilinformasjonen. Det med Shell har du helt rett i, men staten er fortsatt hovedeier av Statoil.

Om staten ikke tjener mye på salg av drivstoff i Norge, men i stedet eksport av olje og gass, hvorfor skal de da ta så mye avgifter på bensinen?

Jeg er ikke proff på dette emnet, så en enkel forklaring er veldig fint å få servert. :)

Enkel forklaring?

Velferdsstat; vi betaler skatt for alt, da det skjer en omfordeling av goder slik at hele befolkningen skal kunne gavne det. F.eks gratis skole, helsetjenester osv.

Andre grunn er forurensing, vanlige bedrifter betaler CO2 avgifter, og all slags mulige avgifter for forurensing slik at forurensingen skal være minst mulig, slik tenker de også om bilbruken, at man skal ikke bruke den mer enn nødvendig. Derfor er det avgifter på bensin og diesel itillegg til de vanlige avgiftene som vi er vant med fra andre steder, slik at bilbruken skal holdes på et minimalt nivå.

Lenke til kommentar
Jeg syntes denne kampanjen er den mest idiotiske på lenge, at alle forumtråder som oppfordrer til den burde blit låst og slettet. Men det er jo bare meg.

Heldigvis er det bare du som mener at man bør begrense taleretten til folk som ikke er enige med deg.

Jeg syns det er idiotisk at du sier akkurat det du sier i dette sitatet. Betyr det at siden jeg håper på at du ikke skal delta mer i denne diskusjonen, så bør det være slik?

Men det er jo bare meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...