Gå til innhold

Ned med drivstoffprisene!


Anbefalte innlegg

Støtt den nye bensin/dieselkrigsaksjonen som er satt i gang i Norge og Sverige.

IKKE FYLL drivstoff på STATOIL eller SHELL fra lørdag 24.05.2008.

Gjennom en omfattende aksjon i Norge og Sverige vil vi klare å presse prisene ned, istedet for å oppleve et skrekkscenarie på 17 kr literen som det er snakk om. Statoil sentralt har allerede uttrykt sterk bekymring for denne aksjonen, og innrømt at dersom den blir omfattende nok kan det føre til at de blir presset til å senke prisene betydelig.

 

Noen andre forslag? :)

 

Tenkte litt på å gjøre sånn som trailersjåførene i USA gjorde, lagde "tog" med mange biler midt i ?hovedstaten? og lagde kø og demonstrerte. Hadde vært litt fett å få gjort det her i Norge og.

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Tviler på at det vil funke, de tjener ikke så mye på bensin uansett, tror det var snakk om en krone pr/liter.

 

Edit: Trengte ikke quote.

Endret av Slettet-q5ES5fDk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Det er helt sant, men om de blir presset til å senke prisen, vil de klage til staten, og de vil gjerne gå med på å senke prisen.

 

Greit nok det derre med global oppvarming, men ett sted bør grensen gå!

 

Vi i Norge betaler mindre i forhold til lønnen enn i de fleste andre land, tror det var snakk om billigst i Europa i forhold til inntektene.

 

(rett meg hvis jeg tar feil, bare noe jeg husker)

Lenke til kommentar

Staten vil jo merke det godt hvis både Statoil og Shell ikke får solgt noe særlig drivstoff..

 

Norge er et rikt oljeland, prisen burde vært lavere..!

 

Det som jeg også synes er talentløst er at man må betale veiavgifter på bensin til båt!

(De skulle ordnet noe avgiftsfri bensin, sånn som de har med diesel)

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar
Staten vil jo merke det godt hvis både Statoil og Shell ikke får solgt noe særlig drivstoff..

 

Norge er et rikt oljeland, prisen burde vært lavere..!

 

Det som jeg også synes er talentløst er at man må betale veiavgifter på bensin til båt!

(De skulle ordnet noe avgiftsfri bensin, sånn som de har med diesel)

 

 

Vel, hvorfor øker prisen på bensin? Jo Fordi etterspørselen etter olje øker, høyere etterspørsel vil gi høyere prise og vice versa. Du sier vi er rike, med andre ord vi har stor kjøpekraft. At prisen da er høy ser jeg bare som en logisk reaksjon på disse forholdene, markedsøkonomien går sin gang.

 

Videre kommer noe som i større grad kan diskuteres, at anslagsvis 60-70% av pumpeprisen kommer fra avgifter (red. Norsk Petroleumsinstitutt) Spørsmålet blir da; hva vil et hensiktsmessig nivå på avgiftene være? Disse skal jo dekke veislitasje som du nevner men også for andre ulemper vi i felleskaper blir påført av forbruket. Dette er blant annet Co2-utslipp, forurensing og støy. (ref. Are Slettan, N24) Norge har et generelt høy nivå på avgiftene, positivt for miljøet - negativt for privatpersonens lommebok. Jeg ville tro at avgiftene da kan regnes ut som en nyttefunksjon der vi kalkulerer hvilke nivå vi må ha på avgtiftene for å skape et optimalt samfunnsøkonomisk overskudd.

 

Hvordan staten faktisk beregner dette er jo imidlertidig usikker på, noen som har noe innsikt her?

 

.

Lenke til kommentar

Staten får mer enn nok via vanlig skatt. Tullete at de setter opp prisene på drivstoff for å få enda mer!

 

Tankegangen dems er så sykt på jordet. Hørte en på radioen i går som snakka om at gjennomsnittsnordmannen bruker 3% av inntektene på drivstoff. Hva faen for tankegang er detta? Hva med folk på landet, pensjonister, folk uten førerkort, barn??? blir så utrolig oppgitt.

 

staten gjør alt for å tjene mest mulig. kreve avgifter fra folk uten dieselfilter er en annen ting. hva med folk som kjører bensinslukende amerikanere? jo, disse tar de ikke fordi de er i mindretall. mens folk uten dieselfilter er i flertall.

 

 

Det er på tide at nordmenn begynner å protestere, slik som de er flinke til i USA. Her har vi noe å lære.

Lenke til kommentar

Du får gjerne syntes at det er tullete;)

 

Men før du går ut med store bannere og slagord som "Forumet krever billigere bensin" tenk fort gjennom dette:

 

Med lavere avgifter vil det blir mindre ressurser til offentlige ytelser. Dette gjelder store deler av infrastrukteren i Norge. Det gjelder utdanning, helse- politi- og branntjenester. Det gjelder lovverket og rettsvesenet vårt som igjen skal sikre at økonomien vår skal fungere og fortsette å vokse. Disse ytelsene er viktige både å skape trygghet i samfunnet og likverd.

 

Dette er selvfølgelig satt på spissen og kanskje er ikke avgift på bensin den rette veien å gå. Jeg ser argumentet for at mange er avhengig av bil, pga. manglende lokaltraffik(dette kan dog løses på en rekke måter), men likvell så må disse inntektene komme fra et sted. Så hvorfor ikke fra bensinen - noe som er bevist skadelig for miljøet vårt?

Lenke til kommentar

Jeg syntes denne kampanjen er den mest idiotiske på lenge, at alle forumtråder som oppfordrer til den burde blit låst og slettet. Men det er jo bare meg.

 

Når i tillegg forfatteren av eposten åpner med at det FINNES mere olje nå enn for mange år sida, fortjener hele driten å havne i SPAM-folderen.

Flere faktabrist. Olje tar flere millioner år å lage, så den vi har bruk har vi ikke fått erstattet. Ergo mindre olje i dag enn i går.

Dessuten er oljeproduksjonstoppen passert. Vi tapper mindre og mindre olje, rett og slett fordi det er vanskeligere å få tak i den.

 

Det er ikke bensinstasjonene sin skyld at bensinprisen er høy.

Dette er det stort sett alle (untatt de mest trangsynte) enige om.

Så hvorfor la prisen gå utover Shell og Statoil?

 

Så. Hva kan prisøkningen komme av?

Skatter og avgifter?

Joda, det tar jo en del, men de har da virkelig ikke blitt økt neveverdig de siste månedene.

Hva har da økt?

 

JO NEMLIG! OLJEPRISEN!

Og ja, hva styrer den? Lille Norge? Nei dessverre.

 

OPEC setter oljeprisen, og vi må pent og pytnlig dilte etter og følge prisen.

En annen faktor inn i bildet er dollarkursen, som de fleste har fått med seg er helt på tryne om dagen.

Hvordan kan oljeproduserende nasjoner tjene like mye på å selge olje til USA (som sluker mest olje her i verden)? Jo, vi øker oljeprisen, så vi sitter igjen med like mye.

 

Så. Hvem kan forklare meg at det er logisk å straffe to bensinstasjonkjeder for noe de ikke har kontroll over selv?

De kan jo selge bensin med negativ profritt og satse på pølsen, men det vil ikke funke på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Staten vil jo merke det godt hvis både Statoil og Shell ikke får solgt noe særlig drivstoff..

Nope.

 

De vil fremdeles få samme summen om vi fyller på alle andre bensinstasjoner, nettopp fordi de har såpass mye avgifter på bensinen.

Lenke til kommentar
Du får gjerne syntes at det er tullete;)

 

Men før du går ut med store bannere og slagord som "Forumet krever billigere bensin" tenk fort gjennom dette:

 

Med lavere avgifter vil det blir mindre ressurser til offentlige ytelser. Dette gjelder store deler av infrastrukteren i Norge. Det gjelder utdanning, helse- politi- og branntjenester. Det gjelder lovverket og rettsvesenet vårt som igjen skal sikre at økonomien vår skal fungere og fortsette å vokse. Disse ytelsene er viktige både å skape trygghet i samfunnet og likverd.

 

Dette er selvfølgelig satt på spissen og kanskje er ikke avgift på bensin den rette veien å gå. Jeg ser argumentet for at mange er avhengig av bil, pga. manglende lokaltraffik(dette kan dog løses på en rekke måter), men likvell så må disse inntektene komme fra et sted. Så hvorfor ikke fra bensinen - noe som er bevist skadelig for miljøet vårt?

Fordi det går utover de fattige. De rike kan kjøre så mye de vil og forurense så mye de vil.

Økonomien vår vokser som aldri før, og etter hva jeg har merket og fått med meg så er ikke akkurat de statlige tjenestene så veldig mye bedre i dag enn for 10 år siden. Jeg vil faktisk si verre.

 

En fast pris på 10kr/l på diesel og bensin hadde vært OK.

 

 

Staten vil jo merke det godt hvis både Statoil og Shell ikke får solgt noe særlig drivstoff..

Nope.

 

De vil fremdeles få samme summen om vi fyller på alle andre bensinstasjoner, nettopp fordi de har såpass mye avgifter på bensinen.

Stemmer. Men staten eier Statoil og Shell. Statoil og Shell vil derfor legge et press på staten når de ikke får solgt.

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar
Fordi det går utover de fattige. De rike kan kjøre så mye de vil og forurense så mye de vil.

Økonomien vår vokser som aldri før, og etter hva jeg har merket og fått med meg så er ikke akkurat de statlige tjenestene så veldig mye bedre i dag enn for 10 år siden. Jeg vil faktisk si verre.

 

En fast pris på 10kr/l på diesel og bensin hadde vært OK.

 

Ehm.

Skal ikke de fattige straffes like mye for å forrurense?

Er du fattig, så greit, avgiftene rammer deg hardt. Men skal du få et "tenk på miljøet" fritak, bare fordi du ikke tjener like bra som andre?

 

Ettersom jeg har skjønt ut i fra denne diskusjonen andre steder, så tilsvarer bensinprisen for 30 år siden en nå-pris på drøyt 11kr.

Det vil si at avgiftene nesten ikke har gått opp på 30år.

Og skal du mase om kilder så skal jeg oppdrive de til deg. Bare ikke i kveld, jeg er trøtt.

Lenke til kommentar
Fordi det går utover de fattige. De rike kan kjøre så mye de vil og forurense så mye de vil.

Økonomien vår vokser som aldri før, og etter hva jeg har merket og fått med meg så er ikke akkurat de statlige tjenestene så veldig mye bedre i dag enn for 10 år siden. Jeg vil faktisk si verre.

 

En fast pris på 10kr/l på diesel og bensin hadde vært OK.

 

Ehm.

Skal ikke de fattige straffes like mye for å forrurense?

Er du fattig, så greit, avgiftene rammer deg hardt. Men skal du få et "tenk på miljøet" fritak, bare fordi du ikke tjener like bra som andre?

 

Ettersom jeg har skjønt ut i fra denne diskusjonen andre steder, så tilsvarer bensinprisen for 30 år siden en nå-pris på drøyt 11kr.

Det vil si at avgiftene nesten ikke har gått opp på 30år.

Og skal du mase om kilder så skal jeg oppdrive de til deg. Bare ikke i kveld, jeg er trøtt.

Unnskyld meg, men er du stein tett? Selvfølgelig skal prisene være like for fattige og rike, men det jeg mener er at ved å øke prisene til 17kr vil dette svi godt for en fattig i forhold til en rik person.

 

10-11kr kan jeg leve med. Men nå koster diesel mer enn bensin, selv om det er billigere og utvinne. 14kr er for mye. Og 17kr er det vi kan vente oss i sommer.

 

Jeg synes det er bra at drivstoffprisene har gått opp :) Nå kan kanskje folk lære seg å gå de 100 meterne til jobb. Mens, de som pendler kunne blitt kjent med fenomenet tog.

Ja, smart idé! Bare synd kollektivtrafikken er BÅNN i Norge. Ta deg en tur ut av byen og du vil forstå hva jeg mener.

 

 

Synd det er folk som dere som styrer landet vårt.

Lenke til kommentar
Ja, smart idé! Bare synd kollektivtrafikken er BÅNN i Norge. Ta deg en tur ut av byen og du vil forstå hva jeg mener.

Så vær med på å jobbe for bedre kollektivtrafikk, heller det enn lavere bensinpriser.

 

Enig med at kollektivtrafikken kunne vært bedre utenfor byene.

 

 

Stemmer. Men staten eier Statoil og Shell. Statoil og Shell vil derfor legge et press på staten når de ikke får solgt.

Som ansatt på Shell kan jeg si at vi ikke har lagt merke til store forskjellene i salg. Og har snakket med fler på jobb om dette, de har heller ikke sett noe til denne "boikotten". Har vært taxi-sjåfører innom som sier de ikke får lov til å fylle hos oss. Men, er mange som ikke bryr seg om det.

Endret av Demille
Lenke til kommentar
Stemmer. Men staten eier Statoil og Shell. Statoil og Shell vil derfor legge et press på staten når de ikke får solgt.

Kommer du med bevisst feilinformasjon eller?

Staten er kun en medeier i statoil. Shell er et opprinnelig nederlandsk og britisk selskap.

Hvis du tror staten tjener så mye penger ved å selge bensin i Norge så tror du feil, pengene kommer fra salg av Olje og gass til resten av verden, samme gjelder for statoil og shell. Salg av bensin utgjør kun en liten del av inntektene. Uansett om folk boikotter eller ikke, så utgjør ikke inntektene noe for staten relativt sett. Denne kampanjen er bare idiotisk og vil ikke gjøre noe utslag for staten eller statoil/shell. Men folk som stemmer på frp kan vel tro det så lenge de vil.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men er du stein tett? Selvfølgelig skal prisene være like for fattige og rike, men det jeg mener er at ved å øke prisene til 17kr vil dette svi godt for en fattig i forhold til en rik person.

 

10-11kr kan jeg leve med. Men nå koster diesel mer enn bensin, selv om det er billigere og utvinne. 14kr er for mye. Og 17kr er det vi kan vente oss i sommer.

 

Selfølgelig vil de fattige lide mer av dette. Men nå er det nå sånn at dette ikke kommer av avgifter i førsteomgang da det er oljeprisene som styrer.

Derimot kunne staten redusert avgiftene litt så vi ikke kom så høyt.

 

10-11kr syntes jeg er lite. Selvfølgelig er jeg ikke noe fan av høye bensinpriser, men jeg skjønner at siden alt annet øker i pris, så ville det egentlig bare vært sjokkerende om bensinprisene ikke økte også.

12-13kr for nå er greit.

 

Tenk på det på en annen måte.

Landet vårt er like dyrt å drifte uansett hva bensinprisen er. Hvor skal de få pengene fra om de senker avgiftene?

Økt matmoms?

Hvorfor reagerer ikke folk like kraftig på at matmomsen går oppover?

Jeg vet ikke med deg, men jeg bruker mere penger på mat enn jeg gjør på bensin hvert år.

Tror det har noe med at prisen står 5meter over hovedveien og lyser i mot oss da vi kommer kjørende.

Lenke til kommentar
Stemmer. Men staten eier Statoil og Shell. Statoil og Shell vil derfor legge et press på staten når de ikke får solgt.

Kommer du med bevisst feilinformasjon eller?

Staten er kun en medeier i statoil. Shell er et opprinnelig nederlandsk og britisk selskap.

Hvis du tror staten tjener så mye penger ved å selge bensin i Norge så tror du feil, pengene kommer fra salg av Olje og gass til resten av verden, samme gjelder for statoil og shell. Salg av bensin utgjør kun en liten del av inntektene. Uansett om folk boikotter eller ikke, så utgjør ikke inntektene noe for staten relativt sett. Denne kampanjen er bare idiotisk og vil ikke gjøre noe utslag for staten eller statoil/shell. Men folk som stemmer på frp kan vel tro det så lenge de vil.

Beklager feilinformasjonen. Det med Shell har du helt rett i, men staten er fortsatt hovedeier av Statoil.

Om staten ikke tjener mye på salg av drivstoff i Norge, men i stedet eksport av olje og gass, hvorfor skal de da ta så mye avgifter på bensinen?

Jeg er ikke proff på dette emnet, så en enkel forklaring er veldig fint å få servert. :)

 

Unnskyld meg, men er du stein tett? Selvfølgelig skal prisene være like for fattige og rike, men det jeg mener er at ved å øke prisene til 17kr vil dette svi godt for en fattig i forhold til en rik person.

 

10-11kr kan jeg leve med. Men nå koster diesel mer enn bensin, selv om det er billigere og utvinne. 14kr er for mye. Og 17kr er det vi kan vente oss i sommer.

 

Selfølgelig vil de fattige lide mer av dette. Men nå er det nå sånn at dette ikke kommer av avgifter i førsteomgang da det er oljeprisene som styrer.

Derimot kunne staten redusert avgiftene litt så vi ikke kom så høyt.

 

10-11kr syntes jeg er lite. Selvfølgelig er jeg ikke noe fan av høye bensinpriser, men jeg skjønner at siden alt annet øker i pris, så ville det egentlig bare vært sjokkerende om bensinprisene ikke økte også.

12-13kr for nå er greit.

 

Tenk på det på en annen måte.

Landet vårt er like dyrt å drifte uansett hva bensinprisen er. Hvor skal de få pengene fra om de senker avgiftene?

Økt matmoms?

Hvorfor reagerer ikke folk like kraftig på at matmomsen går oppover?

Jeg vet ikke med deg, men jeg bruker mere penger på mat enn jeg gjør på bensin hvert år.

Tror det har noe med at prisen står 5meter over hovedveien og lyser i mot oss da vi kommer kjørende.

Helt enig med det første avsnittet her. Det er dette jeg også vil fram til.

 

Jeg kan også godta 12-13kr. Men hovedfokuset rundt denne kampanjen er først og fremst økningen til 17kr i sommer. Allerede er prisen 14kr stadig vekk her jeg bor, og dette syns jeg er for mye.

 

Staten får masse inntekter på en haug med produkter det er avgifter på. Uansett hvordan det går seg til, blir staten bare griskere og griskere. Du sier selv at matmomsen går oppover. Det samme gjør altså bensinprisene. Ser du logikken? Hvilke massive varer har det blitt mindre avgifter på? Ingen. Men større avgifter? Mange.

Matmomsen skal jeg ikke uttale meg om ettersom dette bryr meg midt i rassen. Men jeg vil tro at reaksjonen er såpass sterk mtp bensinprisene pga man som oftest fyller full tank. Man ser da en vesentlig større pris enn tidligere. Dessuten kan vel også den nokså kraftige stigningen (og fokuset i media) føre til dette.

 

God natt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...