Gå til innhold

First SIX V - 50 år gammelt kamera, hvor mye verdt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da tror jeg du må finne konsumprisindeks for Japan på 50-tallet og valutakurser fra samme periode. :p

En annen mulighet er å undersøke hva andre, mer kjente kamera kostet i solens land på 50-tallet, og prøve å finne ut hva samme kamera kostet her i gamlelandet. Det kan jo gi en viss indikasjon av hva nyprisen ville tilsvart i reell kjøpekraft.

Nå er jo det totalt irrelevant. Bokskamera fra 20-tallet kostet nok en god del av en gjennomsnittslønn, men du får dem gjerne for ett par hundrelapper i dag. På samme måte er det kamera som var rimelige i gamle dager, men likevel holder et høyt prisnivå i dag, grunnet alt fra kultstatus til sjeldenhet.

Lenke til kommentar

Dette var ikke et spesielt dyrt kamera (Anastigmat-optikk), så det er nok produsert i enorme antall. Derfor er det i utgangspunktet neppe særlig verdifullt.

I tillegg er ditt i svært dårlig kosmetisk stand, så ditt eksemplar er sannsynligvis verdiløst. Kjøp heller et par ruller 120-film, og lek deg litt med kvadratformatet. 6x6 kan bli avhengighetsdannende.

Lenke til kommentar
Analogt frister meg lite dessverre, jaja, får prøve finne meg ett sted som kjøper den:P

Hvorfor selge den som PM Normal sier den er ikke verdt noe likevel, hvorfor selge ting du kan få inn en 50 lapp på. Hvis man ikke er i store økonomiske problemer selvsagt, hvis lukkeren virker og du virkelig ikke vil ha den og belgen er helt lystett, tar jeg den gjerne men kun for en symbolsk pris. Den er nemlig ikke verdt en dritt, slike 6x6 kameraer er laget i milioner av eksemplarer, og folk som operer i markedet for klassiske kameraer (slik som Atonio Stasi) må stadig vekk forklare folk som vil selge sine klenodier at de ikke er verdt mer enn lommerusk selv om mange kunder ikke vil høre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...