ELWiss Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Jeg skal sette sammen en liten pc hjemme.. Har alle komponentene som trengs, utenom ATX-strømforsyning... Kan lett få en AT svært billig.. Er det mulig å modifisere AT'en slik at den kan brukes til ATX-hovedkort? Kunne noen forklart meg hva som er forskjellen på AT og ATX? mvh ELWiss Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 ATX har uttak for 3.3v, og har en 5v tilkobling som alltid er på (så lenge PSU'en er tilkoblet strømnettet) - tror den kalles 5v STB (standby) eller noe sånt. ATX strømforsyninger startes og stoppes også fra hovedkortet. Sikkert noen andre ting som er forskjellige også !?! Hvis du vil bygge om en strømforsyning må du ha en plugg som passer på hovedkortet (eller lodde rett på hovedkortet) og finne en måte å fremskaffe 3.3v fra 5v (f.eks. tre dioder i serie vil gi et spenningstap på ca. 3*0.6v = 1.8v som skulle være ca. riktig. Denne spenningen vil ikke være spesielt stabil, den vil variere etter belastning, men det vil kanskje fungere likvel!?!). Det er også tvilsomt om strømforsyningen kan levere nok strøm. De andre forskjellene tror jeg ikke vil gi noe annet enn "luksusproblemer" vedrørende oppstart osv. av PC'en. Alt i alt tror jeg ikke det er noen god idè :sad: ... Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Som kingkong skriver er det vel neppe noen god ide i lengden. Men det er jo moro å klare og gjøre slikt da. Jeg har ikke lest artikkelen selv, men jeg håper denne kan gi deg noen løsniger du kan bruke: http://www.moddingzone.com/articles/at-to-atx/ Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Den artikkelen gjaldt å bygge om et kabinett fra AT- til ATX-standard. Dette er plankekjøring, og jeg gjorde det samme for tre år siden :wink: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Hvis du kjøper deg Big Tower har du jo plass til to PS'er.. så da kjøper du deg ny ATX psu.. og setter i en AT også hvis du har.. så for morro skyld lar du AT'en drive alle kabinett-vifter og kanskje skjermen (slik at du alltid husker å manuelt skru på AT-psu'en.. som er litt lurt hvis man skal kjøle pc'en) :smile: Lenke til kommentar
smartmuscle Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 jeg ville aldri i verden køddet med det, plutselig sitter du der uten en dritt forde du skulle ha det litt gøy. hilsen en som nettop har sprengt PC-en sin til h******* og det var f*** ikke noen gøy. Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Quote: On 2002-01-13 15:03, smartmuscle skrev:jeg ville aldri i verden køddet med det, plutselig sitter du der uten en dritt forde du skulle ha det litt gøy.hilsen en som nettop har sprengt PC-en sin til h******* og det var f*** ikke noen gøy. Hva var det som skjedde da ? Lenke til kommentar
SintBrus Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Quote: On 2002-01-13 15:03, smartmuscle skrev:jeg ville aldri i verden køddet med det, plutselig sitter du der uten en dritt forde du skulle ha det litt gøy.hilsen en som nettop har sprengt PC-en sin til h******* og det var f*** ikke noen gøy. Hva var det som skjedde da ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå