Ståle Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hva er straffen for å kjøre i bussfeltet? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 i 2005 fikk man 4200Kr i straff for å kjøre i kollektivfeltet uten gyldig grunn. ref: fritt frem i kollektivfeltet (dagbladet) så det er vel garantert ikke blitt billigere Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Er det gyldig grunn å kjøre forbi noen? Formildende omstendigheter kanskje så er den samme bøtesatsen 200 kroner i Tyskland. da blir det bilferie i Tyskland xD Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Er fremdeles 4200,- - noe som er helt utrolig, med tanke på at det ikke utgjør noen som helst fare. Hvor ulovlig er det å bruke kollektivfeltet til å kjøre forbi f.eks en traktor eller lignende som går svært sakte og skaper kø? Endret 26. mai 2008 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Det er jo også veldig teit at det må være 3 personer med i bilen på den strekningen. Hvorfor ikke bare ha 2 som det er andre steder. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Det er jo også veldig teit at det må være 3 personer med i bilen på den strekningen. Hvorfor ikke bare ha 2 som det er andre steder. Tror det er fordi at Vegvesenet vil at færreste mulig skal bruke den flotte veien, og i stedet kjøre gjennom omveien i det tettbebygde strøket baki der, som går langt raskere i rushtiden. Fartsgrensen på 50 blir ikke akkurat overholdt der heller... Endret 26. mai 2008 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er fremdeles 4200,- - noe som er helt utrolig, med tanke på at det ikke utgjør noen som helst fare. Hvor ulovlig er det å bruke kollektivfeltet til å kjøre forbi f.eks en traktor eller lignende som går svært sakte og skaper kø? Du skriver at det ikke utgjør noen som helst fare. Du ferdes tydelig bare utenom kø tiden. Å bevege seg i kollektiv feltet i kø tiden er livsfarlig. I det du legger deg ut i kollektiv feltet har du kanskje en fart på 10 kmt, så kommer en 20tonns buss i 80 kmt. Sier seg selv at det ikke går bra.Opplever nesten daglig hensynsløse billister som bare kaster seg ut forran bussen, for å spare noen sekunder på reisen, og kanskje gi 60-70 personer nakkesleng pga at bussen må brå-bremse. Men hadde dette hvert på en 2 felts vei hvorav det ene feltet var kollektivt, trafikken svært liten og en traktor i det ordinære feltet hadde jeg nok vurdert kollektivfeltet en snartur selv. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Å bevege seg i kollektiv feltet i kø tiden er livsfarlig. I det du legger deg ut i kollektiv feltet har du kanskje en fart på 10 kmt, så kommer en 20tonns buss i 80 kmt. Det burde jo strengt tatt vært den farlige manøveren som var straffbar da - ikke selve handlingen å "kjøre i et kollektivfelt". Å kjøre i fartsgrensen i kollektivfeltet er jo ikke farlig. En må jo i slike tilfeller naturligvis være like forsiktig som når en kjører ut fra et kryss til en 80 strekning. Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kollektivfeltet er der for at bussen og taxi, skal kunne få kjøre forbi køen. Helt i orden for meg at vi har den ordningen. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kollektivfeltet er der for at bussen og taxi, skal kunne få kjøre forbi køen. Helt i orden for meg at vi har den ordningen. Helt enig. Klart at jeg som tar taxi til og fra mine viktige møter må prioriteres fremfor Ola Dunk som sitter der i endeløse køer til og fra jobb, i sin gamle rustholk. Det er da helt på sin plass! Og nei, jeg er ikke sarkastisk her. Orker du ikke å stå i kø, ta taxi til jobben! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Å bevege seg i kollektiv feltet i kø tiden er livsfarlig. I det du legger deg ut i kollektiv feltet har du kanskje en fart på 10 kmt, så kommer en 20tonns buss i 80 kmt. Det burde jo strengt tatt vært den farlige manøveren som var straffbar da - ikke selve handlingen å "kjøre i et kollektivfelt". Å kjøre i fartsgrensen i kollektivfeltet er jo ikke farlig. En må jo i slike tilfeller naturligvis være like forsiktig som når en kjører ut fra et kryss til en 80 strekning. den handlingen er straffbar, det går på å oppføre seg aktsomt i trafikken *tillegg* § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret 28. mai 2008 av stich_it Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kollektivfeltet er der for at bussen og taxi, skal kunne få kjøre forbi køen. Helt i orden for meg at vi har den ordningen. For bussen ja, for taxien nei! Poenget med kollektivfelt burde jo være å belønne de som reiser kollektivt. Men er en taxi egentlig et kollektivt kjøretøy? Med som regel én person ombord. Det er iallfall INGEN klimagevinst å hente på det. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er bedre at folk tar taxi en gang iblant enn at de kjører med egen bil hver dag. Ville du kjørt med taxi hvis du kunne kjørt med din egen bil i stedet for? Derfor blir taxikjøring "belønnet" på lik linje med busskjøring. Mine foreldre hadde tidligere to biler, men siden de arbeider på samme plass ble de enig om å redusere til kun en bil, og heller ta taxi hvis det skulle knipe en gang iblant (taxi 1 gang i året er billigere enn en hel bil ekstra). Dette har ført til at de garantert kjører mindre totalt enn om de fortsatt skulle ha hver sin bil. Da må det være på sin plass at de blir "belønnet" når de en sjelden gang tar taxi Lenke til kommentar
Jan-Inge Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Påstås her at det er syk pris på boten for å kjøre i kollektivfeltet. Hvis det hadde vært 200 kroner som i Tyskland som det sies her, hvordan hadde fremkommeligheten for kollektivtrafikken vært da? Kollektivfeltet er der for at bussen og taxi, skal kunne få kjøre forbi køen. Helt i orden for meg at vi har den ordningen. For bussen ja, for taxien nei! Poenget med kollektivfelt burde jo være å belønne de som reiser kollektivt. Men er en taxi egentlig et kollektivt kjøretøy? Med som regel én person ombord. Det er iallfall INGEN klimagevinst å hente på det. Da hadde det blitt lite turer for taxi om de skulle stått i kø. Hvem vil betale hundrevis ekstra for det? Lenke til kommentar
Logum Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Da hadde det blitt lite turer for taxi om de skulle stått i kø. Hvem vil betale hundrevis ekstra for det? Og rent samfunnsøkonomisk ville det vært lite gunstig, ettersom tusenvis av sjåførtimer hver dag ville blitt tilbrakt i kø. Det er press nok i drosjemarkedet som det allerede er. I grunnen er det til samfunnets beste dess flere som får benytte kollektivfeltet uten at det går ut over dets primære funksjon; å hjelpe frem kollektivtrafikken. Men det er ikke så enkelt å definere slike grupper av trafikanter. Jeg vet at på enkelte strekninger diskuteres det om man bør la lastebiler få kjøre i kollektivfeltet, siden næringstransporten har enorme kostnader årlig som følge av køståing. Lenke til kommentar
Jan-Inge Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Jeg vet at på enkelte strekninger diskuteres det om man bør la lastebiler få kjøre i kollektivfeltet, siden næringstransporten har enorme kostnader årlig som følge av køståing. Dette kunne spart miljøet også en del. Godt forslag dette, dersom det er kapasitet i feltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå