Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dyrt å bytte rør til tank?

Anbefalte innlegg

Røret som går fra tanklokk til tank på min bil er ganske rustent, og har begynt å lekke, så er nok en fordel å få byttet det. Er det noen som har peiling på hvor dyrt dette blir å få utført på verksted, eventuelt hvor jeg kan få tak i et slikt rør, så jeg kan bytte det selv?

Bilen er en Toyota Corolla 1990 mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøper komplett påfyllingrør hos toyota. Husker ikke prisen. Sikkert 1000-1500,- et sted.

Du må under bilen og klippe noen rustne slangeklemmer ved tanken. Du ser hvilke som hører til påfyllingsrøret. Må også løsne det oppe ved tanklokket. Sitter noen skruer der bak gummien ellerno. Finner du ikke noen skruer er det en stålring inni gummien du må ta bort. Eller så bare sitter det løst. Du finner ut av det.

Bare riv og røsk i røret så får du det løst. Det skal kastes uansett. Ta av hjulet. Det kommer til og regne rust under der så hold øya unna.

Mener og huske det er rimelig fort gjort selvom det er en stund siden sist :roll:

Vær forsiktig med alle andre slanger og rør du ikke skal bytte. Sitter noen tynne rør oppå tanken som garantert er griserusta og ikke tåler en dritt. Du vil ikke bytte tank også...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Byttet nettopp på en Mazda og det er omtrent samme jobben. Litt fiklete å få på plass slangene så jeg skiftet liksågodt de også (de tynneste altså og den som går til avluftingen. Hele rør-"oppsatsen" fikk jeg hos en delepusher for halv pris i forhold til om jeg hadde kjøpt den hos Mazda. Dvs. 1000 kr.

Lenke til kommentar

Kjøp den hos ett firma som selger piratdeler, for eksempel mekonomen eller noe, det er langt billigere en hos toyota

Bør nok også beregne deg på å kjøpe nye slangeklemmer

Og som nevnt av mekker`n så kommer det til å bli masse rust or dritt som drøsser, forsøk derfor å fjern så mye dritt, sand og rusk på forhånd før du begynner, høytrykkspyler eller stålbørste på røret og inni hele innerskjerm

Prøv å unngå at for mye av rusket havner inni røret og forsvinner inn i tanken

Smør på med noe smøremiddel inni slangene og rørstussene før montering, bruk gjerne smør om du ikke har noe annet, det letter monteringen betraktelig

Lukke til

Mvh support81

Endret av support81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...