Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen skriftlig samfunnskunnskap (3SK-B) 2008

Anbefalte innlegg

Hei! Dette går nok bra folkens! Er tross alt eit greit tema, men synest det veks i omfang etter meir eg les...

Men dette tenker eg om eksamen: Sidan det er så stor vektlegging frå bondesamfunnet i

forberedelsesdelen vil eg tru at å skrive eit kort samandrag av kva som har hendt fram til i dag er lurt. (Td. kva lover som kom, td. avskaffa barnearbeid, folkeskuleloven, barnekonvensjonen som vart ratifisert, barnehageloven osb. Samt å vise til realiteten i storbondesamfunnet, meir slekssamfunnet og ikkje kjernefamilien med mor,far,son og dotter.)

Og ellers håper eg at me får om å komme med tiltak som kan betre oppvekstvilkåra til barna (0-18 år ifølge FN, og Staten)... Td. forebygge samlivsbrot med samlivskurs (samlivsbrot fører ofte til at barna kjem i ei livs-/traumatisk krise), betre areal i dei urbane strøka ->slik at barn har anledning til å kunne leike i byane...

Andre som har nokre gode tiltak?

Og husk, lag ei god innleiing! har veldig mykje å sei for inntrykket til sensoren!

Lykke til... :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo mer jeg leser jo mer klarer jeg å trekke inn...begynner å bli for mye nå...

som nevt ovenfor kan det være noe med samlivsbrudd osv...

nå har jeg lest litt om rusmiddelmisbruk og de to teoriene (symptomsteorien og stemplingsteorien) kan være svært aktuelle å dra inn....

jeg tror at oppgaven kommer til å vektlegge drøfting av diverse tiltak for å bedre oppvekstvilkår......men det er jo så mye så vet jo aldri hvordan de kan finne på å lage oppgaven...

Lenke til kommentar

Ja, definisjoner, tiltak, historie, teoriar+++ Trur det meste er lovt å skrive på arket, berre det ikkje er ei ferdigskreve oppgåve...

Har nokon nokre tips til å skrive ei god innleiing?

Og det å skrive disposisjon (framdriftsplan) på oppgåva ein får?

Lenke til kommentar

læremål 1d; kunne gjøre rede for offentlige myndigheters planer og ansvar for å sikre gode oppvekstvilkår i Norge - man bør finne litt ut om det også - kommer garantert til å bli en del av oppgaven

har noen klare svar? jeg finner ikke særlig mye.

Lenke til kommentar

Jeg lover jeg legger ut så snart jeg er ferdig, men jeg har seriøst gravd meg ned i litt for mye shitt idag tror jeg.. Så sitter å korter inn å skriver om nå..

uuhm, nosfer.. ossen får du til å skrive sånn på word? jeg vil også!

Endret av araa
Lenke til kommentar

Hvorfor de debuterer tidligere seksuelt, og begynner med dop osv..

:)

Hvorfor tror vi yngre mennesker debuterer tidligere?

kan det være:

at man nå har fått et liberalt syn på seksualitet og god tilgang på prevensjonsmidler. Men dette kan skape vansker særlig for unge jenter. Når frykten for å bli gravid blir mindre og dermed blir forventningene om at hun skal være villig sterkere. Press--> jenta gir etter. jenter har sterkere seualmoral enn gutter, men samtidig ligger debutalderen på litt over 17år, og man kan da tro at dette skyllles akkurat et sterkere sexpress.

..og begynner med dop? Dop skjønner jeg bedre. Det er en måte å komme seg vekk på om man har problemer. Man kan også ha startet med dop på grunn av rolleforvirring (Erikson) at den unge har problemer med å avgrense seg selv og finne sin plass i samfunnet. Og man kan da utvikle en negativ identitet, der man er trassig og velger konsekvent det motsatte av hva storsamfunnet venter av en. Individet, samfunnet og rusmidlet utvikler misbruket. enten om hovedårsaken til misbruket ligger hos individet eller i samfunnsforholdene, fører rusmiddelmisbruk med seg nye problemer som blir en selvstendig årsak til at misbruket fortsetter. og blir da en enda større grunn til å fortsette. teorier: SYMPTOMTEORIEN,STEMPLINGSTEORIEN, SYKDOMSMODELLEN OG TOTALKONSUMTEORIEN...

dette kan jo kobles til sosialiseringsprossesen oppdragelsen under familiesituasjonen

tror dere vi kan få oppgave om samlivskonflikter og lignende? alle forholdene på forberedelsesarket kan jo egentlig knyttes opp mot det også?

Lenke til kommentar

Til dere som mener at det er lov med dataskrevet notatark..

Er dere under kunnskapsløftet ?

Har veldig lyst å skrive notatarket mitt på data, men var sikker på at det ikke var lov..

Send eventuell link hvor det står at det er lov, om det er mulig.

På forhånd takk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...