Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen skriftlig samfunnskunnskap (3SK-B) 2008


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Barn er ikke lenger noe man "får", det er noe man har anledning til å planlegge i livsløpet.

- Småbarnsforeldre i 30-40 årene er annderledes enn dem som fikk barn tidlig i 20-årene. Fedre er blitt mer aktive i barneomsorgen. Samtidig øker antall yrkesaktive mennesker.

Lenke til kommentar
Kan alt dette barn? Blir ikke mye av det du nevner heller for ungdom?

 

Sant glemmer at det er forskjell på dette.. Blir kanskje mye fokus på ungdom..

Er lett å gli ut.

Men ved å se på de forholdene vi skal trekke inn er det vanskelig å tro at det bare er fokus på barn..

Hehe.

Men hvor går grensen på hva vi skal kalle barn når de ber oss trekke inn narkotika og seksualitet?

Dette gjør det hele diffust for meg?

Lenke til kommentar
- Barn er ikke lenger noe man "får", det er noe man har anledning til å planlegge i livsløpet.

- Småbarnsforeldre i 30-40 årene er annderledes enn dem som fikk barn tidlig i 20-årene. Fedre er blitt mer aktive i barneomsorgen. Samtidig øker antall yrkesaktive mennesker.

 

Sant. Kontantstøtte / fødselspenger gjør at foreldre kan ta seg fri fra jobben for å tilbringe mer tid sammen med barna. Altså permisjon. Vi har sett at det har vært mye diskusjon rundt det med permisjon som skal fordeles mellom mor og far slik at barna får like mye tid med begge. Mye fordi barna ikke bare skal bli knyttet til moren, men også skjønne at faren har en sentral rolle i oppdragelsen. Dessuten har faren i familien fått mer ansvar i husholdningen som moren, slik at begge kan ha en yrkeskarriere..

Lenke til kommentar
SNIP

 

du skriver en del relevant, men synes det er lite du veier opp med forskjeller, ikke gå i den fella i tilfelle de faktisk ber om konkrete ting i morgen.. man vet jo aldri.

 

edit:

det står oppvekstvilkår og det vil spille inn med tanke på utdanning, arbeid, rusmiddel og holdning til seksualitet, derav du må opp i ungdomsåra.

Endret av araa
Lenke til kommentar

Mer komplisert å være foreldre i dag

 

De skal hjelpe til med skolearbeid, støtte barna ved å være med på fotballkamper,håndball og andre aktiviteter, stille opp på dugnad og være klassekontakt på barneskolen ect.

 

Foreldre har større bevissthet rundt barnas behov, ikke bare være fysisk, men psykisk tilstede. De skal være yrkesaktive, stelle i hjemmet, være med på dugnader, foreldremøter samtidig som de skal ha et eget sosialt liv.

Lenke til kommentar
Kan alt dette barn? Blir ikke mye av det du nevner heller for ungdom?

 

Sant glemmer at det er forskjell på dette.. Blir kanskje mye fokus på ungdom..

Er lett å gli ut.

Men ved å se på de forholdene vi skal trekke inn er det vanskelig å tro at det bare er fokus på barn..

Hehe.

Men hvor går grensen på hva vi skal kalle barn når de ber oss trekke inn narkotika og seksualitet?

Dette gjør det hele diffust for meg?

Kanskje de mener alkoholiserte foreldre, og foreldre som begår overgrep mot barna sine osv? Holder på med dette selv, en del å skrive, men vi fikser dette:)

Endret av aXXo
Lenke til kommentar
Kan alt dette barn? Blir ikke mye av det du nevner heller for ungdom?

 

Sant glemmer at det er forskjell på dette.. Blir kanskje mye fokus på ungdom..

Er lett å gli ut.

Men ved å se på de forholdene vi skal trekke inn er det vanskelig å tro at det bare er fokus på barn..

Hehe.

Men hvor går grensen på hva vi skal kalle barn når de ber oss trekke inn narkotika og seksualitet?

Dette gjør det hele diffust for meg?

Kanskje de mener alkoholiserte foreldre, og foreldre som begår overgrep mot barna sine osv? Holder på med dette selv, en del å skrive, men vi fikser dette:)

 

Det kan bli det, men vi må også tenke på at det handler om hva foreldrene gjør som fører til at barn begynner med narkotia når de bli eldre. Noe som skjer i sosialiseringsprosessen.

Altså barn driver ikke med narkotika, men kan begynne med det om det er snakk om rolleforvirring, mangel på identitet.

Lenke til kommentar
Oppgaven kan gå ut på :

Hva er årsaken til at oppvekstvilkårene til barn er blitt så forskjellige fra den tiden Norge var et bondesamfunn?

 

Det kan jo være at vi bli bedt om først å skrive et notat om endringene i barns oppvekstvilkår fra det norske bondesamfunnet til vår tid. Og deretter skrive om årsakene til denne utviklingen. Altså vil den siste delen av oppgaven handle om å drøfte hvorfor årsakene til at vi har utviklet oss i den retningen vi har gjort?

Noen som kan svare på det spørsmålet? Jeg tror også at oppgaven vil se veldig lik ut..

Lenke til kommentar
i norge blir alle som er yngre enn 18 år, regnet som barn.

leste jeg i en artikkel nå..dermed blir vi nødt til å ta med ungdomsårene...

 

Du tuller. Nå blir det plutselig enda mer å lese på.. What to do, what to do..

Føler jeg befinner meg mer og mer på vidda her altså..

Føler meg litt shaken stevens i knærne..

 

:no:

Lenke til kommentar

mye av utviklingen henger sammen med framveksten av industrisamfunnet, den generelle velstandsøkoningen og det økende behovet for høyt utdannet arbeidskraft...

 

men tror egentlig ikke oppgaven i morgen kommer til å fokusere så mye på bondesamfunnet, ser for meg at "husmor-familien" fra 50-tallet er mer aktuell egentlig

Lenke til kommentar

hva med årsaksteorier? hvis vi skal forklare grunnen til at det har blitt endringer, holder det vel ikke bare med årsaker vi tenker oss til selv, som mediapåvirkning osv? tror dere det er lurt å trekke inn teoriene som sosial læringsteori og behaviorisme feks? utrolig vid oppg, vanskelig å vite hva som er lurt å ha med på arket. er dere forresten sikre på at det er liv med dataskrevet notatark? vi fikk beskjed om at det måtte være håndskrevet..

Lenke til kommentar

Hvor i verden fant dere noe om barneoppdragelse i form av fri/autoritær o.l.?

Alså dette med å være grensesettende, sanskjoner o.l. er ikke det nok slik at man slipper å definere "en" spesiell måte å oppdra et barn på?

 

Ebi:

Du skal være forsiktig med dine egne meninger, dette skal drøftes hvis de ber deg om DINE meninger. Du kan jo alltids dra frem dine egne synspunkter men ikke være for bastant, heller lett å spørrende og understreke at.... mine meninger..blabla

 

Foresten, så er det lov med dataskrevne notater.

Endret av araa
Lenke til kommentar

årsaksteoriene sikter til sosiale problemer...

behaviorismen og sosiallæringsteori blir også gjerne brukt om hverandre...tror de tre hovedformene for oppdragelse er mer aktuelle i og med at vi skal se på endringer og før var oppdragelsen mer autoritær, mens den i dag gjerne er mer demokratisk....

Lenke til kommentar
På et ark om eksamensinfo vi har fått i klassen, står det at barn er aldersgruppen fra null til femten år, og ungdom er aldersgruppen femten til tjuetre år. tror dette stemmer:)

 

 

Det stemmer. Barn i alderen 12-15 driver faktisk med dop og debuterer seksuelt.

Helt ned i 12 års alderen ser man at det skjer. Så det er ikke helt urelevant, vi kan faktisk bruke de temaene som er satt opp. Jeg tror vi kommer til å få en innsnevret oppgave hvor vi skal drøfte om årsakene til hvorfor barn nå er forskjellig med barn som vokste opp før. Hvorfor de debuterer tidligere seksuelt, og begynner med dop osv..

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...