Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen skriftlig samfunnskunnskap (3SK-B) 2008


Anbefalte innlegg

Har lest igjennom "livsløp og samfunn" + "frihet og velferds" bøkene slik at jeg slipper å panikk lese i morgen. Hvilken temaer tror dere kan bli aktuelle i år? Er det begrensninger for HVA vi får skrive på de 2 A4 sidene med notater?

Endret av araa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom opp i Sosialkunnskap og fikk dette som forbredelsesdel i dag.

 

"Endringer i barns oppvekstvillkår.

Lokalavisa di planlegger et stort temanummer om barns oppvekstvillkår før og nå. Redaktøren har bedt deg om å samle inn stoff som belyser viktige endringer i barns oppvekstvillkår fra det norske bondesamfunnet og fram til vår tid. Du skal trekke inn forhold som familiesituasjon, fritid, utdanning, arbeid, oppdragelse, rusmiddelbruk og holding til seksualitet."

 

Hva fikk du?

Lenke til kommentar

Er nok samme forberedelesesdel og eksamen :)

 

Og dette passet egentlig bare helt perfekt. Jeg kom opp i samfunnskunskap sist år og hadde dette som tema,

bare litt mer i agenda av hva sosialiseringa har endra ved oss, endte med en 5er på eksamen.

 

Så nå gjelder det og trå til :) Men huff, jeg gruer meg litt også.

Lenke til kommentar

Hei! SK-B er kult. eh. men oppgaven er stor, men ikke så vanskelig. det er bra.

jeg fant en side om barneoppdragelse:http://www.nettpsykologene.no/barneoppdragelse.htm

vær vennlige å del info med oss andre. jeg har dårlig tid, og vet ikke hvor jeg skal starte.

Lenke til kommentar
Hei! SK-B er kult. eh. men oppgaven er stor, men ikke så vanskelig. det er bra.

jeg fant en side om barneoppdragelse:http://www.nettpsykologene.no/barneoppdragelse.htm

vær vennlige å del info med oss andre. jeg har dårlig tid, og vet ikke hvor jeg skal starte.

 

Supah dupah :) Jeg fikser notatene mine inn her senere, så kan vi komme med forskj. synspunkter og gi hverandre en dytt i forskjellige retninger. Og det er helt sant - en stor oppgave.

Kap 2-4 i livsfaseboka blir jo det relevante, men i og med at det dreier seg om små underpunkter som f.eks rusmiddelbruk vil jo deriblant kap 5/8 og 10 også ha innvirkning.

Endret av araa
Lenke til kommentar
http://www.daria.no/skole/?tekst=6286 -hvordan samfunnet har forandret segt"

 

Vil forresten stille meg litt kritisk til denne, greit at sosialiseringen ble gjort i hjemmet med familien men det var ikke mye "kjernefamilie" i bondesamfunnet.

I tillegg var dødstallene høye under denne tiden, høy aldersforskjell mellom barn/foreldre, og når barna ble eldre ble de som regel satt bort på post. Ville nok ha veid denne teksten opp i mot en del andre faktabaserte opplysninger :)

 

 

 

Edit: jeg er håpløs.

Det står jo at vi skal belyse endringene ikke sant, fra bondesamfunnet og frem til i dag..

 

Vil det da si at vi må undersøke hvilke forhold de hadde i familiestiuasjon, fritid, utdanning, arbeid, oppdragelse....osv fra da til nå idag?

F.eks hvilke syn hadde de på seksualitet under bondesamfunnet.

Endret av araa
Lenke til kommentar
http://www.daria.no/skole/?tekst=6286 -hvordan samfunnet har forandret segt"

 

Vil forresten stille meg litt kritisk til denne, greit at sosialiseringen ble gjort i hjemmet med familien men det var ikke mye "kjernefamilie" i bondesamfunnet.

I tillegg var dødstallene høye under denne tiden, høy aldersforskjell mellom barn/foreldre, og når barna ble eldre ble de som regel satt bort på post. Ville nok ha veid denne teksten opp i mot en del andre faktabaserte opplysninger :)

 

du har rett, jeg bare ramset opp sider som kunne være relevante med oppgaven;)

Lenke til kommentar

jeg tror jeg bare må ha med stikkord fra alle de ulike faktorene vi må trekke inn til familiesituasjonen...

Skriv på pc, minimal skrift og print på notatarket.. så får dere med myyyye viktig stoff til i morgen:D les ute i solen, i swear, det er herliii.

Legg gjerne ut flere relaterte linker og sammendrag hvis dere har noe. så kan jeg få litt ekstra inf. når jeg skal sette meg ned å skrive etterpå=)

Lenke til kommentar

rusmilder og opplsyning, før og nå.

Seksualitet- tabu før- alt er lov nå?

Arbeid- før ut i arbeid etter konfirmasjonen- nå bortskjemte og uten arbeidsmoral?

Eller er barn blitt flinkere til å ta ansvar og skaffe sine egne penger? Er det mindre press fra foreldrene når det gjelder å skaffe seg en jobb nå i forhold til før?

Familiesituasjon-før: mor,far,barn nå: mine,dine,våre barn

Fritid: Før, "utelek og dans på lokalet(litt eldre), nå internett, playstation, andre elektroniske dubbeditter, o.s.v.

Utdanning: Før var det gjerne foreldrenes yrke som ble ditt eget, og kursen var ofte staket ut fra du var født. Nå har barn et hav av muligheter, man kan praktisk talt bli det man vil bare man jobber hardt.

Lenke til kommentar

Blir nok sentralt og ta med forskjellige barneoppdragelser. Ha med fri, autoritær og demokratisk oppdragelse og forskjellene på disse. Ellers tror jeg lek kan være viktig. Hva slags lek som er grunnleggende for å dekke behovene til barna, og hvilke leker som drives mest med nå. Før hadde de ikke tid til å leke like mye, så kanskje leken fører til at barn blir mer velutviklete idag. Men alilkevell mange som kanskje ikke får behovene dekket, siden lek idag går for mye på det elektroniske. Data, gameboy, playstation osv.Teoriene av Freud, Maslow og Erikson er alltid viktig, og gir pluss om man trekker det inn.

Det meste man kan bruke står i boka. Er veldig mye sentralt stoff fra 40-52. Utviklinga gjennom årene.

Rett etter det står det mye om tiltak, som kan være flott i drøftinga.

Bruk mange faguttrykk, og trekk inn makro og mikroplan i drøfting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...