Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

KVM over IP enhet, hvor finner jeg den billigste?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skulle gjerne hatt en KVM over IP enhet her hjemme. Men når jeg leter på nettbutikkene, er de fleste KVM enhetene som har mulighet for "remote" access via IP nokså dyre.

Trenger i prinsippet bare to porter, i nødsfall en port (altså mulighet til å koble til en pc, helst to).

Kravet er at den må kunne styres via nettet, slik at jeg ikke fysisk trenger å være der pcene står. I tillegg bør den minst ha mulighet for USB tastatur/mus tilkobling og eventuelt PS/2. Den ene pcen min har både USB og PS/2 utganger, mens den andre har bare en PS/2 utgang.

 

Har noen her erfaringer med slike enheter, og eventuelt hva de koster. Og finnes det noen billige enheter der ute som jeg ikke har funnet enda?

Den billigste jeg har sett på komplett er Aten KVM on the Net CN-6000 til 7.000, det må da finnes noen billigere enn dette?

 

Setter pris på alle svar og tips om slike enheter, finner jeg en rimelig en, kjøper jeg den....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har vært på utkikk etter et slikt produkt selv - ikke for at jeg trenger det, men fordi det kunne være interessant. Det er jo alltid et problem med Remote Desktop, LogMeIn osv når maskinen har krasjet totalt. Men som du sier, så ligger jo disse i et prissegment som er uegnet for "vanlige folk". :)

 

En ting jeg fant var RealVNC KVM-over-IP. Finnes i flere utgaver, men den som er bilde av der, er den rimeligste (såvidt jeg har forstått). Det tyder i alle fall på at det er en AdderLink IPEPS. Det er altså en enhet med nettverkstilkobling, som du kobler skjerm, tastatur og mus til. Som du ser av figuren, kan du godt kombinere den med en standard KVM-switch, for kontroll over flere maskiner.

 

Mot "boksen" kjører man VNC, men jeg aner ikke hvor bra denne løsningen fungerer i praksis. Hva den saken koster, ble jeg heller ikke riktig klok på, men ting tydet på at den kostet omtrent 500 dollar. Det er i alle fall litt rimeligere enn løsninger fra Aten, BlackBox etc.

 

Ser spennende ut i alle fall. Noen som vet hvordan det fungerer i praksis, eller har synspunkter?

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...