Gå til innhold

Hvordan lages slike firkanter med informasjon (text) inni?

Anbefalte innlegg

Mener da typisk slike firkanter som så mange sider har, som man putter tekst inni. Velger man en border som man setter width og height på, og bruker position absolute? Alt dette inni en div feks? Se på bildet under, den firkanten (forøvrig teksten til venstre også..) til høyre, hvordan lager man slike på best/penest (kodemessig) måte?

Mulig litt reklame, men men...

post-34471-1211819090_thumb.png

Jeg kan litt html og css, da jeg kodet smått før, men det har blitt noen år siden. Men jeg innbiller meg at det er på denne måten man vanligvis lager sider nå til dags? Med en sentrert firkant (med border rundt + avrundede kanter) med flere "firkanter" inni seg hvor man har meny ol. Tar jeg helt feil?

Med firkanter mener jeg det du ser til høyre på det bildet over :p Tenker da på html og css så klart...

Rett gjerne på termonologien min. Vil vite dette.

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måten jeg har kodet opp den på, er å ha tre omsluttende div-elementer rundt selve menyen. Mens den ytterste diven har et repeterende bakgrunnsbilde (i y-retning) har den neste toppavrundingsgrafikken, mens den innerste har bunnavrundingsgrafikken samt paddinger etc. De to siste bakgrunnsbildene er bare hjørnene og det som er i mellom, og plasseres med bakckground-position. Siden disse to elementene er dypest ned i strukturen, vil deres bakgrunnsbilder vises over den ytterste divens bakgrunnsbilde.

Hvis du gjør det slik, vil du oppdage at innholdet i den innerste diven ikke bare vil påvirke høyden på den innerste, men alle divene, noe som gjør løsningen skalérbar.

Var dette noenlunde forståelig?

Lenke til kommentar

Forstod mesteparten ja =) Så du bygger i "layers" liksom (fra ps). bruker du z-index da for å sette dybden/rekkefølgen? Kan du gi meg ett superenkelt eksempel med coding? Eller bruker du absolute position for å sette posisjonen? Føler det kan bli tullete om browseren leser posisjonen forskjellig fra andre browsere...

Lenke til kommentar

Jeg bruker som regel kolonnelayouts, hvor jeg floater kolonnene dit jeg vil. Jeg definerer ikke z-index eksplisitt, da jeg heller benytter den naturlige z-indexen som bestemmes ut fra rekkefølgen i HTML-en. Dette er mer patent i eldre nettlesere med dårlig CSS-støtte.

Anbefaler deg å installere Firebug til Firefox, så kan du inspisere den aktuelle koden på keyteq.no selv, og se om du får noe mer forståelse - koden er jo der allerede. :)

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...