Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring YZF R125

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær glad du ikke forsøker å forsikre en større R-sykkel du... 34.000 i året er noe av det billigere jeg har fått tilbudt...

En grunn til at 125cc R-sykler er ganske dyre å forsikre (vil jeg tro) er at det koster veldig mye å fikse de opp når de først går i bakken. Mye dyre kåpedeler og lykter og slikt som ryker så fort man er nedpå. I tillegg kjører vel den gjennomsnittlige 16-åringen med R-sykkel som en idiot inntill han/hun går på sin første smell, gjorde hvertfall jeg ;)

Lenke til kommentar

Forsikringspremien blir beregnet etter følgende parameter:

1: Alder

2: Bostedskommune

3: Type MC (skadehistorikk på det aktuelle merke, årsmodell etc)

4: Opptjent bonus

5: Hvilke sikkerhetstiltak du har gjort som gir rabatt (type FG-godkjent lås, ikke fører under 30 år etc.)

6: Valgt egenandel

7: Type kundeforhold du har til selskapet (singelprodukt kunde, fullkunde, medlem av forbund/forening som kan gi rabatt?)

8: Din induviduelle forhandlingsevne

(mulig jeg har glemt et eller to parameter i min raske gjennomgang her)

Beklager, men å sammenligne pris på et slikt produkt med andre, er nesten umulig/lite sansynlig at du får til. Derfor kan jeg heller gi deg noen tips/råd på hvordan du får prisen ned. Forøvrig kan jeg korrigere litt i forhold til at det er dyrt med deler, det er ikke delene som koster ved utbetaling for forsikringsselskapene, det er personskadene. På en moped som kostet ny 15.000 har jeg eksempel på utbetaling på 4 millioner kroner i skadeerstatning, pga. personskade. Da blir skjermen, forgassere småsummer i forhold.

Har du bil som er noen år gammel med opparbeidet bonus kan det i enkelte tilfeller lønne seg å bytte bonus fra bil over til mc. Husk at hvis du har bil med opparbeidet bonus som overstiger 50% får du hos de fleste selskap en startbonus på 50% også på MC.

Vurder å flytte hele forsikringspolisen din over til et nytt selskap, ikke be om pris kun på MC, da er du ikke spesielt interessant kunde for forsikringsselskapet, ivertfall ikke med et "høyrisiko" produkt som du ber om pris på. Be derfor om tilbud på en totalavtale, har du hus, bil, mc, barn og gjerne en reiseforsikring får du som regel en god pris på totalpakken. Det lønner seg svært sjældent å dele opp/splitte en forsikringsavtale.

Har du/samboer/ektefelle medlemskap i forbund eller forening som gir rabatt hos et forsikringsselskap, kan det være smart å sjekke hva du får i pris der, ofte benytter ikke folk seg av denne fordelen. Hvis du ikke i dag har medlemskap i forbund/forening, kan du evt. melde deg inn i et som forsikringsseskapet har samarbeid med, eks. huseierforbund, jegerforbund etc. forbund som er åpne. Spør forsikringsagenten om det vil lønne seg, dette sjekker de for deg.

Sørg for å få de sikkerhetsrabattene du har krav på, du kan lese mer om dette emnet her...

Etter å ha fått en pris av kundekonsulenten spør du hvor mye du kan få i induvidulet avslag i prisen. I de fleste selskap er dette mulig, men som regel får du kun slike rabatter om du samler flere forsikringer i et selskap, og årspremien er av en viss størrelse. Normalt kan du få 10%-20% "individuell" rabatt på toppen av fullkunderabatt og forbundsrabatt. Hvor stor rabatt du kan få, avhenger som sagt av flere forhold.

Håper du ble litt "klokere", og ikke så veldig mye fattigere av rådene her. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...