Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny hardware, gammel HDD, ikke liv i pcn

Anbefalte innlegg

Har nettopp foretatt en oppgradering av en pc, der hovedkort, flash-minne, CPU, strømforsyning og skjermkort ble byttet ut. Eneste som står igjen er 3 IDE HDD, 1 optisk og 1 floppy.

Første problemet var at bios ikke kunne lokalisere harddiskene. Det er montert et ekspansjonskort for å tilrettelegge for flere IDE-driver, noen som vet om det er problemer med slike? Etter formatering av systemdisken, så får jeg beskjed om at det ikke er noe signal-kabel koblet til skjermen. Jeg har prøvd begge portene på skjermkortet og flere skjermer. Jeg hadde kontakt med samme skjermkortet FØR formateringen. Formateringen skjedde via en annen pc da jeg ikke hadde tilgang til noe annet en BIOS og det var en pirat-versjon av WinXP på pcn fra før. Alt er koblet i henhold til master/slave anvisninger og det ligger ingen løse kabler og slenger. Skjermkortet er av typen HIS Radeon HD 2600 PRO med 512mb DDR2 på en PCI-express slot. Hovedkortet er fra Gigabyte sin S-serie og CPU er en AMD Athlon AM2 4400+ (dualcore). Strømforsyningen yter 650w, anbefalt minimum på både skjerm- og hovedkort er 400w. All hjelp mottas med stor takknemmelighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående ekspansjonskortet ditt er det mulig du må laste inn driveren for kortet helt i begynnelsen av windows-installasjonen.

Står "Trykk F5 for installasjon av RAID-drivere" eller noe liknende.

Problemet med skjermkortet har jeg dårlig med forslag til, da dette hørtes noe rart ut :p

En vanlig feil ved oppgradering og mangel på skjermbildet er at minnebrikkene sitter feil. Du kan jo sjekke dette, men det virker litt rart siden du hadde skjermbilde en stund.

Lenke til kommentar

Var noen som foreslo at skjermkortet rett og slett er ødelagt, men har vært flink til å tafse på vasken før jeg har mekket på maskina. Er heller ikke noe vifte på det, så vanskelig å si om det ruller å går...

Lenke til kommentar

Mange nyere skjermkort har ofte en diode som lyser i det skjermkortet starter, og slukker om det ikke er noe feil i oppstarten.

Om det lyser, eventuelt ikke tenner er jo en indikasjon på at det noe galt.

Har du testa minneplasseringa di?

Er det uklart hvor de skal stå, så la det stå i kun en brikke og prøv med forskjellig plassering av den.

Hovedkort sjekker minnekonfigurering før det starter skjermkortet, og halt'er det på minnet vil aldri skjermkortet starte.

Kan være en feil på minnebrikke som fører til det og.

Edit: Det skjermkortet har vel vifte?

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Det står i 2x1gb flash, på i alt 4 plasseringspunkt. Skal prøve å flytte de rundt, men DDR2 har jo asymetrisk form, de kan bare stå en vei.

Når det gjelder skjermkortet er det av typen iSilence III, så det er bare en stor heatsink på oppsiden, og en liten heatsink på undersiden, som henger sammen gjennom 2 rør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...