Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Motoren rykker i 60-80 og ujenvt på tomgang, noen ideer?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med hvordan man skifter plugger på en slik bil og kan gi en kort forklaring på hvordan, evt vet om en plass på nettet hvor det står beskrevet.

 

Har problemer med motoren fjusker på tomgang og i pådrag når jeg kjører i 60-80 km/t ... spesielt i oppoverbakker... da rykker det fælt og det virker som om motoren er i ferd med å stoppe opp og kveles. Har mistanke om at det kan være pluggene som har begynnt å bli slitne, evt at bare en eller 2 av dem?... Bilen viker normal i alle andre hastigheter, både ved konstant fart og akselerasjon. Det er bare i akselerasjon mellom 60-80 at en har store problemer, særlig hvis det er litt motbakke i tillegg.

 

Har hatt bilen på møller og de har ikke funne ut hva feilen er, fant ingen feilkoder i når de kjørte analyse, og heler ingen lamper på dashbordet lyser. Dvs her om dagen lyste Check engine tegnet i noen timer, men så forsvant det igjen. (det gule lyset av en motor med et lyntegn over)... Noen som har den minste anelse om hva problemet mitt kan være? bilen er kjørt 84000km... er usikker på når pluggene ble skiftet sist, men tror de kan være kjørt i 20-25 000 km. (men Møller bilverksted sier at de bør holde i ca 50 000km)

 

Bilen: VW Jetta 2.0 , 2000 modell (identisk en Bora 2000 mod). kjørt 84.000km

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper på at det er luftmengdemåler som er gåen.

 

Takk for forslag, det kan absolutt være. Vet du hvor lenge luftmengdemåler normalt bruker å vare? Jeg spør fordi jeg skiftet luftmengdemåler for ca 1,5 år siden... dvs 20000km siden... kan det være gåen nå igjen? Det var i såfall møller som utførte arbeidet og er det i så tilfelle noe jeg kan reklamere på?

 

I tillegg, om det så er luftmengdemåleren, kan jeg skade motoren eller andre deler ved å kjøre bilen mer før den er skiftet? (Møller har ikke ledig time før om 3 uker...)

Endret av vidarv
Lenke til kommentar
Tipper på at det er luftmengdemåler som er gåen.

 

Takk for forslag, det kan absolutt være. Vet du hvor lenge luftmengdemåler normalt bruker å vare? Jeg spør fordi jeg skiftet luftmengdemåler for ca 1,5 år siden... dvs 20000km siden... kan det være gåen nå igjen? Det var i såfall møller som utførte arbeidet og er det i så tilfelle noe jeg kan reklamere på?

 

I tillegg, om det så er luftmengdemåleren, kan jeg skade motoren eller andre deler ved å kjøre bilen mer før den er skiftet? (Møller har ikke ledig time før om 3 uker...)

 

Om du kjører med originalt luftfilter skal LMM normalt vare lengre,men VAG har hatt en del problemer med LMM på div modeller.

Vil tro du skal ha 2 år garanti på LMM og kunne få den på reklamasjon såfremt det ikke er annen grunn til at den eventuelt er gåen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det er fikset for lengst nå. Det viste seg å være ledningen på pluggene som var eiret, så var dårlig kontakt.

Skiftet alle 4 plugger og pluggledning(er). Usikker på om det var bare 1 pluggledning eller alle... verkstedet til Møller bil fikset det på 2ndre forsøk. De trodde først det var koilen som var gåen, så de byttet den først på antagelse, men da det ikke hjalp ble det en runde nr 2 på verksted....

Endret av vidarv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...