Gå til innhold

Bytte fra vista til xp -problemer med SATA Disker

Anbefalte innlegg

Når jeg prøver innstalere XP, på en pc med windows vista ultimate får jeg bare beskjed om en disk feil. Er det sånn at XP ikke støtter sata disker? Må jeg laste ned noen drivere til hovedkortet da kanskje?

Håper noen kan hjelpe meg, er for å si det rett ut DRITT lei av Vista.

Mvh

Andreas Hansen

Endret av infeCtion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har seg slik at Windows XP trenger drivere til sata-kontroller under install, for å finne disken operativsystemet skal installeres på. Du kan enten fikse det ved å legge de aktuelle driverne på en diskett og trykke F8 (?) under XP-install, slik at du kan loade drivere fra diskettstasjon. Det andre du kan gjøre, som muligens er enklere, er å slipstreame (lage din egen) en Windows XP-installasjon, for eksempel ved hjelp av programmet nLite. Her kan du legge driverne på installasjons-CD-en, slik at du ikke trenger å stresse med en diskettstasjon. Da vil den finne disken automatisk under installering.

Lykke til, spør hvis det er noe du lurer på.

PS: Masse om dette temaet på Google.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at dette er en ganske ny PC, som ikke har diskett stasjon. Vet du hvor jeg kan finne drivere til SATA diskene? Det er en Compaq Presario som er oppgradert ganske mye men hovedkortet er fortsatt det samme?

Takker for svar (:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...