Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm windows vista


Anbefalte innlegg

Har fått en fin blåskjerm på ny bærbar data (2mnd gammel) med windows vista.

 

Jeg får ikke startet i sikkermodus eller i noen andre alternativer som dukker opp når jeg starter dataen og trykket F8.

 

Tekst på blåskjerm:

 

" A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

 

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

 

Check to make sure any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware or software manufaturer for any windows updates you might need.

 

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS menmory options such as caching or shadowing.

If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select advanced startup options, and them select safe mode.

 

Technical information:

 

***STOP: 0X0000X1F5 (0X00000000, 0X00000000, 0X00000000, 0X00000000

 

 

 

Noen som kan hjelpe meg med å løse dette? Det eneste som har blitt installert på dataen er servicepack1 fra microsoft, for 2-3 dager siden. Sist jeg fikk blåskjerm, var det etter at jeg installerte windows defender mener jeg å huske, noe som ikke vista klarte helt virket det som. Men nå kommer jeg jo ikke inn på windows i det hele tatt , og da er jeg helt grønn!

 

Jeg skulle i det minste kommet inn på dataen og hentet ut noen filer jeg trenger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du den orginale Windows CD-en, så sett den i og start maskinen på nytt. Da vil den boote fra CD-en istedenfor hdd. Gjør den ikke de må du gå inn i bios og velge cd-rom som første oppstart-alternativ. Når CD-en har bootet opp velger du at du vil reparere. I vinduet som kommer opp skriver du inn chkdsk /r og trykker enter. Er du heldig vil det løse problemet.

 

RAM-brikker som har sluttet å virke kan også i noen tilfeller forårsake slike feilmeldinger. Hvis du har mer enn en brikke installert så ville jeg prøvd å starte maskinen med en brikke av gangen for å se om det er der problemet ligger.

Endret av elo_
Lenke til kommentar

Jeg har cden men den starter ikke opp av seg selv. Det kommer opp at "windows is loading files...", men så kommer blåskjermen igjen.

 

Hvordan kommer jeg inn i BIOS?

 

Ok, jeg fant ut hvordan jeg kommer inn i BIOS, og fikk startet cden, men kommer fremdeles til blåskjerm

Endret av LasseC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...