Gå til innhold

Kognitiv vitenskap ved UiB, har du noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei hå! Har søkt informatikk rundt om i landet, men også kognitiv vitskap ved UiB, og da kan det jo være jeg må velge hva jeg skal studere. Informatikk eller kognitiv vitenskap.

Så jeg lurer mest på om noen her har gått k.v. og kan fortelle meg litt om hva man faktisk lærer der? Har jo selvfølgelig lest på hjemmesiden, men synes det blir litt tynt for å gjøre et valg.

Hva slags problemer er det man lærer å løse? Hva er det som vektlegges? Og et viktig punkt: Hvor mye programmering er det? Hvilket nivå havner jeg, sammenlignet med informatikk?

Ønsker alle forme for erfaringer. :)

Takker for alle svar. ;D

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Hei hå! Har søkt informatikk rundt om i landet, men også kognitiv vitskap ved UiB, og da kan det jo være jeg må velge hva jeg skal studere. Informatikk eller kognitiv vitenskap.

Så jeg lurer mest på om noen her har gått k.v. og kan fortelle meg litt om hva man faktisk lærer der? Har jo selvfølgelig lest på hjemmesiden, men synes det blir litt tynt for å gjøre et valg.

Hva slags problemer er det man lærer å løse? Hva er det som vektlegges? Og et viktig punkt: Hvor mye programmering er det? Hvilket nivå havner jeg, sammenlignet med informatikk?

Ønsker alle forme for erfaringer. :)

Takker for alle svar. ;D

Hei,

på kognitiv vitenskap har en en god del programmeringsspråk (ett fag i hvert av de 3). Første semester er det java(10stp), og 4 semester er det Lisp (5stp) og Prolog(5stp) . Dette er innføringsfag, så en får kjenneskap til språkene - ikke særlig mer.

Spoileren er hvordan oppsettet på Kognitiv Vitenskap ser ut (fordeling \ oversikt over fag)

Fagene er det litt triksing og miksing med, men de fagene jeg har hatt til nå er: (tror ikke dette er oppgitt eksplisitt på sidene, søk dem opp på uib.no for mer info)

Første semester (høst);

Inf100 (10stp) - Grunnkurs programmering (Java, samme innføringsfag som informatikk har).

exfac (10stp).

exphil (10stp).

Andre semester (vår);

Log101 (15stp) - Gyldighet og konsistens i setnings- og predikatslogikk (Logikkfag. Ikke så vanskelig som navnet skal ha det til).

info102 (5stp) - Formelle metoder for informasjonsvitenskap.

kogvit101(10stp) - Oversikt over kognitiv vitenskap.

Tredje semester (høst);

dasp101(5stp) - programmering og søkestrategier (Lisp).

dasp106 (5stp) - statistikk og kognisjonsforskning.

dasp107 (5stp) - innføring språk og data.

info282 (10stp) - kunstig intelligens.

info232 (5stp) - programmering for kunstig intelligens (prolog).

Fjerde semester (vår);

fil105 (10stp) - sinnsfilosofi.

psyk120 (10stp) - kognitiv og biologisk psykologi.

inf227(10stp) - innføring i (matematisk) logikk.

I femte og sjette semester velger en fag selv, men om en ser for seg en master i informatikk, informasjonsvitenskap, filosofi eller datalingvistikk må en ta flere fag innen disse retningene.

Hvordan det er i forhold til informatikken kan jeg ikke svare deg på, men kognitiv vitenskap er som en bakdør inn på master i informatikk om en ikke har matten som trengs for informatikk. Men igjen, det er en del mattefag som må gjennomføres før en kommer til masteren(matte 5. og 6. semester som er litt tricky uten 2-3mx).

Jeg er enig med deg om at det er tynt det som står på uib sine sider om kogvit, men se gjennom oversikten som ligger under spoilertags så ser du hvilke fag programmet inneholder.

Lenke til kommentar

Finner ikke en detaljert oversikt over dette faget, kan noen hjelpe? Vil gjerne vite om matematikk er en del av bachelorprogrammet i kognitiv vitenskap.

Jeg har alltid slitt med matematikk og har ikke MAT2XY, så jeg håper det finnes en vei utenom.

Lenke til kommentar
Finner ikke en detaljert oversikt over dette faget, kan noen hjelpe? Vil gjerne vite om matematikk er en del av bachelorprogrammet i kognitiv vitenskap.

Jeg har alltid slitt med matematikk og har ikke MAT2XY, så jeg håper det finnes en vei utenom.

Det er ingen mattedfag i bachelorprogrammet Kognitiv Vitenskap med mindre du velger noen selv siste året (som en del av de frie studiepoengene)

Ang oversikt så ligger det en oversikt bak spoiler-tags i det forrige svaret mitt, den er ikke detaljert, men den inneholder alle fagene som er obligatoriske. Så er det bare til å sjekke uib.no detaljene rundt hvert enkelt fag.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Ønsker alle forme for erfaringer. smile.gif

Takker for alle svar. ;D

Ble det kognitiv vitenskap på deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...