Gå til innhold

alternativ teori til big bang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Off.. Som Lakus presiserte ender som regel slike teorier opp i enno fleir spørsmål. Eg vert rett og slett deprimert av å lese for mykje om temaet..
Eg følar det heilt motsette. Einaste som gjer meg deprimert er de som prøvar å motarbeide slike framskritt med si heilige bok som fundament. Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Sier ikke strengeteorien at alt består av noe? selv absolutt vakum?

Trenger "kun" kvantefelt teori for å få at ingensteder er tomt - om du har et "tomt" rom, så popper det hele tiden virituelle partikkel/antipartikkelpar ut av eksistensen :)

*SNIP*

Vi er foresten på vei mot den store sprekken nå eller vi har vel alltid vært det. I følge kalkulasjoner burde universets utviding saknet med konstant fart, men i stede for går det fortere til og med i ugjevnt tempo. Der kom vi på tanken om darkenergi.

Den store sprekken er antagligvis den morsomste/beste/kuleste oversettelsen jeg hittil har sett av "big rip" :)

Lenke til kommentar

Vanlig tankegang dette, og ettersom det verken har en start eller slutt må man konkludere med at universet, i den form vi kjenner det i nåværende øyeblikk, har oppstått uendelig mange ganger. Dette åpner for uendelig mange gjentagelser av de samme kombinasjoner som igjen tilsier at jeg har skrevet dette uendelig mange ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Dette er vel noe vi aldri kan forstå helt, vi mennesker er vel egenltig ikke i stand til å forstå begrepene "ingenting" og "uendelig".

Joda, vi trenger ikke forklare det teknisk for å forstå det. "Uendelig" er et ord som beskriver noe. Det holder med det ene ordet. Så lenge vi kan snakke om "uendelig" og "ingenting", er det begreper som beskriver noe vi forstår. Jeg får ikke til å formulere hva jeg egentlig vil frem til her, for tankegangen er nærmest umulig å beskrive. Jeg tenker noe lignende "Jeg vet hvordan en bil fungerer selv om jeg ikke har tid til å sette meg inn i absolutt alle bestanddeler og funksjoner. Men om jeg tok meg tid til det, ville jeg skjønt det, og derfor skjønner jeg det". Ikke helt formulert slik jeg vil det heller, men det er i nærheten.

Lenke til kommentar
Sier ikke strengeteorien at alt består av noe? selv absolutt vakum?

Trenger "kun" kvantefelt teori for å få at ingensteder er tomt - om du har et "tomt" rom, så popper det hele tiden virituelle partikkel/antipartikkelpar ut av eksistensen :)

*SNIP*

Vi er foresten på vei mot den store sprekken nå eller vi har vel alltid vært det. I følge kalkulasjoner burde universets utviding saknet med konstant fart, men i stede for går det fortere til og med i ugjevnt tempo. Der kom vi på tanken om darkenergi.

Den store sprekken er antagligvis den morsomste/beste/kuleste oversettelsen jeg hittil har sett av "big rip" :)

En liten ting der: Betyr det at det er uendelig energi i universet, eller er det dette som kalles vakuumenergien/mørk energi?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Akkurat hva den er vet man ikke enda og hvordan den funger vet man heller ikke. Hvor den kommer fra eller hvor den er vet vi nok ikke mye om heller.

Mørkenergi er en slaks motkraft til gravitasjons kreftene. Gravitasjons kreftene holder universet sammen.

Når nok masse var blitt samlet på et sted i unniverste ville resten av unniverset bli dratt mot dette punktet og man vil få noe alla big bang. Det var iallefall det de fleste trodde før man oppdaget mørkenergi. Mørk energi gjør det motsatte, den dytter universte fra hverandre.

Hvis du ser på universet som en stjerne så kan du se at darkenergi blir trykkreftene fra kjærne reaksjonene og gravitasjons kraften blir jo gravitasjons kraften. Til slutt får gravitasjonskreftene overtaket og stjerenen kolappser.

Uendelig energi i universet? Ja, universet inneholder jo alt. Da kan vi annta at universet = uendelig. Det gir oss at den energien som finnes i unniverset er uendelig. Så uendelig blir jo da i grunn ikke så ubegreplig.

Nå skal det sies at man ikke er sikker på om mørkenergi er den typen energi vi vanligvis tenker på. Mørkenergi er nemelig vanskligere å begripe enn uendelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...