Gå til innhold

Endelig opplegg på Subwoofer


Anbefalte innlegg

For det første, lukkede kasser trenger ikke være store. Det handler bare om å finne et element som konstruert for å spille dypt i lukkede kasser. De fleste trenger imidlertidig equalising (riktig stavet mon tro) for å nå helt ned til rundt 20Hz. Jeg vet MANGE subkonstruksjoner som går ned til 20Hz som er under 100 liter.

Vet om en del audiofile som bruker Hypex forsterkere til sine subber. De fleste bruker riktig nok sine "gamle" forsterkere til å drive subbene. (sentimalitet :wink: )

Elekronisk delefilter er et krav, gjerne et med equalising og 36dB/pr oktav.

 

Noen debatt om hva som er "best" av de ulike kassetypene er jo meningsløst, Det kommer jo an på hva slags bass du liker, hva du skal bruke det til, hva slags element som brukes, hva slags rom det er, hvor mye arbeid du vil legge i konstruksjon, osv, osv.

 

Til kinosubb i prisklassen under 6000 er jeg enig i at båndpass gir mest for penga. Men jeg hører mest på musikk og foretrekker allsidighet og en mest naturlig lyd for mine surt oppsparte penger, og da synes jeg det er enklere å konstruere en bassrefleks eller lukket kasse, litt avhengig av elementet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller så har vi målt ganske store avvik på vifas elementer. Over 10% feil. Elementene var produsert på samme dag så de hadde små variasjoner seg immellom. Eller så er det ikke et optimalt kassevolum når du simulerer, det er vel 8-12 forskjellige som industrien bruker som utgansgspunkt og så finner det et kompromiss.

Ved de forskjellige optimum er det forskjellige ting som er optimalt.

Men man må faktisk betale for å få programmer som bruker disse.

Mange spennende titler som feks, BB4, SBB4, QB3, SQB3, C4, SC4, B4, BE4, IB4, husker ikke fler i farten. :D

Lenke til kommentar

Hmm, 10 % avvik for Vifa- det var ganske mye. Kan man regne med det samme for Peerless elementene (samme prisklasse, samme konsern)? Tror det nok er mindre for Scan-Speak elementene.

 

Equalizing av elementer er vel ikke det første man bør hive seg på. Ikke alle elementer er like egnet til å få en boost på f.eks. 3 db ved 30 hz (altså dobbling av effekten). Tror man må lete endel for å finne elementer som passer i trykkammer konstruksjoner ned til 30 hz. Et alternativ er å gjøre en slik konstruksjon som en del av rommet.

 

Etter å ha målt litt, fant jeg ut at rommet mellom "stenderne" måler ca 100 liter i lettveggen jeg har i stua (ikke bærevegg). Tilsvarende for ytterveggen er på litt over 200 liter. Det burde gi muligeter for å plassere høyttalerelementet rett inn i veggen, dog med forsterkninger av veggen på både fram og bakside.

Lenke til kommentar

Tror at han Geforce også ville ha høy bass til musikk. Til det er det ikke først og fremst en subbass man trenger, men først og fremst "rocka" sidehøyttalere f.eks. med 10" bassrefleks eller 12" trykkammer som går ned til ca 50 hz.

Lenke til kommentar

Ikke noen rare avvik på peerless som jeg veit om. Men det er vanlig med en 3-5%. Det som oftest er feil er Fs på mindre elementer.(høyere)

 

Hvis du måler en subforsterker som sitter i en ferdigbygd sub vil du se at de aller fleste kjører equalising. Equalising er like vanlig som firkanta kasser :D . Hvis et element tåler 200 watt kontinuerlig og drives av en 300 watts forsterker som har en bassboost på 3 dB betyr det bare at du bare ikke må spille høyere enn tilsvarende 100 watt av kapasiteten til forsterkern hvis du skal være 100 % sikker på at du ikke sprenger elementet.

Lenke til kommentar

Hadde han ikke audiopro med 10" bass da?? Da kan han jo spille høyt. Han mangler isåfall trøkk, vil jeg si.

Hvorfor skriver du sidehøytalere? Det er jo noe som eksister på (hjemme)kino med 6.1 kanaler. Fronthøytaler skal det vel være? :shrug:

Lenke til kommentar

... Hvis et element tåler 200 watt kontinuerlig og drives av en 300 watts forsterker som har en bassboost på 3 dB betyr det bare at du bare ikke må spille høyere enn tilsvarende 100 watt av kapasiteten til forsterkern hvis du skal være 100 % sikker på at du ikke sprenger elementet.

 

Equalizing innebærer jo ikke at elementet tåler høyere effekt og dermed heller ikke at det kan spille høyere/gi høyere lydtrykk i det området det forsterkes enn uten equalizing. "Ikke bedre enn svakeste ledd" osv osv. Men man kan avlaste elementet med et subsonic filter.

 

For den avanserte vil det muligens være en løsning med akustisk forsterkning i det frekvens området bassen begynner å falle. Da tenker jeg på f.eks. hornladning, ombyggning av rommet for å skape kontrollerte "rom-boost"/romresonanser osv.

Lenke til kommentar
="frans

Equalizing innebærer jo ikke at elementet tåler høyere effekt og dermed heller ikke at det kan spille høyere/gi høyere lydtrykk i det området det forsterkes enn uten equalizing. "Ikke bedre enn svakeste ledd" osv osv. Men man kan avlaste elementet med et subsonic filter.

 

Så du er redd for for lange slaglengder? :D

Man kan tilpasse Q i equalizingen slik at den ruller raskere ned i frekvens etter boosten.

Hvis du vil se hvor dypt et element kan gå med eq så velg den lydstyrken du vil ha feks 105 dB og simuler med maks effekt elementet tåler og så finner du det punktet frekvensgangen skjærer 105 dB.

 

Du må jo selvsagt teste romforsterkningen i rommet, og bruke et simulerings program som tar hensyn til dette.

Man kan få kanske kraftig romforsterkning ved å plassere subben i hjørnet, men da bør kassa ha lav Qb slik at den ikke blir for "brautende".

 

Har ferdig plan for sub med Peerless XLS 12", med 400 watt forsterker,

som skal bygges når jeg har solgt unna noe greier. Spiller "bare" 107 dB men har f3 på 16 hz :D :o . Og dette er en 50 liters hjørneplasert lukket kasse.

 

Dette er foresten milvis unna hva alle slags programmer anbefaler. Derimot er det hva Peerless egne ansatte har målt og funnet optimalt for dypbass i lukket kasse.

Lenke til kommentar
Hadde han ikke audiopro med 10" bass da?? Da kan han jo spille høyt. Han mangler isåfall trøkk, vil jeg si.

Hvorfor skriver du sidehøytalere? Det er jo noe som eksister på (hjemme)kino med 6.1 kanaler. Fronthøytaler skal det vel være? :shrug:

 

OK. Skal skjerpe meg med språkbruken (selv om "side" og "front" høyttalere er ett fett i stereo, eller 2 kanals om en vil kalle det).

 

Kjenner ikke til denne Audiopro konstruksjonen. Men hvis man vil ha en bass som sparker i mellomgulvet når man spiller rock/metal ol, er det en mulighet er å prøve og tune kassen høyere opp i frekvens (dvs. gå bort fra en "optimal" lineær kassetuning) og/eller skaffe seg en annen forsterker.

 

Hadde forresten forventet et forslag på trykkammer på ca 150 liter til DB-12 basselemtene (34 hz, - 3 db).

Lenke til kommentar
Forslag fra meg?? Hvorfor det??

Tror nok elteks forslag er bedre, mindre kasse og nesten samme egenskaper.

Virkelig bra sub for penga. Men man trenger 2 for å spille høyt.

 

Å ja? Eltek foreslår kasse i størrelsesorden 45 Liter til 170 liter???

 

"Dette er foresten milvis unna hva alle slags programmer anbefaler. Derimot er det hva Peerless egne ansatte har målt og funnet optimalt for dypbass i lukket kasse.

 

Du sier altså at diverse simuleringsprogrammer og "loudspeaker cook book" ikke er brukbare????

Lenke til kommentar

Ville heller aldri plassert subben i veggen..du plasserer den da rett i over- trykket, og elementet vil dermed spille i et område hvor det vil resonere utifra frekvens og amplituden på dBspl.

 

En vegg skal man bygge om slik at den blir skrå med en grad mellom 7-10 grader. Dermed har man vunnet litt over stående bølger på det planet du bygger veggen :smile:

 

Akkurat som meg.

Lenke til kommentar

Frans:

Hvis bare alt hadde vært likt i teori og praksis!!

Hvis vi kjører feks en simulering på Peerless XLS 12" i et standard gratisprogram viser den at optimum er 7-9,9 liter litt avhengig av hvilket program du kjører.

 

Men Peerless sier at dette er ikke å anbefale. På sin hjemmeside skriver de vel 30 liter (trur jeg). Med 7 liters kassevolum velter kassa vi du ikke kler den med blyplater :D (fakta) Hvis du kjører opp mot maks effekten på XLS blir det så stort vaakum når den slår ut på lavere toner at kantopphenget suges innover i kassa og det oppstår en "flopp" lyd når elementet går inn igjen.

 

For at XLS skal kunne brukes i så små kassevolum måtte den vært produsert i et stivere kantoppheng (slik som bilvarianten av XLS)

Hvis man skal bruke eq på xls i lukket kasse blir det vakum selv i en 30 liters kasse. Man må da lage enda større kasse.

 

Ulempen med større kasse er dårligere powerhandling, en hjørne plassering bør fikse på dette.

 

Skulle man skrive en bok med alle slags scenarioer ved høytalerbygging hadde du ikke rukket å lese den før du daua. :)

 

Når det gjelder anbefalinger til kassevolum på DB-12, synes jeg det er liten vits. Da eltek selger Phobos med dette elementet i Infinte Box konstuksjon.

 

GeForCeFx?:

 

Du vil få veldig bra bass med 2x Phobos. Du kommer ikke til å angre.

Lenke til kommentar
Øk 3dB ved feil frekvens, altså der hvor impedansen er veldig lav, og du har muligens klart å ødelegge forsterkeren din.

 

Hvis du har en rauva forsterker ja. Ellers er impedansen lavest ved 124 Hz på Peerless XLS så det blir neppe noe problem. Frekvensgangen skal gå fra 16-45 hz.

Lenke til kommentar

 

GeForCeFx?:

 

Du vil få veldig bra bass med 2x Phobos. Du kommer ikke til å angre.

 

Sikker? Bra bass elle grei bass eller supergodbass?

Eg skal ikke gjere noe feil kjøp og eg elsker bass er mye bass i høytalerne mine men når eg får sub tar jo forsterkeren vekk litt og legger d til subben. Og eg vil ha mye bass!!!

Lenke til kommentar
Ville heller aldri plassert subben i veggen..du plasserer den da rett i over- trykket, og elementet vil dermed spille i et område hvor det vil resonere utifra frekvens og amplituden på dBspl.

 

En vegg skal man bygge om slik at den blir skrå  med en grad mellom 7-10 grader. Dermed har man vunnet litt over stående bølger på det planet du bygger veggen :smile:  

 

Akkurat som meg.

 

En gang til på norsk? :wink:

Blir en del resonanser fra veggen hvis den ikke er av betong, det er sant.

Men det med overtrykk og resonans i amplituden må du forklare nærmere tror jeg. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...