Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gjengene på bunnpanne ble ødelagt på service.


Anbefalte innlegg

Hei

 

I skrivende stund har jeg bilen min inne på service ved Møller, det er en Golf GTI 00 mod.

 

Nå ringte de nettop å sier at jeg må ha ny bunnpanne pga av at gjengene var ødelagt til pluggen, de hadde prøvd å gjenge opp igjen, men uten å lykkes. De skal ha 4500,- for bytting av ny bunnpanne.

 

Skal jeg gå med på dette?! Er jo ikke jeg som har strammet for hardt og ødelagt gjengene. Han begynte å spør om hvor jeg hadde den inne på service forrige gang, om kansje de hadde strammet for hardt. Men gjengene var jo intakte før han begynte å stramme til. Noe synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror ikke man MÅ bytte bunnpanne. Mener å ha sett en dings man monterer i hullet (etter å ha utvidet det litt), slik at du får nytt gjengeparti og ny plugg.

Lenke til kommentar

Hvis de virkelig vil så klarer de å reparere det der for en brøkdel av prisen. Men nå til dags bytter de jo bare delen(e) istedet for å reparere...

 

*edit: Håper de klarte å unngå spon i bunnpanna, dersom de har starta opp motoren etter at de prøvde å gjenge opp

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Har snakket med møller igjen.. Forklaringen deres er at bunnpluggen var skrudd så hardt igjen at når en skrudde den ut igjen så tok den med seg alle gjengene.. Møller vil ikke ta skylden for dette.. De legger skylden over på forrige service verksted. Har jeg noe mot argument her?

 

I så fall.. ringte forrige service verksted, som var Oslo bilsenter, der kjøpte jeg bilen også. Så jeg forklarer de situasjonen, men de sier de aldri har rørt bunnpluggen. De suger ut oljen fra toppen istedenfor, noe de begynte med for to år siden sier han. Og denne servicen var 24.april i fjor. Så jeg må jo bare tro de på dette. Dermed så var ikke dette deres feil.. Å ringe service verkstedet som byttet olje enda før de igjen har jeg lite troa på, siden det begynner å bli en stund siden. De legger vel skylden over på oslo bilsenter igjen uansett, selvom de sa at de sugde ut oljen. Men det er jo ingen som kan bekrefte det med sikkerhet. Den onde sirkel, what to do?! Jevli sure penger for noe jeg ikke har noe med og gjøre!

 

Tenkte å ringe daglig leder på Møller, men får vel samme svaret som han andre karen på møller, at dette er forrige service verksted sin feil. Noe som kansje er sant? Om de ikke kunna unngått at dette hadde skjedde på et vis da?

Lenke til kommentar

Sure penger er det uten tvil.

 

Tror ikke Møller kan lastes for dette,men man skal aldri si aldri finnes sikkert noen der å så tror at bunnpluggen på panna skal skrus til med det man makter.

 

Har vert og er tydeligvis enda en svakhet på mange VAG at gjengene i bunnpanna tåler lite.

 

Om verkstedet har en kyndig sveiser så fikser han dette.

 

Har selv sveisa mange bunnpanner på Golf/Jetta.(Sveiser i gjengene for så å gjenge opp.)

Lenke til kommentar
Løsgjenger heter det...

 

Men syns ikke du skal betale for ny bunnpanne for det at de har ødlagt den, er jo ikke din feil. Du får bare stå på ditt :)

Gjengeinnsats eller merkenavnet Helicoil er nok mer utbredt benyttet om dette, løsgjenger har jeg ikke hørt før.

post-59095-1211831538.jpg

post-59095-1211831592.jpg

Tror du vil få problemer med å få verkstedet til å dekke kostnadene for dette. Det er stort sett bare en måte å få ut pluggen på og blir gjengene skadet, vel da blir de det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sure penger er det, men trolig ikke noe annet å gjøre enn å be verkstedet fikse det på billigste måte. Er det mulig å gjenge opp hullet til en dimensjon over, tro, og bytte til en større plugg? Kanskje det er mer holdbart enn Helicoil?

Lenke til kommentar

Aluminium er vel ikke det letteste materialet å lage gjenger i ...

Og hvis man trekker til for hardt når man setter inn en skrue/plugg, så risikerer man å ødelegge gjengene - men det vet du jo alt om nå ...

 

Hva med å kjøpe brukt bunnpanne m/plugg?

Burde vel være mulig å få tak i til godt under 4500,- ....

Lenke til kommentar
bruk hellicoil, de funker fett

Hvor tynt gods kan man bruke helicoil i, da?

Jeg regner med at den bunnpanna ikke er så mange millimetrene tykk, selv om den nok er noe forsterket rundt bunnpluggen, men det må jo være litt å feste helicoil'en i også.

 

Og så trenger man vel et verksted til å gjøre jobben, for dette er vel heller ikke noe man tar på kjøkkenbordet en kveld? (Uansett om madammen er i syden.) Og bilverksteder repararer vel ikke deler lenger - der går det vel i feilsøking, demontering, bytting, og montering. (Og min erfaring viser at det kan gjøres feil i alle fire trinn, men det er en annen sak.)

Lenke til kommentar

Har du sett hvor dan det er under der? Er det bærebjelker eller noe sånt i veien? På min bil (se bilde) burde det ikke være noe problem å jekke opp bilen og krype under for å løsne bunnpanna. Det er veldig mange skruer og litt fiklete om man skulle ligge under der, men om du får tak i en bunnpanne for f. eks en 500-lapp så er det kanskje verdt arbeidet. Husk å bytte pakning hvis du tar det fra hverandre!

post-78247-1211900998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Løsgjenger heter det...

 

Men syns ikke du skal betale for ny bunnpanne for det at de har ødlagt den, er jo ikke din feil. Du får bare stå på ditt :)

Gjengeinnsats eller merkenavnet Helicoil er nok mer utbredt benyttet om dette, løsgjenger har jeg ikke hørt før.

post-59095-1211831538.jpg

post-59095-1211831592.jpg

Tror du vil få problemer med å få verkstedet til å dekke kostnadene for dette. Det er stort sett bare en måte å få ut pluggen på og blir gjengene skadet, vel da blir de det.

 

Tja løsgjenger er vel bare et sleng ord jeg lærte på mekken og vk1 ;)

 

Aluminium er vel ikke det letteste materialet å lage gjenger i ...

Og hvis man trekker til for hardt når man setter inn en skrue/plugg, så risikerer man å ødelegge gjengene - men det vet du jo alt om nå ...

 

Har du prøvd og gjenge alu? Det må er omtrent akkurat som og lage gjenger i smørr.. Altså kjempelett ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt den store suksessen med og reparere gjenger på disse. Altså en reprasjon du kan gi 1års garanti på. Prøvd med helikoil men det er for tynt gods til at det sitter noe særlig. De følger gjerne med ut igjen neste gang du løsner pluggen og det henger alltid en dråpe olje der.

 

Bytt panne eller sveis igjen og sug heretter. Det er vel ikke så lenge til du slår nedi så panna sprekker så vent til da med og bytte :p Neida, men veit om mange som har bytta opp mot 10 bunnpanner pga den fantastiske kvaliteten. Hadde ikke gjengene ryki hadde sikkert panna sprekt istedenfor.. Tåler ikke en dritt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg hadde en lett MC en gang, der tidligere eier hadde dratt over og ødelagt gjengene for avtapningspluggen. Forsøkte å gjenge opp, men gikk ikke. Tømte for olje, vasket bort alt fett og klinte igjen hullet med Araldit. Funket fint, og på denne motoren gikk det fint å tappe av oljen gjennom oljefilteret. Hadde sykkelen i 2 år, og neste eier i 1 år, ikke mer lekkasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...