Gå til innhold

HASTER: Hva var utfallet av den kalde krigen i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Russland angrep USA med atomvåpen og tok vel egentlig over store deler av vest europa til midten av 80 tallet engang.

Da må jeg virkelig ha misforstått. For det var jo Usa mot Sovjet, våpenkappløp. Sovjet tok jo over mange av sine naboland for og så innføre kommunnisme. Usa hadde jo Frankrike og Storbritania på sin side med kapitalisme. USA sitt mål var og forhindre at kommunismen spredde seg til hele verden.

Lenke til kommentar

Russland var jo en del av Soviet. De angrep vel ikke akkurat USA, men det var et atomvåpen-kappløp ja. USA var først med atomvåpen i August 1945 da Hiroshima og Nagasaki ble bombet, noe som effektivt endte andre verdenskrig. Soviet hadde sine første atomvåpen i 1949, og dermed var kappløpet i gang mellom USA og Soviet, og deres allierte, med å utvikle større og bedre våpen. Men Soviet angrep vel egentlig ikke USA atomvåpen, men det var veldig nære fra begge parter under spesielt cubakrisen.

 

Ved utfallet av krigen, mener du da konsekvenser?

Lenke til kommentar
Russland var jo en del av Soviet. De angrep vel ikke akkurat USA, men det var et atomvåpen-kappløp ja. USA var først med atomvåpen i August 1945 da Hiroshima og Nagasaki ble bombet, noe som effektivt endte andre verdenskrig. Soviet hadde sine første atomvåpen i 1949, og dermed var kappløpet i gang mellom USA og Soviet, og deres allierte, med å utvikle større og bedre våpen. Men Soviet angrep vel egentlig ikke USA atomvåpen, men det var veldig nære fra begge parter under spesielt cubakrisen.

 

Ved utfallet av krigen, mener du da konsekvenser?

 

Skrive hele oppgava jeg fikk, blir kanskje litt lettere da:

 

Gjør rede for hovedlinjene i den kalde krigen

  • Bakgrunn
  • Hendelsesforløp
  • Utfall

Utfall er vel følgene av krigen som f.eks mange drepte osv, synes det var forferdelig vanskelig norsk i den oppgaven :|

 

Det er også fryktelig mye stoff og ta av.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Det er en forferdelig stor oppgave ja. Er det muntlig eksamen? Når er den?

 

Vell, da er det vel kanskje smartest å gjøre det i samme rekkefølge som oppgaven selv lager. Begynne kort med andre verdenskrig og slutten på den, eventuelt gå enda lenger bak, spørs hvor mye de vil at du skal gå inn i bakgrunnen. I hendelsesforløpet er det jo veldig mye å ta av. Der har du jo marshall plan og truman doctrine, koreakrigen, domino theory, Hungarian Revolution og Suez Crisis, Cubakrisen, Vietnamkrigen, mm. I tillegg til våpenkappløpet allerede nevnt i emnet. Og som utfall er det kanskje dødstall som du selv nevner, og gjerne forholdet mellom statene etter den kalde krigen, hvordan f.eks stater innen Soviet Unionen har klart seg etterpå som følge av å ha vært under kommunistisk diktatur.

 

Ble litt på engelsk her, da jeg har historie på engelsk og ikke vet hva de "offisielle" navnene er på norsk.

Lenke til kommentar
Det er en forferdelig stor oppgave ja. Er det muntlig eksamen? Når er den?

 

Vell, da er det vel kanskje smartest å gjøre det i samme rekkefølge som oppgaven selv lager. Begynne kort med andre verdenskrig og slutten på den, eventuelt gå enda lenger bak, spørs hvor mye de vil at du skal gå inn i bakgrunnen. I hendelsesforløpet er det jo veldig mye å ta av. Der har du jo marshall plan og truman doctrine, koreakrigen, domino theory, Hungarian Revolution og Suez Crisis, Cubakrisen, Vietnamkrigen, mm. I tillegg til våpenkappløpet allerede nevnt i emnet. Og som utfall er det kanskje dødstall som du selv nevner, og gjerne forholdet mellom statene etter den kalde krigen, hvordan f.eks stater innen Soviet Unionen har klart seg etterpå som følge av å ha vært under kommunistisk diktatur.

 

Ble litt på engelsk her, da jeg har historie på engelsk og ikke vet hva de "offisielle" navnene er på norsk.

Er prøvemuntlig, skal ha frammføring i morgen så har mildt sagt dårlig tid pluss at jeg har om USA også som jeg skal skrive om.

 

Setter stor pris den oppsumeringen din. Har ihvertfall fått et bra hendelsesforløp og en ganske bra oversikt over utfallet nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...