svinepelz Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Nå står jeg vel i fare for å stemple meg selv som en skikkelig matsnobb, ref. mine utfall i sjokoladetråden, men egentlig er jeg bare et matvrak som trykker i meg alt mulig så lenge det ikke smaker direkte vondt. Siden jeg var liten og bodde "hjemme på landet" har spekeskinke vært noe av det beste jeg vet. Min far lagde spekeskinken selv, kjøpte gris fra slakteriet, parterte, saltet og hengte opp til tørk (speking). Noen av mine beste barndomsminner er skinketyveri, snike seg ned i matboden og sneie noen gode skiver av skinka. Uansett hvor dårlig skinke jeg får klarer jeg ikke å være helt negativ, men det er et trist faktum at den norske spekeskinka man får kjøpt på dagligvarebutikker er sørgelige greier. Den er som regel svært salt og tørr, noe som man kanskje kan forsvare dersom man skal bruke skinka som snacks til drikke (man blir ikke så fettete på fingrene, og saltet stimulerer drikkelysten), men smaken drepes. Det finnes alternativer til Stranda-skinke, som etter min mening er den aller verste man får (saltkrystallene er så store at de knaser mellom tennene). Mange kjenner den italienske Parma-skinken, og den er frisk og god. Selv foretrekker jeg spansk skinke, gjerne vanlig Serrano, da den som regel er fyldigere og mer "moden" i smaken enn den italienske. Det ble en litt for lang intro, men altså: Finnes det flere skinke-fans her? Noen som har tips til spesielt gode varianter, og gjerne hvor man får kjøpt dem? Hvor er serranoen billigst? Er plastpakket skinke like bra som den du får skjært hos slakter eller i butikk mens du venter? Hva kan man bruke skinke til, annet enn å stappe inn i trynet som snacks? Selv spiser jeg gjerne et par skiver tynnskåret skinke på godt brød, eller tar en skive uten tilbehør som snacks når jeg har lyst på noe godt. Jeg er skeptisk til skinke og melon (men jeg er uansett skeptisk til all miks av frukt og kjøtt), men liker godt å f.eks. surre kyllingfileter i skinke. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 God timing, gutten. Er spekemat til middag i dag, og da må man jo ha LITT SKINKE!!!!!!!!! med mange utropstegn Tilbehør er selvsagt hjemmelaga potetsalat, diverse annen spekemat, kanskje eggerøre. Rein luksus! Men hvis jeg sier at jeg er enorm skinkefan så lyver jeg for deg, og det skal jeg ikke gjøre. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Rømmegraut med kringle og spekeskinke er festmat deluxe! Eit lår med kalde poteter attåt funker og flott. Potetsalat, salat, spekemat, eggerøre osv. åt eg faktisk i går, av all spekematen på markedet er spekeskinka utvilsomt den beste. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg digger spekeskinke og alle slags typer salamipølser. Beef Jerky , Ølpølse , elgpølse osv osv mmmhh Er julaften når den lokale forhandleren stiller opp boden sin Masse gratis smaksprøver Lenke til kommentar
Runar78 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Kjøpte en spekeskinke på Valdresmat.no Dette var en vinner! Lite salt og spekesmaken var himmelsk. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg elsker skinke! Enig med Zeph når det gjelder skinke + rømmegrøt, det er noe helt fantastiske saker. Må også huske flattbrød og eventuelt salami, etc Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Nå står jeg vel i fare for å stemple meg selv som en skikkelig matsnobb, ref. mine utfall i sjokoladetråden, men egentlig er jeg bare et matvrak som trykker i meg alt mulig så lenge det ikke smaker direkte vondt. ... Selv spiser jeg gjerne et par skiver tynnskåret skinke på godt brød, eller tar en skive uten tilbehør som snacks når jeg har lyst på noe godt. Jeg er skeptisk til skinke og melon (men jeg er uansett skeptisk til all miks av frukt og kjøtt), men liker godt å f.eks. surre kyllingfileter i skinke. Er det noe galt å være matsnobb, da? Personlig er jeg glad i skinke og melon, men det forutsetter at melonen er ordentlig moden. Hvis melonen er litt for lite moden kan det være skikkelig nedtur. Ellers selger Centra Bellota-skinke (eller Pata Negra som mange kaller det) til 800 kr/kilo, en gang i blant er det verdt det.. Lenke til kommentar
iverksatt_tilltak Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Har du tiden og koser deg på kjøkkenet: Del 5-10 jalapeños i to og skrap ut innmaten/frøene. Riv en liten kloss engelsk cheddar og bland det med en boks (100-200g) kremost. Fyll osteblandingen i jalapeñoene, surr så mye bacon du har samvittighet til rundt og fest med en cocktailpinne e.l. (uten smak). Inn i ovnen på 220 grader til baconet ser ut som du vil. Nytes med lyst øl. Luksusversonen er jo å bytte ut bacon med en god skinke. Ellers funker det å skjære portobellohatter i staver, dynke dem i olivenolje med finhakket hvitløk, legge på en kvast timian, pepre litt og salte enda mindre, surre en skive parmaskinke e.l. rundt, legge dem i en ildfast form og kjøre dem i ovnen på ca. 200 grader i ca. 10 min. Endret 10. april 2009 av iverksatt_tilltak Lenke til kommentar
akrozo Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Når det gjelder spekespinke, må en genial oppskrift nevnes: Spekeskinke-pizza: Lag en vanlig pizzadeig, og kjevl den ut på bodet. J(o tynnere og sprøere bunnen er jo bedre.) IKKE bruk pizzasaus. Dryss over spekespinke, skåret i terninger/strimler(altså ikke kjøp tynne skikepakker, kjøp ei diger skinke og skjær av den!). Dryss over frisk gressløk. Så strøs det over litt ost (ikke overdriv ostbruken, det kan ta fokuset vekk fra skinkesmaken.) Så steker du den. Når det gjelder ketchup, så MÅ du bruke vanlig idun ketchup. Denne retten er det eneste tilfellet, eller ihvertfall ett av få, der idun faktisk er bedre enn heinz. Enjoy! Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Hæ? Pizza med spekeskinke, gressløk og ketchup? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Grilstad peppersalami Trønderfår smaker fy dog :/ Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Ser ikke helt hva peppersalami og trønderfår har med spekeskinke å gjøre Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Synes stranda-skinke fungerer ypperlig til sitt bruk, dvs ved siden av f.eks øl, og til risgrøt er det jo et must med skinke og rød saft - Men til snacks er jeg nok mer på fenalår-varianten. Når det gjelder de serrano o.l. skinke så synes jeg ofte den blir for klissete og for mye fett, men det kan du sikkert styre litt selv dersom du handler inn selv. Når det gjelder spekeskinke pizza er jeg nærmere totalavholds - og det kommer av at det er utrolig viktig hvordan den er laget og hva slags skinke som er brukt. - De fleste jeg har bestilt for takeout smaker helt forferdelig med altfo salt skinke og dårlig stekte skinke-slintrer med masse fett, men har også vært med på at de har vært helt perfekte og kjempegode når jeg har spist ute. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Ja, serrano-skinke o.l. kan være mer klissete og myk enn Stranda-skinke, men smaken er jo en helt annen. Dypere, mørkere, full av smak der Stranda-skinke som regel bare er tørr og salt. Fettet er bare en bonus, da det framhever smaken på kjøttet. Tørr skinke helt uten fett er triste greier Spekeskinke-pizza har jeg blandet erfaring med... kjøpte på Dolly engang, men den var så overfylt av ruccola at det var mer som en salat enn en pizza. Imidlertid har de en kjempegod serrano-pizza på "trikkestallen" på Torshov. Har spist den to ganger, begge gangene var den vellykket. Anbefales! Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Fått smaken på disse små spanske spekepølsene. Tror kanskje det er Grillstad sine vi har kjøpt. Det er en ganske sterk smak, og er ikke for salte eller for tørre! Nytes på grovt brød med litt smør og majones! Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Du tenker ikke på Tind da? De har noen gode pølser, bl.a. en spanskaktig variant, og spesielt den vellagrede salamien er til å få vann i munnen av. http://www.tind.com/products.asp Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Nei, de kommer ferdig oppskjærte i plastpakke. Kanskje ikke helt samme kvalitet, men bedre enn andre typer pålegg. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Stranda er best. Tørr skinke er ekstra snacks. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Ingenting.....kjøtt er kjøtt liksom , carry on then...... Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Kjøtt er kjøtt, det var da også en mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå