Gå til innhold

Den kalde krigen; prøve muntlig


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kom opp i Historie, i prøve muntlig.

Den kalde krigen 1945-1989 er oppgaven.

 

Er det noen her på forumet som har fått samme oppgaven før?

Trenger hjelp med litt notater, hva som er viktig å ha med, linker osv.

 

Spessielt viktig er hva jeg trenger å ha med, punkt for punkt.

Jeg har 10min på å fram føre dette og 5min med spørsmål.

 

 

 

TAKK for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så lenge siden vi hadde om dette på skolen, har ikke vært oppe i det muntlig men har noen tips på viktige ting du burde snakke og ha litt peiling på.

Marshallhjelpen, hvor denne gjaldt og hvorfor USA hjalp Vest europa med dette.

Trumandoktrinen, Oppdelingen av Tyskland, Cubakrisen/Atomkappløpet (Viktig), Josef Stalin og litt om kommunismen, Utviklingen frem til Berlinmurens fall i 1989, Gorbatsjov er det lurt å kunne endel om.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_kalde_krigen

 

Den her er bra som hjelp på stikkord og hva som du bør kunne snakke litt om:

http://home.no.net/johawelt/webside/historie/Kald%20krig.htm

 

Lykke til mann!

Endret av Equilibrium
Lenke til kommentar

Tror vis du tar med alle de krigene/konfliktene så kan det fort bli en uintressang framføring. Når jeg og noen kompiser kom opp i dette holdt vi det "clean". Vi tok basicen, sånn generelt og sånne ting og tok utgangspunktet i utviklingen i Berlin området. Fikk 6-. Og vi nevnte ikke en dritt om alle de konfliktene som oppto mellom supermaktene rundt om i verden, kanskje litt dumt å ikke si noe om det men det vikigste er at du kan om det men hadde ikke anbefalt og lage mye av framføringen rundt det.

Lenke til kommentar
Hjelp med notater ? Hvilken holdning er det ? Kan du ikke pensum så skal du heller ikke ha eksamen. En viss standard bør man kunne forvente !

 

Prøvemuntlig er ikke eksamen da, det er øvelse til eksamen og det er ikke alltid lett å få med seg alt på en slik framføring/høring. På eksamen min hadde vi ikke med 1 punkt når det gjelder den fattige kirke og gikk fra 6/5 til 4. :ermm: Det er drit kjipt, så skjønner godt at å spørre andre om punkter man ikke selv har tenkt på, kan være lurt.

Lenke til kommentar

Høydepunkter i den kalde krigen

 

Trumandoktrinen 1947

Marshall-hjelpen 1947

Berlinblokkaden 1948

Nato opprettet 1949

Tyskland delt i to ( DDR / BDR ) 1949

Vest-Tyskland i Nato 1955

Warzawapakten 1955

Sovjetisk innmarsj i ungarn 1956

Sovjetisk innmarsj i Tsjekkislovakia 1968

 

Uten for europa:

Koreakrigen 1950-1953

Midt-Østen 1949-->

Cubakrigen 1962 ( 1959-1989 )

Vietnamkrigen 1964-1975

Angola 1975-1988

Afghanistan 1979-1989

Nicaragua 1980-1988

 

 

 

Dette er en del punkter jeg noterte da læreren vår gjennom gikk den kalde krigen sist halv år (07 ^^).

Det er sikkert ikke mye som er viktig og kanskje en del som mangler, men vis jeg tar utgangs punkte fra dette.

 

Hva må bort og hva må inn?

 

 

 

Takk for alle svar :)

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar

I min tid var det alltid muntlig eksamen i tillegg til skriftlig, det er disse helvetes reformene som de driver med, blir bare et fordømt rot.

Få med Jalta, Berlinblokaden, at sovjet fikk atombomben, kuppet i Tjekkoslovakia i 1948, situsasjonen i etterkrigstidens Polen, koble det til Jalta og for så vidt motsetningen mellom Churchill og Roosvelt. Borgerkrigen i Kina, Koreakrigen, oppstanden i Ungarn i 1956. Revolusjoen på Cuba i 1959, ikke minst, den er fordømt viktig sett i relasjon til rakettkrisen. Av sekundær betydning Kongo, Vietnam, Berlinmuren. Viktig er også Solidaritet i Polen, Pavens rolle i kampen mot kommunismen, Afghanistan innvasjonen.

Men husk, sammenbruddet i Øst var forårsaket av indre faktorer, i første rekke systemsammenbruddet, best manifester med sammenbruddet i økonomien.

Endret av hlkksj
Lenke til kommentar

- Hvorfor ble forholdet mellom USA og Sovjetunionen så dårlig

- Jalta- konferansen/avtalen

- Øst-Europa blir kommunistisk

- Tyskland situasjon

- FN etablert

- Trumandoktrinen

- Marshall-hjelpen

- Kuppet i Tjekkoslovakia

- Berlinblokkaden

- Tyskland delt i to ( DDR / BDR )

- Nato opprettet

- Warzawapakten

- Atombomben

- Våpen kappløpet

- Sovjetisk innmarsj i ungarn

- Suezkrisen

- Sovjetisk innmarsj i Tsjekkislovakia

- Nedrustning

- Koreakrigen

- Cubakrisen

- Vietnamkrigen

- Angola

- Afghanistan

- Nicaragua

 

Dette er vel ganske mye å framføre på 10min da.

Noen som kan hjelpe å sette dette i rett rekkefølge og plukke vekk det som ikke trengs?

 

Takk for masser av hjelp! :D

Lenke til kommentar
Hjelp med notater ? Hvilken holdning er det ? Kan du ikke pensum så skal du heller ikke ha eksamen. En viss standard bør man kunne forvente !

 

@hlkksj:Jaså, er du og mindreverdighetskomplekset ditt her inne også ja :tease:

 

@tehextinct: En viktig ting å huske før muntligen er at du kun egentlig har 10 minutter når du skal fortelle. Så du rekker ikke å summere opp alle høydepunktene i den kalde krigen på denne tiden og må dermed kanskje ta bort noe du synes ikke trenger og være med.

 

Da jeg hadde muntlig på VGS så var det slik at vi skulle velge en begivenhet innenfor temaet som vi fikk, og deretter skulle utdype mer om den. Spørsmålsrunden var slik at vi kunne bli testet både på vår egen framføring og temaet.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Jeg fikk 6 på denne eksamen da jeg gikk vk2. Tok for meg cubakrisen og snakket om hvorvidt den egentlig var så krise som historien skal ha det til. Er en del år siden nå, så jeg husker ikke alt jeg sa. Jeg gjorde det godt på at jeg ikke bare ramset opp fakta, men stilte litt spørsmål til det jeg sa, var litt kritisk, pluss at jeg hadde en problemstilling om emnet som basis for foredraget.

 

Lykke til!

 

edit: åh, hehe, sent ute. Grattis med 6'eren ! :)

Endret av Xzii
Lenke til kommentar

Grattis med 6'ern. :thumbup:

 

Husker jeg også fikk 6'er på muntlig eksamen i historie, hadde om Oslo-avtalen i min framføring den gang. Temaet var da 'Norge i verden 1900-2006'.

Legger en litt innsats til i de to forberedelses dagene før muntlig eksamenen er ingenting umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...