Gå til innhold

Hvordan få best effekt ut av en styrketrenings økt?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i oppgave på skolen å finne ut , Hvordan få mest ut av en styrketrening?

Da tenker jeg på hvordan mat du skal spise osv.

Også hvordan dop kan påvikre styrketreningen, men også hvilke bivirkninger man får.

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker mine egne erfaringer:

Hvordan få mest ut av treninga: Tren regelmessig (f.eks 3 dager i uka og møt opp selv om motivasjonen ikke alltid er på topp), fokuser på baseøvelser (benk, bøy, mark, MP, chins og dips osv), sett deg langsiktige mål. Varier treninga, ikke kjør det samme hele tiden, bytt øvelser, sett og repetisjonsintervaller med noen ukers mellomrom.

Ift kosthold: Kalorioverskudd er det viktigste (forutsatt at du også får i det det du trenger av vitaminer, mineraler etc), om du spiser mindre enn du forbrenner er det håpløst å bygge muskler, du vil kanskje øke i noen øvelser som føle av bedret teknikk osv, men er et dårlig utgangspunkt. Spis varier, prioriter sunt fett, mye frukt og grønt, fisk flere ganger i uka, rent kjøtt osv.

Dop: Har ikke prøvd det selv, men har flere venner og bekjente som har prøvd litt av hvert. Styrkeøkningene kan være formidable (hørt om opptil 20% i flere øvelser på bare et par måneders kur, sikkert noen som kan øke enda mere).

Bivirkninger og positive effekter kan du lese mer om på denne siden: link Den er nøytral ift at den både tar for seg det positive og det negative.

Noe som kan være vanskelig ift trening, dop og kosthold er at det ikke finnes noen fasit, folk reagerer ulikt så individualisering\opplegg tilpasset den enkelte er veien å gå! Eks kan et 5x5-program fungere helt fantastisk på person A, mens på B fungerer det dårlig. En som bruker dop får ingen bivirkninger og opplever masse positivt, mens en annen kan få dype depresjoner og bli psykisk syk osv.

Lenke til kommentar

Uansett program, ikke overtren. Det er bedre med for lite enn for mye trening, ellers blir treningen bare en nedbrytende prosess.

Jeg får mer energi under treningen med litt koffein i systemet, i form av en kopp kaffe, samt et lite måltid en time før treningen. Drikker også opptil en liter vann under en økt på 45-60 min. Rett etter blir det en blanding av protein og kreatin, sammen med banan eller andre raske karbohydrater. Et solid måltid innen en time etter treningsøkten. Dette gir hvertfall meg fremgang. Prøver å begrense bruken av tilskudd, men det trengs for oss som ikke spiser så altfor mye kjøtt og fisk. Mat er naturligvis best, tilskudd for det lille ekstra.

Baseøvelser er tingen, prøv å bruke dem mest.

Dop kan jeg ingenting om, annet enn at det utvilsomt fungerer. Om det er verdt det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...