Gå til innhold

Himmel og Helvete

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og nei Kjetil, jeg er ikke redd for noe. Det står jo at ved Troen er du frelst.

Mannen i videoen var redd, og han har lest samme boka! :)

Oi vent, var det video her og? Skal gå tilbake og sjekke...

Ah, det var litt mye video.. ser den i morgen antar jeg, når klokka ikke er snart halv ett..

Lenke til kommentar
I Dødsriket hersker altså Satan

Tror ikke du har bibelsk støtte bak denne påstanden.

Not? :ohmy: hvor er det han har gjort av seg da skal tru?

Jeg aner ikke hvor djevelen holder til, det står relativt lite om det i bibelen. Men han kalles f.eks. denne verdens herre, ikke dødsrikets herre, og det står også at han "går omkring" som en brølede løve så da kan det jo like godt være her på jorden han er. Men poenget mitt var jo uansett: Dødsriket tror jeg det er Gud som styrer med, siden det altså sies at han er allmektig.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har ofte lurt på hva som skjer i himmelen og helvete. Siden jeg verken er noe særlig kristen eller har kunnskap om slikt, så vil jeg spør her.

Er himmelen "det gode liv" sånn som kristne ser det? (gudstjeneste hver dag osv?) og er helvete et gigantisk raveparty med nakne damer, en shitload med alkohol og bare "gøy"?(siden dette er "syndig" og "fanden selv" i følge kristne)

Når du dør kommer du enten til Himmelen, skjærsilden eller Helvette. Skjærsilden er for dem som kommer til himmelen, men som ikke er helt fri fra synd enda.

Helvette er mer grusomt en det vi kan forestille oss. Evig pining og smerte.

Himmelen er alt perfekt, siden du er i Guds åsyn, da ønsker en ikke noe annet.

Lenke til kommentar
I Dødsriket hersker altså Satan

Tror ikke du har bibelsk støtte bak denne påstanden.

Not? :ohmy: hvor er det han har gjort av seg da skal tru?

Jeg aner ikke hvor djevelen holder til, det står relativt lite om det i bibelen. Men han kalles f.eks. denne verdens herre, ikke dødsrikets herre, og det står også at han "går omkring" som en brølede løve så da kan det jo like godt være her på jorden han er. Men poenget mitt var jo uansett: Dødsriket tror jeg det er Gud som styrer med, siden det altså sies at han er allmektig.

Djevelen er en fallen erkeengel, og er ikke bundet av de fysiske lovenen som vi er. Det er derfor ikke noe problem at Djevelen kan være flere plasser samtidig. Det er Djevelen som styrer Helvette.

Lenke til kommentar
Når du dør kommer du enten til Himmelen, skjærsilden eller Helvette. Skjærsilden er for dem som kommer til himmelen, men som ikke er helt fri fra synd enda.

Står det noe om Skjærsilden i Bibelen?

Ja, det står om en slags rensende ild man må gjennom på veien til himmelen. De edle metallene må renses av ild for at slagget skal forsvinne, er det som er logikken i dette.

Lenke til kommentar

Nå er det noen som blander inn Helvete igjen.

Ok, jeg har rotet litt med diverse informasjon... om vi antar at Satan "styrer" denne verden vi lever i nå, gir det rimelig mening. Men da er altså Dødsriket for alle som dør, ikke alle som synder, right? Ikke at det blir noen praktisk forskjell, men... joda, egentlig høres det helt greit ut det.

Vi er på jorden. Den styres av Satan.

Når vi dør kommer vi til Dødsriket.

På Dommens dag kommer vi enten til Himmelen eller Ildsjøen. Satan, de falne englene og Dødsriket kastes i Ildsjøen.

Siden det påstås at Satan styrer Helvete, føler jeg meg tvunget til å anta at vi alle er der; Jorden = Helvete. Dette gir jo faktisk mening også. Dvs, Helvete er et gigantisk raveparty med nakne damer, en shitload med alkohol og bare "gøy" - HVIS DU FÅR DET TIL, og ønsker det. Det er jo noen som tydeligvis har det sånn.

Helvete er altså et sted der du får tilfredsstilt dine, uh, kroppslige lyster og sånt, om du f.eks har råd og ikke tror på at mer synd = mer straff. Hvis man er frelst ved Troen alene stemmer jo dette, så man kan i teorien få i pose og sekk :w00t:

Lenke til kommentar

Ingen straff etter døden

Sier Bibelen at sjelen lever videre etter døden og derfor kan straffes i et brennende helvete eller i skjærsilden? New Catholic Encyclopedia sier: «Forestillingen om at sjelen lever videre etter døden, kan ikke lett skjelnes i Bibelen. . . . Sjelen i GT [Det gamle testamente] betyr ikke en del av mennesket, men hele mennesket — mennesket som en levende person. I NT [Det nye testamente] betyr det likeledes menneskelivet: livet til en enkeltperson.»

Så den grunnleggende forutsetningen for straff etter døden faller helt bort. Bibelen sier: «Den sjel som synder, den skal dø.» (Esekiel 18: 4, GN) Den sier også: «Syndens lønn er døden.» (Romerne 6: 23) Når Bibelen sier at onde mennesker som ikke angrer, til slutt kommer til «Gehenna» (som i mange bibeloversettelser feilaktig blir oversatt med «helvete»), «den evige ild» eller «ildsjøen», forklarer den derfor bare på en symbolsk måte at de lider en varig død, «den annen død». — Matteus 23: 33; Åpenbaringen 20: 14; 21: 8; jevnfør 2. Tessaloniker 1: 7—9.

Dødsriket blir tømt i oppstandelsen

Finnes det så et brennende helvete? Ikke ifølge Bibelen. Det greske ordet «Gehenna» står for evig tilintetgjørelse, og det hebraiske og det greske ordet som blir gjengitt med «dødsriket», står for den døde menneskehets felles grav. Det er et hvilested, som de døde vil komme tilbake fra i oppstandelsen. (Forkynneren 9: 10; Apostlenes gjerninger 24: 15)

Lenke til kommentar

Ja, det står om en slags rensende ild man må gjennom på veien til himmelen. De edle metallene må renses av ild for at slagget skal forsvinne, er det som er logikken i dette.

Gjør det det? hvor da? Trodde at skjærsilden var noe katolikkene fant opp på 1100/1200-tallet for å få mer penger i kirkekassa? Klart man finner opphavet til skjærsilden i GT, men det står vel ikke noe direkte om denne tilstanden?

Når det gjelder hvem som er herre i Helvete, så var ikke Satan det i Bibelen. Han ble etter kriken mot englene kastet ned på jorden, sammen med Satans engler. Etterpå blir satan kastet ned i et hav med ild og svovel, der han skal pines for alltid. I middelalderen derimot, ble Satan gjort til herre i Helvete. Dette er slik jeg har forstått det sålangt. Kilde: Illvit Historie nr. 12/2006

Lenke til kommentar
Ingen straff etter døden

Sier Bibelen at sjelen lever videre etter døden og derfor kan straffes i et brennende helvete eller i skjærsilden? New Catholic Encyclopedia sier: «Forestillingen om at sjelen lever videre etter døden, kan ikke lett skjelnes i Bibelen. . . . Sjelen i GT [Det gamle testamente] betyr ikke en del av mennesket, men hele mennesket — mennesket som en levende person. I NT [Det nye testamente] betyr det likeledes menneskelivet: livet til en enkeltperson.»

Så den grunnleggende forutsetningen for straff etter døden faller helt bort. Bibelen sier: «Den sjel som synder, den skal dø.» (Esekiel 18: 4, GN) Den sier også: «Syndens lønn er døden.» (Romerne 6: 23) Når Bibelen sier at onde mennesker som ikke angrer, til slutt kommer til «Gehenna» (som i mange bibeloversettelser feilaktig blir oversatt med «helvete»), «den evige ild» eller «ildsjøen», forklarer den derfor bare på en symbolsk måte at de lider en varig død, «den annen død». — Matteus 23: 33; Åpenbaringen 20: 14; 21: 8; jevnfør 2. Tessaloniker 1: 7—9.

Dødsriket blir tømt i oppstandelsen

Finnes det så et brennende helvete? Ikke ifølge Bibelen. Det greske ordet «Gehenna» står for evig tilintetgjørelse, og det hebraiske og det greske ordet som blir gjengitt med «dødsriket», står for den døde menneskehets felles grav. Det er et hvilested, som de døde vil komme tilbake fra i oppstandelsen. (Forkynneren 9: 10; Apostlenes gjerninger 24: 15)

Men Gehenna var en dal utenfor Jerusalem. Denne dalen var en søppelhaug som var konstant brennende. her ble tyver og kriminelle hivd etter henrettelser, altså endte de i et "ildhav". I GT nevnes det i den greske utgaven Sheol og Hades i stedet for dødsriket. I Hades kom man til et straffende sted hvis man gjorde kriminelle handlinger: Tartaros, som skal være et slags ildhav. Det nevnes også jødenes Sheol, som også sammenliknes med Hades i den greske versjonen.

I jødisk tro, mener jeg å huske at Gehenna fungerer som skjærsilden, om jeg ikke tar helt feil. Mener også at hvis sjelen ikke lar seg rense, blir man gjenfødt og må "prøve på nytt".

Kilde: Biskop Olav Skjevesland http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/02/04/525841.html

Lenke til kommentar

Jeg synes The Who-sangen Heaven and Hell beskriver på en veldig god måte hvordan det er i både himmel og helvete.

On top of the sky is a place where you go if you've done nothing wrong,

If you've done nothing wrong.

And down in the ground is a place where you go if you've been a bad boy,

If you've been a bad boy.

Why can't we have eternal life,

And never die,

Never die?

In the place up above you grow feather wings and you fly round and round,

With a harp singing hymns.

And down in the ground you grow horns and a tail and you carry a fork,

And moan and wail.

Why can't we have eternal life, And never die,

Never die?

Hvis en synes sangteksten gir et noe oversimplifisert bilde av disse stedene, finnes det en mer fyldig beskrivelse av de forskjellige religionenes syn på himmel og helveteWikipedia.

Lenke til kommentar

Gjør det det? hvor da? Trodde at skjærsilden var noe katolikkene fant opp på 1100/1200-tallet for å få mer penger i kirkekassa? Klart man finner opphavet til skjærsilden i GT, men det står vel ikke noe direkte om denne tilstanden?

Stemmer nok ikke det. Du kan lese om det Bibelske grunnlaget for skjærsilden her: http://scripturecatholic.com/purgatory.html

Det er også viktig å huske at Den Katolske Kirke annerkjenner både tradisjonen og Bibelen som like autoriteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...