norrick Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Så internett skal være bare for di som har teknisk innsikt. Jeg har ikke noe peil på virus, men hvis det er et virus som kan legge seg inn på dataen og sende spam mail, fra den pcen. Da har fler tallet av dagens internett brukere et alvolig problem, siden fleste partten av internett brukerene i dag har veldig lav teknisk insikt på disse områdene. Ikke nødvendigvis pga. de har dårlig innsikt i nettsikkerhet men pga. at de bevist ikke tar hensyn til sikkerheten og at de ikke gidder å tilegne seg mer info på dette området. Jeg har sett mange som engang ikke gidder å slå opp i manualen til sikkerhetsprogrammene og bare innstallerer det i den tro at alt fungerer av seg selv... I tillegg så er det mange som spiller på nett og de gidder ikke å tilegne seg info om å konfigurere brannmuren eller slår den helt av pga. av at de har en så svak maskin at de ikke kan kjøre med programmer i bakgrunnen. Så har vi også mange private uploadservere rundt omkring i landet vårt som står fullstendig åpne og er perfekte mellomledd for videre sprednig av "mal-ware". Jeg vet om mange som bevist ikke bruker brannmur/antiviiri på nett og jeg mener at det er tilpass for dem at de får sperret abonnementet når de utgjør en sikkerhetstrussel for folk flest. Gammelt Amerikansk uttrykk: It's better to be safe than sorry... Lenke til kommentar
Rusmusa Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 der forsvant tja 70% av internett brukerene. Det krever ikke noen doktor grad, men hvor my kan du forlange av en person som bare skal sende noen mailer og spille kabal. Har pratet med mange som faktisk syns at pcen er skummel. Alt som tilsier at man må lese litt for å lære grunnlegende ting stinker, ikke sant.. Helt utrolige holdninger som eksisterer! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 der forsvant tja 70% av internett brukerene. Det krever ikke noen doktor grad, men hvor my kan du forlange av en person som bare skal sende noen mailer og spille kabal. Har pratet med mange som faktisk syns at pcen er skummel. Javel, så la de forsvinne. Jeg driver med mye rart men jeg er såpass oppegående at jeg tilegner meg et minimum av kunnskaper på de tingene jeg skal gjøre uansett. Når jeg graver meg en grøft så spør jeg de som har peiling på gjeldene regler osv, jeg har grunnkunskaper i bruk av gravemaskin selv om jeg er milevis i fra og kunne det skikkelig. Jeg skal til og snekkere så nå leser jeg bøker om det evnet og spør og graver hos de med fagkunnskap og peil for og lære mest mulig. Når jeg begynnte med PC-er for lengesiden leste jeg og studerte det til jeg hadde *litt* peil osv, kunnskaper er lett og bære og relativt billige og skaffe. De fleste av de 70% kan lese og skrive og er i stand til og *lære* det grunnleggende av hvordan bruke verktøyet og hva man bør unngå av tabber og hvilke sikkerhetsregler man skal følge, akuratt som jeg har fått lære meg med den gravemaskinen. Lenke til kommentar
Evial Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Du kan drømme eller inse fakta. fakta er at meste parten har ikke interesse av å lese til seg lærdom. Jeg har brukt mange timer på å lese om internett sikkerhet, men jeg kan IKKE forlange at alle andre skal gjøre det samme. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Du kan drømme eller inse fakta. fakta er at meste parten har ikke interesse av å lese til seg lærdom. Jeg har brukt mange timer på å lese om internett sikkerhet, men jeg kan IKKE forlange at alle andre skal gjøre det samme. Men da er det jo utmerket at slike som Telenor vet hvordan de skal fikse det. Avbiter er jo et effektivt varsel. Lenke til kommentar
Evial Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Det er nok greit helt til di kutter linja di. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Du kan drømme eller inse fakta. fakta er at meste parten har ikke interesse av å lese til seg lærdom. Dette begriper jeg ikke, og kunne litt om mye er jo utrolig greit i de fleste sammenhenger. Men verden er jo full av totale ignoranter som jeg ikke helt forstår hva bruker tiden sin til. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Det er nok greit helt til di kutter linja di. Ja, det er helt greit det hvis jeg har tabbet meg såpass ut at jeg er en plage for andre. Nå prøver jeg og passe meg for slike tabber som gjør meg fortjent til en slik reaksjon. Lenke til kommentar
Arath Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Det er forskjell på å studere sikkerhet i timesvis, og å lese gjennom en bruksanvisning. Det er sjelden mer enn 20-30 sider som står, og det er ofte nok til å beskytte seg mot de helt elementære trusselene, og det er ofte de som gjør mest skade og retter seg mot privatbrukere. De færreste privatbrukere tar skade av å få kuttet forbindelsen i en kort periode, det lar seg gjerne fikse ganske fort. Og som folk sa tidligere, det er bedre å kutte en bruker, enn at online.no blir satt på svarteliste. -Arathorn- Lenke til kommentar
Evial Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Tror nok at dette forumet er litt galt å diskutere dette siden di fleste her har nok litt mere kunnskap en den vanlige internett bruker. Men for all del, fjern alle pc brukere som ikke har peil. det blir mere båndbredde på meg 8) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Tror nok at dette forumet er litt galt å diskutere dette siden di fleste her har nok litt mere kunnskap en den vanlige internett bruker. Men for all del, fjern alle pc brukere som ikke har peil. det blir mere båndbredde på meg 8) Blir jo ikke mer båndbredde enn det du har betalt for, ispn din begrenser jo det du kan få til det du har betalt for Lenke til kommentar
Evial Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 når det er mange på internett så går det litt tregere. Siden jeg har adsl så har det igrunn ikke så mye å si. Men for en med 56k. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 siden telenor gir ut gratis NIS til alle som bestiller adsl fra de så kunne de jo bare lagt det inn i instalasjonen av adsl. De må legge til en del programmer fra en cd for å komme i gang likevel, så hvorfor ikke gjøre NIS standar på den cden... Da hadde mange brukere spart seg for masse problemer, og ikke minst telenor. Lenke til kommentar
aron Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Heldig vis er det ingen som dør av datavirus eller et ormebitt fra dataormer... Men de fører ofte til mye skade, ulemper, frustrasjon og koster mye penger for samfunnet. Skal du skaffe deg en rifle eller kjøre bil må du ha tillatelse fra myndighetene, eller førerkort for bil. Bilen og rifla kan jo både drepe og lage problemer for ande. For å få førerkort må du bevise at du har et minimum av kunskaper og ferdigheter. Heldig vis trenger vi ikke førerkort for å koble datamaskinen til internett. Men det forplikter. For alle som kobler seg til nettet må vi forlange et minimum av kunskaper. De må sørge for å beskytte seg. Eller vedlikeholde bilen om du vil. Skaffe seg kunskaper. Ta på sikkerhetsbeltet og sørge for at bremsene virker og at det er frostvæske på motoren og sette bilen inn på service med jevne mellomrom. Gjør man ikke det får det konsekvenser, enten stopper bilen, den går i stykker. Du er til hinder for andre traffikanter. Til slutt du mister du kanskje førerkortet eller i verste fall går ditt eller andres liv tapt... Enkelt og greit eller? Lenke til kommentar
big_thunder Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Spam-mailen som hadde blitt sendt ut var med en yahoo.com-adresse, med IP-adressen til brukeren på Telenor ADSL. Det burde vel ringe en bjelle hos noen. Denne brukeren bruker online.no-mail, IKKE yahoo-mail. En annen ting er at alle ADSL-brukere hos Telenor sitter vel bak brannmur hos Telenor? Oppklaring, den dette angår er ikke meg, men en kamerat. Hvilket noen ikke fikk med seg....... Dette eksemplet er noen som tydeligvis skaper debatt, mye meninger. Det er greit for oss som kan mye om data, men for at Internett skal fungere, må ting bli enklere å bruke for de 99% av befolkningen som ikke begynte med DOS 1.1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Spam-mailen som hadde blitt sendt ut var med en yahoo.com-adresse, med IP-adressen til brukeren på Telenor ADSL. Det burde vel ringe en bjelle hos noen. Denne brukeren bruker online.no-mail, IKKE yahoo-mail.En annen ting er at alle ADSL-brukere hos Telenor sitter vel bak brannmur hos Telenor? 99% av all spam sendes med falsk avsender, du kan skrive hva som helst som avsender og det finnes ingen kontroll på dette. Det er bare og prøve f.eks [email protected] i ditt e-postprogram. Og hva man bruker som oppkobling er da knekkende likegyldig i forhold til mail da... Online leverer rein linje og brannmuren må man heldigvis stå for selv. Lenke til kommentar
knut Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Spam-mailen som hadde blitt sendt ut var med en yahoo.com-adresse, med IP-adressen til brukeren på Telenor ADSL. Det burde vel ringe en bjelle hos noen. Denne brukeren bruker online.no-mail, IKKE yahoo-mail.En annen ting er at alle ADSL-brukere hos Telenor sitter vel bak brannmur hos Telenor? Oppklaring, den dette angår er ikke meg, men en kamerat. Hvilket noen ikke fikk med seg....... Dette eksemplet er noen som tydeligvis skaper debatt, mye meninger. Det er greit for oss som kan mye om data, men for at Internett skal fungere, må ting bli enklere å bruke for de 99% av befolkningen som ikke begynte med DOS 1.1 Det er ikke vanskelig å sette opp en smtp server på maskinen, som sender da ut mail fra din ip adresse. Da kan hvilken som helst adresse stå som avsender. Telenor har ingen brannvegg installert på sine linjer, for at sluttbrukerene kan få gjort ting som de vil, og slippe problemer som hastighetsforringing, programmer som ikke vil fungere osv. Telenor har faktisk gjort ting veldig enkelt for vanlige brukere og lagt med norton internet security og norton antivirus med ALLE som har adsl fra telenor. Dette tar noen få minutter å legge inn, og det står godt forklart hvordan det skal legges inn (tar to minutter å lese). Jeg synes det er veldig bra at telenor handler på abuse meldinger. Da vil det bli mindre og mindre sånne problemer etterhvert. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Jeg fikk faktiskt nesten den samme Abuse meldingen fra Telenor, men mitt abenoment ble ikke sperra Lenke til kommentar
Eloquence Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Det er greit for oss som kan mye om data, men for at Internett skal fungere, må ting bli enklere å bruke for de 99% av befolkningen som ikke begynte med DOS 1.1 Er det noe problem da? Linjen blir kuttet fordi det er et problem, kunden ringer og får høre hva problemet er, fikser sikkerheten sin og Telenor kobler opp linjen igjen. Det er jo faktisk IMHO den beste måten å sikre at "Internett [fortsatt] skal fungere" på. Hvis du driter i sikkerhet på pc'en din er du heller ikke like avhengig av linjen din som den gjennomsnittlige kazaa-junkie eller über-geek (som meg ). Da bør du tåle at den er nede en liten stund når du har forårsaket problemer (enten det er bevisst, ubevisst eller gjennom ren uvitenhet). Og hva er det du mener som er så vanskelig å bruke med Internett for de "99%"? Hvis de har problemer med å sette inn en CD for å installere NIS (i tilfellet med Telenor ADSL), snakker vi vel heller om 1% (eller noen promille), og denne brøkdelen burde kanskje aldri vært sluppet ut på nettet... E Lenke til kommentar
Eloquence Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Jeg fikk faktiskt nesten den samme Abuse meldingen fra Telenor, men mitt abenoment ble ikke sperra No offense, men... Dust. Spammer. Tulling. :x E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå