Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL - ABUSE


Anbefalte innlegg

En kamerat har ADSL fra Telenor. For noen dager siden ble abonnementet stengt, han ringte til Telenor og fikk vite at det ble stengt pga. abuse. Han ventet noen dager på et brev som forklarte hvorfor. Der stod det at spammail hadde blitt sendt med hans IP-adresse, mens han var logget på. Det er vel litt søkt av Telenor. Det finnes flere programmer som genererer IP-adresser automatisk, eller hva?

Han måtte skrive under på et skriv om ikke å gjøre dette igjen, hvis ikke ble abonnementet stengt. Er det noen som har noen tips om hva som kan ha skjedd?

Han bruker en fildelingsprogram som heter IshareIt, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kamerat har ADSL fra Telenor. For noen dager siden ble abonnementet stengt, han ringte til Telenor og fikk vite at det ble stengt pga. abuse. Han ventet noen dager på et brev som forklarte hvorfor. Der stod det at spammail hadde blitt sendt med hans IP-adresse, mens han var logget på. Det er vel litt søkt av Telenor. Det finnes flere programmer som genererer IP-adresser automatisk, eller hva?

Han måtte skrive under på et skriv om ikke å gjøre dette igjen, hvis ikke ble abonnementet stengt. Er det noen som har noen tips om hva som kan ha skjedd?

Han bruker en fildelingsprogram som heter IshareIt, eller noe sånt.

 

Tja, det er ikke så søkt hvis det er spamcop eller noen av de andre antispam sitene som har meldt ham, er du sikker på at fyren ikke har prøvd og informere om et eller annet pr mail til folk som ikke ønsket slikt?

Eller endaværre at han har lekt med en søt liten SMTP-server og latt den stå til fri bruk for alle som måtte finne den?

Lenke til kommentar
En kamerat har ADSL fra Telenor. For noen dager siden ble abonnementet stengt, han ringte til Telenor og fikk vite at det ble stengt pga. abuse. Han ventet noen dager på et brev som forklarte hvorfor. Der stod det at spammail hadde blitt sendt med hans IP-adresse, mens han var logget på. Det er vel litt søkt av Telenor. Det finnes flere programmer som genererer IP-adresser automatisk, eller hva?

Han måtte skrive under på et skriv om ikke å gjøre dette igjen, hvis ikke ble abonnementet stengt. Er det noen som har noen tips om hva som kan ha skjedd?

Han bruker en fildelingsprogram som heter IshareIt, eller noe sånt.

 

Tja, det er ikke så søkt hvis det er spamcop eller noen av de andre antispam sitene som har meldt ham, er du sikker på at fyren ikke har prøvd og informere om et eller annet pr mail til folk som ikke ønsket slikt?

Eller endaværre at han har lekt med en søt liten SMTP-server og latt den stå til fri bruk for alle som måtte finne den?

 

syns det høres mest logisk ut.

 

MEn jeg hadde aldri skrevet under på noe slikt eller godtatt at de stengte noe før de kom med beviser, lister med tid det ble logget etc slik at man kunne motbevise at man ikke er "skyldig". Man er uskyldig til det motsatte er bevist, altså man får vel se dette før man skriver under på noe? HVis telenor slår seg vrang på dette punktet er jo forbrukerrådet fint å bruke for å få litt hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg var hos denne personen i går og sjekket den. Harddisken er delt i to partisjoner, begge disse partisjonene var delt ut ved roten !!!

Til og med CD-ROM-stasjonen var delt ut!!

Denne personen er ikke datakyndig og har ingen interesse av å hverken sende spam eller kunnskap til å finne ut av hva som eventuelt har skjedd med maskinen.

Det kan være flere ting som har skjedd:

1. Han har lastet ned en fil fra fildelings-tjeneste og fått med noe 'dritt' som har åpnet en 'bakdør' el. Dette er mest sannsynlig, pga. HD og CDROM var delt ut.

2. En spammer har brukt et program som autogenererer IP-adresser.

 

Uansett er det feil av Telenor å bare stenge abonnementet, uten å sjekke med brukeren hva som kan ha skjedd. Majoriteten av bredbånds-brukere i Norge har et relativt lavt teknisk nivå, derfor bør det heller være i Telenor sin interesse å finne ut av slike ting, før en sender ut et 'gult' kort med ufrivillig tilståelse av noe en ikke har gjort, som eneste måte å få gjen-åpnet abonnementet på. Beklager for den lange setningen.

Lenke til kommentar

Uansett er det feil av Telenor å bare stenge abonnementet, uten å sjekke med brukeren hva som kan ha skjedd. Majoriteten av bredbånds-brukere i Norge har et relativt lavt teknisk nivå, derfor bør det heller være i Telenor sin interesse å finne ut av slike ting, før en sender ut et 'gult' kort med ufrivillig tilståelse av noe en ikke har gjort, som eneste måte å få gjen-åpnet abonnementet på. Beklager for den lange setningen.

 

Når man som privatperson kobler en datamaskin opp mot internett har man jo et visst ansvar for at denne maskinen ikke går ut over andre.

 

Lavt teknisk kunnskapsniva er ingen unnskyldning for at man ikke sikkrer maskinen sin tilstrekkelig. Jeg snakker ikke om at alt skal være "supersikkert", men det er heller ikke nødhvendig. En personlig software brannmur er som oftest nok. Dersom man (muligens i dette tilfellet) velger å sette om mailserver eller lignende programvare har man jo et spesielt ansvar for at dette ikke går ut over andre. Det er svært plagsomt for andre dersom man setter opp slike tjenester og gjør dem allment tillgjengelige.

 

På den annen side, jeg ville ikke ha undertegnet noe fra Telenor før man fikk se bevis for hva som hadde skjedd. På denne måten kan man ha mulighet til å motbevise påstander fra Telenor sin side å vise at de eventuelt er feil.

Lenke til kommentar

Uansett er det feil av Telenor å bare stenge abonnementet, uten å sjekke med brukeren hva som kan ha skjedd. Majoriteten av bredbånds-brukere i Norge har et relativt lavt teknisk nivå, derfor bør det heller være i Telenor sin interesse å finne ut av slike ting, før en sender ut et 'gult' kort med ufrivillig tilståelse av noe en ikke har gjort, som eneste måte å få gjen-åpnet abonnementet på. Beklager for den lange setningen.

 

Vel, jeg synes det er helt greit at de heller klipper linja og på den måten stopper problemene.

95% av brukerne ville blånektet uansett på at de hadde gort noe som helst galt, og hva skal Telenor finne ut? At det sendes spam fra maskinen?

Husk nå på at i værstefall kan hele online.no bli svartelistet som spamdomene og det er ikke så fryktelig stas for noen.

Lenke til kommentar

 

Det kan være flere ting som har skjedd:

1. Han har lastet ned en fil fra fildelings-tjeneste og fått med noe 'dritt' som har åpnet en 'bakdør' el. Dette er mest sannsynlig, pga. HD og CDROM var delt ut.

2. En spammer har brukt et program som autogenererer IP-adresser.

 

 

Svjv er det skjelden spammere forfalsker IP-er.

Hvorfor skulle de bry seg om slikt?

Han har nok fått innstallert en liten søt og åpen SMTP tenker jeg.

Mannen bruker da antivirusprogramvare?

Lenke til kommentar

At telenor kommer med et sånt utspill er bare enda et eksempel på deres arogante holdning, å det er ikke greit å bare kutte lilnja. Di skulle kontaktet vedkommende å fått en dialog, da ville di nok ha kommet frem til at han skulle installere en firewall for å få ordnet opp.

Lenke til kommentar

han kunne da bare preiket med dem på chatten, og jeg er enig med telenor at de ikke skal løpe rundt og sjekke maskinen til alle folk der dette har skjedd. Men synes de kunne gitt informasjon om hvordan hindre dette (brannmur, antivirus osv), og selvsagt gi en notis til han før de begynte å kreve underskrifter og alt mulig

Lenke til kommentar
At telenor kommer med et sånt utspill er bare enda et eksempel på deres arogante holdning, å det er ikke greit å bare kutte lilnja. Di skulle kontaktet vedkommende å fått en dialog, da ville di nok ha kommet frem til at han skulle installere en firewall for å få ordnet opp.

 

Og la SMTP-en stå og spy ut spam i dagesvis mens man snakket?

Hadde online kundene likt at online.no hadde blitt svartelistet og mail fra de hadde havnet /dev/null uten noe mer om og men?

Det kan skje hvis ikke slikt stoppes øyeblikkelig så all ære til online for og ikke "kose"prate med folk som brukes til spamming.

Lenke til kommentar

Jeg tror nå på forbrukerenes rettigheter, du kutter ikke bare linja sån uten videre. Og det hadde ikke tatt lang tid å fått opp en firewall. Tror nok at forbruker rådet hadde pratet litt med telenor opp dette, hvis di hadde blitt kontaktet.

Lenke til kommentar
At telenor kommer med et sånt utspill er bare enda et eksempel på deres arogante holdning, å det er ikke greit å bare kutte lilnja. Di skulle kontaktet vedkommende å fått en dialog, da ville di nok ha kommet frem til at han skulle installere en firewall for å få ordnet opp.

 

Hvis denne personen har latt maskinen stå helt åpen for alle og enhver på nettet og ikke kjørt noen form for brannmur og spredt noen ormer og trojanere til folk i hytt og pine så er det vel forståelig at de gjør det som skal til for å hindre videre spredning!

Jeg har selv hatt mange angrep i det siste og jeg begynner å gå lei når mailen fylles med 100-vis av ormer kamuflert som reklame.

Jeg er absolutt ikke noen telenor-fan men jeg synes at dette var virkelig et bra tiltak som kansje får folk til å tenke seg om 2 ggr. når det gjelder andres nettsikkerhet.

Alle som har et telenorabonnement har blitt noenlunde opplyst av ISP om hvordan man forholder seg til nettsikkerhet, som andre har beskrevet så følger det med både brannmur og antivirusprog med fullstendig bruksanvisning.

Følger man ikke de anvisninger som er gitt og sprer selvreproduserende viiri/troya som både belaster nettet til den grad at det bryter sammen samt angriper vanlige folks PC'er så må man ta roten ved det onde.

Kansje trist for for denne personen som mistet sin ADSL oppkobling men det er faktisk en god melding til oss andre som tar nettbruken noenlunde seriøst.

Lenke til kommentar

Så internett skal være bare for di som har teknisk innsikt. Jeg har ikke noe peil på virus, men hvis det er et virus som kan legge seg inn på dataen og sende spam mail, fra den pcen. Da har fler tallet av dagens internett brukere et alvolig problem, siden fleste partten av internett brukerene i dag har veldig lav teknisk insikt på disse områdene.

Lenke til kommentar

Hm.. tror det er noe info som mangler her.

 

Har tidligere vært i kontakt med abuse hos Telenor pga. uønsket spam/e-postvirus, fikk da opplyst at det dessverre gikk litt tid før de kunne stoppe dette.

Grunnen var at brukeren måtte få 2-3 advarsler i løpet av en viss periode, dette for at vedkommende skulle få mulighet til å rette opp i problemet.

 

Så enten tale Telenor med "kløvet tunge", eller det er noe i denne saken som ikke er kommet frem!

 

Edit: Kan for resten ikke forstå at det fortsatt finnes folk som surfer uten brannmur/antivirus ennå, burde vært en av betingelsene at folk hadde dette før de fikk koblet seg på nett. :grumpy:

Lenke til kommentar
Jeg tror nå på forbrukerenes rettigheter, du kutter ikke bare linja sån uten videre. Og det hadde ikke tatt lang tid å fått opp en firewall. Tror nok at forbruker rådet hadde pratet litt med telenor opp dette, hvis di hadde blitt kontaktet.

 

Det er ingen forbrukerrettighet og være vert for spammere eller virus, Online har et sett regler du som kunde godtok og der finner du nok at Online har full rett til og gjøre det de gjore.

Lenke til kommentar
Så internett skal være bare for di som har teknisk innsikt. Jeg har ikke noe peil på virus, men hvis det er et virus som kan legge seg inn på dataen og sende spam mail, fra den pcen. Da har fler tallet av dagens internett brukere et alvolig problem, siden fleste partten av internett brukerene i dag har veldig lav teknisk insikt på disse områdene.

 

Det kreves ikke doktorgrad for og ha et antivirusprogram......

Og ja, en PC er et komplisert stykke maskineri som uansett krever kunnskaper så har man ingen ønsker om og tilegne seg et minimum av kunnskaper bør man nappe ut ledningen og pakke maskinen ned igjen.

Lenke til kommentar
:lol: der forsvant tja 70% av internett brukerene. Det krever ikke noen doktor grad, men hvor my kan du forlange av en person som bare skal sende noen mailer og spille kabal. :D Har pratet med mange som faktisk syns at pcen er skummel. :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...