Rescue me Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Er det ulovlig å fyllekjøre på sykkel? I så fall hva er straffen? Har en kompis som sier at man får 2 års utsettelse på sertfikat hvis man fyllekjører på sykkel. Stemmer dette? Lenke til kommentar
CCola Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det er ulovlig ja, mer vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Sånn jeg har skjønnt det er det akkurat like ulovlig, like straffbart og med lik promillegrense som om du skulle gjort det i bil. tror likevel ikke alle politifolk hadde brydd seg like mye Lenke til kommentar
heismann Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Her er det en grei artikkel om promillesykling Jeg pleier ofte å ta sykkelen hvis jeg ikke skal så langt, greit å spare penger til transport ellers.. Tror ikke det bør være noe problem så lenge du ikke er litt for "godt i kakken", som det står i artikkelen. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Her er det en grei artikkel om promillesykling Jeg pleier ofte å ta sykkelen hvis jeg ikke skal så langt, greit å spare penger til transport ellers.. Tror ikke det bør være noe problem så lenge du ikke er litt for "godt i kakken", som det står i artikkelen. Hmm, tror jeg faktisk tar sjansen på å sykle hjem en gang i blant . Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Forelegg for å ikke oppholde vikeplikten på sykkel, er det mulig... Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Boten skal visst vera på 400 kroner? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 regnes jo som kjøretøy og må følge veitrafikkloven vel. Men uansett, hold dere langt unna fyllesykling det er livsfarlig. En jeg kjenner har vært igjennom minst fire plastiske operasjoner etter at han skadet ansiktet i et tryn og han er fortsatt ikke i ship shape. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 er det de egentlig sier i den artikkelen: Siden du ikke kan drepe med sykkel så er boten mye mindre for samme foreseelse en med en bil? Så boten skal bli avgjort etter hva du sykkler/kjører med da? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 sykkel sykkel, eller motor sykkel det er snakk om? er da selvfølgeli ulovlig på motor sykkel. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 jeg snakker no om sykkel uten motor =) Lenke til kommentar
LotteN Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Forelegg for å ikke oppholde vikeplikten på sykkel, er det mulig... Hvorfor det? Dissa helvetes sykelisten må jo følge trafikk reglene de også. Hvis f. eks høyreregelen gjelder i et vegkryss du kjører inn i, og det kommer en sykkel i vegbanen fra høyre så må du vike for sykelisten. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Uansett, det jeg reagerte på var at det stod forelegg og ikke forenklet forelegg. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 jeg snakker no om sykkel uten motor =) ah ok. Fyllesykkle da altså. trodde det ikkje det avr noe regler på det. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Er det ulovlig å fyllekjøre på sykkel? I så fall hva er straffen? Har en kompis som sier at man får 2 års utsettelse på sertfikat hvis man fyllekjører på sykkel. Stemmer dette? Ja, det er ulovlig å fyllekjøre på sykkel jfr Vtrl § 21, da sykkel er å regne som kjøretøy, jfr Kjøretøyforskriften § 2-5 punkt 12 . Det er ingen definert grense, slik som i Vtrl § 22, men følgende står i Vtrl § 21: "Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter". Man kan altså Utsettelse på å erverve førerett ("ta lappen") er det overhodet ingen automatikk i, med mindre man på bakgrunn av (gjentatt) fyllesykling kan mene at man ikke er nødvendig edruelig til å kunne erverve førerett. Man kan heller ikke miste førerett for motorvogn som en direkte konsekvens av fyllesykling, da sykkel ikke har motor og således selvsagt ikke er regnet som motorvogn (Vtrl §§ 22 og dermed 31 annet ledd gjelder kun føring av motorvogn). Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 En venn av meg hadde hørt med læreren på trafikaltgrunnkurs, å han mente at man ikke ville få noen bot, elns før man skadet noen. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 <---- Tar gjerne sykkel etter fire cider og en schnaps, men buss dersom det blir stort mer. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg syklet hjem fra byen en gang da jeg hadde drukket en større mengde alkohol. På veien ble jeg stoppet av politifolk som hadde promilekontroll langs veien. Dem ene politimannen stilte seg oppå forhjulet og tok tak i rattet mens han ristet på hue og bar seg av irritasjon. Han spurte meg om jeg viste at jeg syklet ulovlig ? Nei sa jeg. Da fikk jeg en stor reprimande og trussel om forelegg! Politimannen var så rød i ansiktet at jeg var redd promilien min var for høy for å sykle. Men neida. Det var mangelen på lys på syklen som var problemet. Med nød og neppe fikk jeg gå hjem uten bot. Det var i 1998 i Trondheim og regelverket har vel ikke forandret seg mye siden da ? Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Haha tuller du? Visste ikke at det var påbudt med lys på sykkelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå