Gå til innhold

Tyrefekting som "sport"

Anbefalte innlegg

Men for å konkretisere litt - på hvilken måte mener du tyrefekting er likt steining av mennesker? Mener du dyr og mennesker har like rettigheter? Og mener du ikke at tyren får en noe mer verdig død en en/ei som steines? Hva med det faktum at hele tyren bedøves av spydene siden de treffer nervene i nakken? Hva med det faktum at tyren lever et rikt og godt liv før sin skjebnedag, sammenlignet med andre av sin art?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men for å konkretisere litt - på hvilken måte mener du tyrefekting er likt steining av mennesker?

Det er kultur, unødvendig tortur, og tiltrekker seg mange skuelystne.

Mener du dyr og mennesker har like rettigheter?

Dyr har ikke rettigheter.

Og mener du ikke at tyren får en noe mer verdig død en en/ei som steines?

En som blir hengt får en mindre smertefull død enn en som blir steinet, men jeg vil ikke kalle det en verdig avslutning på livet.

Endret av Fredsmannen
Lenke til kommentar

En som er hengt har ingen mulighet til å forsvare seg. Tyren har mulighet til å ramme matadoren. Mange matadorer har blitt drept under tyrefektinga, selv om picadorene forsøker å hindre at tyren får fullstendig tatt livet av matadoren.

Av din første setning ser jeg bare "tortur" som det eneste relevante argumentet. Men jeg kan ikke se at det har blitt vist til noen tortur. Tyren er lammet pga. spydene i nakken/hovednerven.

Lenke til kommentar

En som er hengt har ingen mulighet til å forsvare seg. Tyren har mulighet til å ramme matadoren.

Hva skjer med oksene som dreper eller invalidiserer matadorer?

Blir de satt ut i åkeren for å sniffe på blomster resten av livet, sammen med Ferdinand?

Eeeeeeller ender de opp på McDonalds?

De kjemper ikke for livet, og får ingen mulighet til å kjempe for livet.

Oksene får en mulighet til å utøve "øye of øye, tann for tann" -- ved å drepe matadoren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer med oksene som dreper eller invalidiserer matadorer?

Blir de satt ut i åkeren for å sniffe på blomster resten av livet, sammen med Ferdinand?

Eeeeeeller ender de opp på McDonalds?

De kjemper ikke for livet, og får ingen mulighet til å kjempe for livet.

Oksene får en mulighet til å utøve "øye of øye, tann for tann" -- ved å drepe matadoren.

Det har du forsåvidt rett i, men det vet ikke tyren. Tyren har ikke samme bevissthet som mennesket. Han bryr seg ikke om hva som har skjedd, eller hva som vil skje. Tyren lever i nuet, og har kun som mål å drepe matadoren.

Lenke til kommentar

En som er hengt har ingen mulighet til å forsvare seg. Tyren har mulighet til å ramme matadoren. Mange matadorer har blitt drept under tyrefektinga, selv om picadorene forsøker å hindre at tyren får fullstendig tatt livet av matadoren.

Av din første setning ser jeg bare "tortur" som det eneste relevante argumentet. Men jeg kan ikke se at det har blitt vist til noen tortur. Tyren er lammet pga. spydene i nakken/hovednerven.

Så tyrefekting er IKKE TORTUR av dyret?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

. Tyren er lammet pga. spydene i nakken/hovednerven.

Jasså. Studerer du biologi? Vet du hvor sammensatt nervesystemet er? Jeg skal love deg spydene treffer uten at tyren blir lammet. Men for all del, fortsett og dikte opp fantasere, og grunner til og rettferdigjøre det.

Lenke til kommentar

Bare når det foregår i nuet :whistle:

Lenke til kommentar

Jasså. Studerer du biologi? Vet du hvor sammensatt nervesystemet er? Jeg skal love deg spydene treffer uten at tyren blir lammet. Men for all del, fortsett og dikte opp fantasere, og grunner til og rettferdigjøre det.

Ok biologen vår, hva skjer når man stikker hovednerven ved nakken med et spyd?

Du beviser ikke AT det er tortur, ved å spørre meg om det IKKE er det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Blir hovednerven ødelagt dør dyret relativt fort. Angående pilene og spydene i nakken - dem river i stykker nakkemusklene til oksen, så den henger med hodet, og ikke greier og stange skikkelig. Når oksen henger med hodet, ses det på et tegn som underdanelse.

Pilene som blir kastet i nakken på oksen, har slike mothaker, eller hva det kalles, så pilen blir sittende fast. For hvert steg oksen tar, river det løst nakkemusklene.

Lenke til kommentar

Ok biologen vår, hva skjer når man stikker hovednerven ved nakken med et spyd?

Du beviser ikke AT det er tortur, ved å spørre meg om det IKKE er det.

Fint forsvar om at dette er helt ok. Det er opp til meg å bevise at det er tortur for oksen å være innvolvert i tyrefekting. Bra logikk!

flere spm til deg:

Hva med dyreplageri, er tyrefekting dyreplaging?

Støtter du tyrefekting?

Virker som du synes alt dette er helt ok. Det er selvfølgelig helt ok å mene det, men du burde da skjønne og vite at du tilhører et kraftig mindretall.

Endret av YNWA32
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir hovednerven ødelagt dør dyret relativt fort. Angående pilene og spydene i nakken - dem river i stykker nakkemusklene til oksen, så den henger med hodet, og ikke greier og stange skikkelig. Når oksen henger med hodet, ses det på et tegn som underdanelse.

Pilene som blir kastet i nakken på oksen, har slike mothaker, eller hva det kalles, så pilen blir sittende fast. For hvert steg oksen tar, river det løst nakkemusklene.

Nei, oksen betrakes ikke som underdanig. Tvert imot ses den på med respekt og ærefrykt både av publikum og matadoren, picadorene etc. Han får blodtap gjennom spydene i nakken, slik at matadoren forhåpentligvis kan fullføre akten før tyren forstår hva som foregår, og angriper matadoren istedetfor kappen. Jeg er ingen neurolog, men regner med at spydene i nakken *skader* hovernervesystemet, uten å ødelegge det helt. Oksen skal jo tross alt tirres til å angripe matadorens kappe og picadoren. Blod blir det endel av, men igjen må jeg få lov til å påpeke at det ikke er så ulikt hva som skjer når burger lages. Tyren får ihvertfall et godt liv fram til skjebnedagen, og i manges syn en verdig avslutning på livet, om enn brutal.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kansje jeg formulerte meg feil. Ved slutten av ritualet, når oksen er så skadet at han ikke greier og gjøre mer motstand, og henger med hodet pga nakkemuskler som er revet, så ses det på som at oksen har underkastet seg tyrefekteren.

Jeg skjønner ikke hva du kvervulerer om. Du nekter tydligvis og høre på fornuft, og da er det nytteløst..

Lenke til kommentar

Det som er påfallende slike hendelser opptrer er hvor kjappe folk er til å føle en pervers tilfredsstillelse når andre mennesker påføres potensielt dødelige skader. Meget moralsk aktverdig. :)

Jeg er ingen fan av direkte dyreplageri, men jeg føler heller ingen antipati overfor tyrefektere. Etnosentrisme er en uting.

Lenke til kommentar

Virker som du synes alt dette er helt ok. Det er selvfølgelig helt ok å mene det, men du burde da skjønne og vite at du tilhører et kraftig mindretall.

Som fredselsker er jeg ikke tilhenger av å undertrykke minoriteter. Du bør heller kritisere vedkommende for å ta feil.

Lenke til kommentar

Gjentar mitt spørsmål til Decline:

Er tyrefekting dyreplaging?

Støtter du tyrefekting?

Ja / Nei på begge hadde vært fint...

Hva definerer du som dyreplageri da? Jeg mener tyrefekting ikke er noe verre enn alt det andre vi utsetter dyr for. Matindustrien er verst spør du meg. Jeg syns også det blir for dumt å late som om dyr er mennesker - det er de ikke. Vi har ikke like rettigheter. Å tråkke i en maurtue kan ikke sidestilles med Holocaust, aldri.

Jeg vedkjenner at tyrefekting har sine brutale sider, det er ikke for sarte sjeler, men det er også en kunstform det kan være verdt å beholde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...