Gå til innhold

Tyrefekting som "sport"

Anbefalte innlegg

Analogen til tyrefekting er å stappe løpet til en rifle godt opp i nesa og trekke av fordi det er litt spennende å få vite om våpenet er ladet eller ikke. Er man ikledd trikot så ser det enda dummere ut når noe går galt. Med et stort publikum og en skikkelig forestilling hvor man slikker sine egne deilige biceps før klimaks, så er man garantert å se ut som en idiot.

Av en eller annen grunn så mener jeg nå å huske en lignende hendelse der en eller annen noldus vimset rundt i mumitrolldrakt på motorveien. Han døde på seg.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja. Man må jo ta konsekvensene av hva man gjør? Jeg tror ingen truet ham med pistol før han gikk inn på banen.

Sier ikke at jeg synes spesielt synd på ham. Jeg synes tyrefekting er en kvalmende unnskyldning for en sport, men synes ikke at tyrefekteren fortjener å bli spiddet bare fordi jeg ikke synes han burde drepe oksen.

BTW, jeg forguder bandet i avataren din.

Hail The Necrowizard!

Tr00 kvlt \m/

Lenke til kommentar

Metallica's "my lifestyle, determends my deathstyle" passer godt inn her.. han går ivrig og aktivt inn for å slåss med et dyr som kan spidde deg, visst faen er det fortjent om han nå får seg et dypt stikk!

Tyren har vel ikke spurt om å være med har han vel? Nei, tyren er et offer for dyreplageri i dette tilfellet, og tyrefekteren fortjener hver eneste skade han får..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Metallica's "my lifestyle, determends my deathstyle" passer godt inn her.. han går ivrig og aktivt inn for å slåss med et dyr som kan spidde deg, visst faen er det fortjent om han nå får seg et dypt stikk!

Tyren har vel ikke spurt om å være med har han vel? Nei, tyren er et offer for dyreplageri i dette tilfellet, og tyrefekteren fortjener hver eneste skade han får..

Jeg synes generelt sett at folk ikke fortjener å bli livstruende skadet.

Lenke til kommentar

generellt grunnlag er jeg enig i det. Men de som spesiellt utsetter seg for risikoen, særlig når man skal bruke uskyldige dyr i prosessen, fortjener det. Jeg koser meg glugg ihjel når mennesker blir trampet ned i okseløpet i Pamplona også. Er man så dum, får man det man fortjener. Easy as dell.

edit. Rundt 100 skadd under okseløp i Pamplona Knegg knegg :!:

Endret av freke
Lenke til kommentar
Jeg synes generelt sett at folk ikke fortjener å bli livstruende skadet.

Hadde du syntes noe annet så hadde det jo vært noe alvorlig galt med deg.. Men når det gjelder dette, så ber man om det, og da får man som fortjent! Man vet hva man går til og ingen som tvinger dem.. derimot tvinger de tyrene til å delta i livsfarlig kamp.. som er totalt unødvendig..

Lenke til kommentar

Han har seg selv å takke, det er klart. Men hvorfor jeg skal synes det er fortjent, ønske ham lidelse, og appåtil nyte at han blir livstruende skadet kan jeg ikke se. En råkjører har seg selv å takke om han kræsjer i en fjellvegg, men jeg synes ikke han fortjener det.

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar
Men hvorfor jeg skal synes det er fortjent, ønske ham lidelse, og appåtil nyte at han blir livstruende skadet kan jeg ikke se.

Jeg tror ikke det er noen som prøver å få deg til å endre ditt standpunkt i saken. Du står fritt til å synes nøyaktig hva du lyster. Om du vil sende blomster til ham eller du danser på graven hans er ditt frie valg. Jeg danser på graven hans. Om du blir med eller ei, bryr meg ikke :)

Lenke til kommentar
Trenger ikke din tillatelse.

Du kan sikkert vise til hvor jeg antyder at du trenger min tillatelse. For du fabrikerer vel ikke en påstand som er lett å tilbakevise, for å "vinne" diskusjonen? ;)

Du vet, det finnes flere synspunkter enn disse to polariserende ytterpunktene. :ohmy:

Du kan sikkert vise til hvor jeg antyder at det ikke finnes flere synspunkter enn disse to ytterpunktene. For du fabrikerer vel ikke en påstand som er lett å tilbakevise, for å "vinne" diskusjonen? ;)

Lenke til kommentar
Du kan sikkert vise til hvor jeg antyder at du trenger min tillatelse.

Det var ikke slik jeg mente det, heller at det du sa var overflødig.

For du fabrikerer vel ikke en påstand som er lett å tilbakevise, for å "vinne" diskusjonen? ;)

Mener du å "fabrikere" ting som dette: Jeg tror ikke det er noen som prøver å få deg til å endre ditt standpunkt i saken. Du står fritt til å synes nøyaktig hva du lyster.

Du kan sikkert vise til hvor jeg antyder at det ikke finnes flere synspunkter enn disse to ytterpunktene. For du fabrikerer vel ikke en påstand som er lett å tilbakevise, for å "vinne" diskusjonen? ;)

Det var ikke en påstand, men et spørsmål. Et spørsmål med utgpkt. i at du la frem slike polariserende valgmuligheter, og i tillegg virket det som om du mente at jeg i noen særlig grad brydde meg om fyren.

Lenke til kommentar
Mener du å "fabrikere" ting som dette: Jeg tror ikke det er noen som prøver å få deg til å endre ditt standpunkt i saken. Du står fritt til å synes nøyaktig hva du lyster.

Nei, det var et tilsvar til din forvirring over hvorfor du skulle se glede i hans ulykke. Men som jeg sa er det ingen som prøver å endre ditt standpunkt. Vanskelig å begripe, antar jeg.

Det var ikke en påstand, men et spørsmål.

Vel, for ettertiden kan det være fint å huske at et spørsmål avsluttes med et spørsmålstegn, ikke punktum. Ellers er det ikke et spørsmål.

Lenke til kommentar
Men som jeg sa er det ingen som prøver å endre ditt standpunkt. Vanskelig å begripe, antar jeg.

Takk for å avbekrefte en mistanke jeg aldri hadde.

Vel, for ettertiden kan det være fint å huske at et spørsmål avsluttes med et spørsmålstegn, ikke punktum. Ellers er det ikke et spørsmål.

Pleier ikke bruke det for retoriske spørsmål, iallfall ikke med den setningsstrukturen jeg brukte.

Lenke til kommentar

Det er stor del av kulturen i spania. Det å kunne være mann nok til å møte en okse helt alene. det å rolig vri seg unna skarpe horn, og som du ville sagt i et spill pwne oksen. Folk i andre land vil kanskje se på det som noe forferdelig galt, men der er det kultur.

Lenke til kommentar
Det er stor del av kulturen i spania. Det å kunne være mann nok til å møte en okse helt alene. det å rolig vri seg unna skarpe horn, og som du ville sagt i et spill pwne oksen. Folk i andre land vil kanskje se på det som noe forferdelig galt, men der er det kultur.

Om kultur er en unnskyldning for drap og tortur er egentlig ferdig diskutert tidligere i tråden..

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg ser ned på "tilhengere" av tyrefekting, tyrefekting i seg selv og ikke minst jakt for underholdning og de som bedriver det.

Jeg er ei heller en isolert bygutt, har vokst opp og brukt mesteparten av livet mitt på gård, og jeg vet når det er greit å drepe, og når det ikke er det.

Lenke til kommentar

Rart egentlig. Kritiserer man tyrefekting er man politisk korrekt og alt er bare vellstand. Kritiserer man vestens totalt unødvendige overforbruk av kjøttprodukter og alle lidelsene dette måtte medføre, er man en "radikal hippi som ikke evner å se hvordan verden egentlig fungerer. Vi må jo ha kjøtt, og vi gjøre det på den mest mulig humane måten (så lenge det er økonomisk lønnsomt selvsagt)"

Lenke til kommentar
Rart egentlig. Kritiserer man tyrefekting er man politisk korrekt og alt er bare vellstand. Kritiserer man vestens totalt unødvendige overforbruk av kjøttprodukter og alle lidelsene dette måtte medføre, er man en "radikal hippi som ikke evner å se hvordan verden egentlig fungerer. Vi må jo ha kjøtt, og vi gjøre det på den mest mulig humane måten (så lenge det er økonomisk lønnsomt selvsagt)"

Hva er unødvendig overforbruk?

Og jeg kritiserer ikke tyrefekting fordi dyrene blir drept. Det er grunnen til at de drepes og den grusomme måten de blir drept på. Hvis man hadde begynt å lage live-show på slakterier der barn og alle andre var velkomne, hadde jeg ikke likt det heller.

Jeg er fullstendig klar over at jakt er stort sett underholdning for jegere, og ikke mest for matens skyld. Men der er målet å drepe dyret med første skudd, og det finnes regler som skal forhindre unødig pine for dyrene. Samt at det selvsagt ikke truer bestanden, men heller regulerer den.

Det er noe helt annet enn å seigpine dyret mest mulig kun på pur f/"underholdning".

Lenke til kommentar
Hva er unødvendig overforbruk?

Tja. Hvor mange tonn kjøtt blir kastet bare i Norge hver eneste dag, fordi det har gått ut på dato? Hvor mange familier er det som disker opp med kjøtt til middag hver eneste dag, når det sunnest hadde vært variasjon? Fisk og vegetarretter har en altfor liten status i det vestlige kjøkken. Når man setter dette i sammenheng med hvor mye ressurser som kreves for å produsere 1 kg kjøtt sammenlignet med andre matvarer, og ikke minst hvordan dette gjør at vi behandler våre medbeboere levner det vell liten tvil om at vesten faktisk har et særdeles unødvendig overforbruk av kjøtt.

Og jeg kritiserer ikke tyrefekting fordi dyrene blir drept. Det er grunnen til at de drepes og den grusomme måten de blir drept på. Hvis man hadde begynt å lage live-show på slakterier der barn og alle andre var velkomne, hadde jeg ikke likt det heller.

Jeg er fullstendig klar over at jakt er stort sett underholdning for jegere, og ikke mest for matens skyld. Men der er målet å drepe dyret med første skudd, og det finnes regler som skal forhindre unødig pine for dyrene. Samt at det selvsagt ikke truer bestanden, men heller regulerer den.

Det er noe helt annet enn å seigpine dyret mest mulig kun på pur f/"underholdning".

Og jeg kritiserer ikke bruk av dyr som mat fordi dyrene blir drept. Det jeg kritiserer er måten dyrene blir behandlet på før de blir drept. Som utilitarist er det summen av lykke som er det viktige (egentlig et fryktelig dårlig samlebegrep, derfor har jeg bl. a. ganske sansen for Ryders painism), og da kan jeg ikke si annet enn at vårt samfunn er på ville veier når det gjelder vårt forhold til det vi kaller dyr. (Om det vi gjør ved å trekke det skarpe skillet mellom dyr og mennsker er riktig (jeg mener det er riv ruskende galt) er egentlig et svært relevant tema, men uheldigvis altfor stor å gå innpå her).

(Jakt har jeg forøvrig ikke sagt noe som helst om - da det er et helt annet tema)

Forøvrig virker det i din post som om du tror at min post var en kritikk av deg og dine holdninger? For det er ikke tilfelle.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...