Gå til innhold

Tyrefekting som "sport"


Anbefalte innlegg

Dette er igjen avhengig av hvordan man ser på det. Spanjolene ser ikke på tyrefekting som å utøve lidelse, men å hedre dyret.

 

I tillegg har vel både disse oksene, hundene og hanene til felles at de behandles vesentlig bedre enn sine artsfeller. Det kummulative ondet til disse dyrene opplever er generelt sett vesentlig lavere enn hos sine artsfeller.

 

Jeg må nesten le.

 

Så vist du hadde plukket ut noen barn som lei av sult og sykdommer, du lot dem leve et flott liv til de nådde sitt "prime". Så lot du dem bli nedslaktet i en ring med tilskuere.

Det kumulative ondet disse bara opplevde er jo mindre en vist det hadde blitt i gjen der de var.

 

Ser du vår tåpelig dette er? Du kan ikke forsvare en ond handling med en god.

 

I gjen kommer du inn på hvordan de ser på det, om at de hedrer dyret. Men det forandrer jo ingen ting. Du kan ikke gjøre en forbrytelse fordi for deg betyr det noe annet.

 

"Ja men jeg mente jo ikke og ta live av han... bare vise hvor mye han betyr for meg ved og kutte hodet av han med det flotte sverdet mitt."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leser du hva jeg skriver?

Jeg setter ingens kultur høyere eller lavere en andres, jeg påpeker feil.

 

Dette handler om moral, og lære at vi ikke skal utøve lidelse unødvendig.

 

Hva med hunde kamper, hane kamper? Hva med ulike fetisjer om og mishandle dyr?

 

Skal vi har en moral som sier hva som er rett og galt eller skal det være opp til hver enkelt og bestemme dette? :roll:

 

Dette er igjen avhengig av hvordan man ser på det. Spanjolene ser ikke på tyrefekting som å utøve lidelse, men å hedre dyret.

 

I tillegg har vel både disse oksene, hundene og hanene til felles at de behandles vesentlig bedre enn sine artsfeller. Det kummulative ondet til disse dyrene opplever er generelt sett vesentlig lavere enn hos sine artsfeller.

Du vet tydeligvis lite om hundekamper.

Hundene lever i et bittelite bur, hvor de blir sultet og pint, skreket til og stukket med ting, hisset konstant opp på alle vis for å oppdra den til å ha et voldsomt temperament og kunne sloss i blindt raseri.

Meget "humant".

 

Ang. jakt og f.eks elg, er man påbudt her i landet å gjøre dyrenes lidelser minst mulig. Det er f.eks en av grunnene til at man må ha jegerprøven. Og at man må ringe viltnemda umiddelbart dersom man skader f.eks en elg, om det er med bil eller noe annet.

Lok-førere har våpen ombord, så de kan gå ut å skyte dyr som blir skadet av toget.

Lenke til kommentar
Nå skal de sies at en tyrefekter prøver å drepe oksen på ett stikk. De prøver ikke å pine den, og publikum vil ikke at dyret skal lide, de vil at det skal lide så lite som mulig.

Ja, de sier så. Men det er mer en bare dette. Handler om etikk. Skal man betale for å se noen drepe et dyr? Skal man bruke dette som underholdning? Det synes i alle fall ikke jeg.

 

Hvordan griser, høns og sau lever, og tortuereres i tusentalls for så og bli slaktet er mye verre en tyrefektning..

Dette er det heller ingen som bedstrider, men grunnen til at dette slipper såpass unna som det gjør (tror jeg) er at man ikke ser dette daglig, ingen andre en de som jobber på slakteriene har tilgang. Men det gjør det verken mindre makabert eller mindre kritikkverdig.

Lenke til kommentar
Nå skal de sies at en tyrefekter prøver å drepe oksen på ett stikk. De prøver ikke å pine den, og publikum vil ikke at dyret skal lide, de vil at det skal lide så lite som mulig.

Ja, de sier så. Men det er mer en bare dette. Handler om etikk. Skal man betale for å se noen drepe et dyr? Skal man bruke dette som underholdning? Det synes i alle fall ikke jeg.

 

Hvordan griser, høns og sau lever, og tortuereres i tusentalls for så og bli slaktet er mye verre en tyrefektning..

Dette er det heller ingen som bedstrider, men grunnen til at dette slipper såpass unna som det gjør (tror jeg) er at man ikke ser dette daglig, ingen andre en de som jobber på slakteriene har tilgang. Men det gjør det verken mindre makabert eller mindre kritikkverdig.

Det tror jeg også. det er derfor jeg prøver å gjøre folk oppmerksom på det.

Lenke til kommentar

Bruno:

 

Da får du lage en egen tråd om det, for det har ingenting med tyrefekting å gjøre, som denne tråden handler spesifikt om.

 

Andre dyrs og menneskers plager og traumer kan ikke brukes som argumenter for eller imot, som jeg har prøvd å si.

"jammen hva med de sultne barna i afrika?" er ikke et gyldig motargument til "revejakt er groteskt.".

Lenke til kommentar
Bruno:

 

Da får du lage en egen tråd om det, for det har ingenting med tyrefekting å gjøre, som denne tråden handler spesifikt om.

 

Andre dyrs og menneskers plager og traumer kan ikke brukes som argumenter for eller imot, som jeg har prøvd å si.

"jammen hva med de sultne barna i afrika?" er ikke et gyldig motargument til "revejakt er groteskt.".

Herregud, det jeg har skrevet har en sammenheng med dette og kan fint brukes som eksempler for å skrive hva jeg mener.

 

Hvis du ikke klarer å se sammenhengen bør du lese en gang til

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Jeg gjentar: å drepe noe for underholdningens skyld er avskylig, det spiller ingen rolle om en "hedrer" oksen og spiser den etterpå, det er fortsatt forkastelig. Jeg blir kvalm!

Jeg forstår ikke at dette engang er noe å diskutere; drap for morro skyld er ondskap!

Hva er steget mellom tyrefekting, hanekamp, og drittunger som spikrer fast katter i veggen et sted?!! det er fortsatt bestialsk, ondt, og noe av det verste en kan gjøre!

 

En dreper bare ikke for underholdningens skyld! det burde være såpass enkelt!

 

Jeg råler hver gang jeg ser en okse vise den fjollete matadoren hvor skapet skal stå, dessverre skjer det alt for sjeldent.

Lenke til kommentar
Herregud, det jeg har skrevet har en sammenheng med dette og kan fint brukes som eksempler for å skrive hva jeg mener.

 

Hvis du ikke klarer å se sammenhengen bør du lese en gang til

 

Du har jo med dine innlegg i denne tråden vist at du ikke aner hvordan tyrefekting foregår, og du legger til grunn fakta feil i dine eksempler.

 

Som toth skrev lag en egen tråd om dyrelidelser under slakting, noen som jeg antar de aller aller fleste er enige i at ikke skal foregå.

Lenke til kommentar
Herregud, det jeg har skrevet har en sammenheng med dette og kan fint brukes som eksempler for å skrive hva jeg mener.

 

Hvis du ikke klarer å se sammenhengen bør du lese en gang til

 

Du har jo med dine innlegg i denne tråden vist at du ikke aner hvordan tyrefekting foregår, og du legger til grunn fakta feil i dine eksempler.

 

Som toth skrev lag en egen tråd om dyrelidelser under slakting, noen som jeg antar de aller aller fleste er enige i at ikke skal foregå.

Jeg har ikke skrevet feil nei. Jeg har skrevet at i flere kulturer, regner med at tyrefektningens metoder veldig forskjellige fra hvor i verden det er, er poenget at oksen ikke skal lide. Så feil er det ikke

 

Jeg har ikke laget en egen tråd heller nei, alle mine innlegg har vært svar på andres innlegg og om hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke skrevet feil nei. Jeg har skrevet at i flere kulturer, regner med at tyrefektningens metoder veldig forskjellige fra hvor i verden det er, er poenget at oksen ikke skal lide. Så feil er det ikke

 

Jeg har ikke laget en egen tråd heller nei, alle mine innlegg har vært svar på andres innlegg og om hva jeg mener.

 

Du kan ikke bruke så kalt "snill" tyrefekting som foregår i eks. Frankrike og statene, der tradisjonell tyrefekting er forbudt som eksempel. Tyrefekting som det er linket til i første post er den spanske stilen og også den mest utbredte.

 

Det er som og trekke fram paintball når vi diskuterer krig og si at det ikke er så farlig.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke skrevet feil nei. Jeg har skrevet at i flere kulturer, regner med at tyrefektningens metoder veldig forskjellige fra hvor i verden det er, er poenget at oksen ikke skal lide. Så feil er det ikke

 

Jeg har ikke laget en egen tråd heller nei, alle mine innlegg har vært svar på andres innlegg og om hva jeg mener.

 

Du kan ikke bruke så kalt "snill" tyrefekting som foregår i eks. Frankrike og statene, der tradisjonell tyrefekting er forbudt som eksempel. Tyrefekting som det er linket til i første post er den spanske stilen og også den mest utbredte.

 

Det er som og trekke fram paintball når vi diskuterer krig og si at det ikke er så farlig.

Jeg legger meg flat, men å si at jeg har kommet feil fakta er jo feil.

For det finnes "snill" tyrefekting også.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det eneste fornuftige jeg kan få meg til å si til det er; LOL.

 

Aftenposten melder at den meget dyktige tyrefekteren José Tomás ble spiddet tre ganger av en okse på søndag.

Skadene er alvorlige.... Enda mer LOL.

 

Denne "sporten" er vel noe av det mer latterlige vi har i Europa. Hva får oss til å forlystes av å se en tyrefekter gjøre slike bestialske ting mot et stakkars dyr. Jeg er på ingen måte noen dyreforkjemper og spiser min biff med godt hjerte, men det de holder på med blir for dumt.

 

At det er en "verdensnyhet" - med billedserie og greier er jo håpløst.

 

 

Håper på enda mer "revenge og the bulls"!!

Lenke til kommentar
Tja. Man må jo ta konsekvensene av hva man gjør? Jeg tror ingen truet ham med pistol før han gikk inn på banen.

 

 

BTW, jeg forguder bandet i avataren din.

Hail The Necrowizard!

 

Regner med at du lo godt av for eksempel skikjøreren fra Østerrike som måtte amputere beinet?

Lenke til kommentar
Tja. Man må jo ta konsekvensene av hva man gjør? Jeg tror ingen truet ham med pistol før han gikk inn på banen.

 

 

BTW, jeg forguder bandet i avataren din.

Hail The Necrowizard!

 

Regner med at du lo godt av for eksempel skikjøreren fra Østerrike som måtte amputere beinet?

Skikjøreren torturerte ikke et dyr for underholdningens skyld.

Lenke til kommentar
Regner med at du lo godt av for eksempel skikjøreren fra Østerrike som måtte amputere beinet?

Er det noen grunn til ikke å le av alpinisten og den inkompetente tyrefekteren? Tyrefekteren fremkaller riktignok mer munterhet hos meg enn en enbeint alpinist, uten at jeg helt kan sette fingeren på hva som gjør ham mer latterlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...