Gå til innhold

Tyrefekting som "sport"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så at dyret har lidd hele sitt liv har ikke så mye å si så lenge selve døden er smertefri.

Klart den har det. Så vidt jeg vet er dog dette bare tilfelle med burhøns og pelsdyr - og jeg bruker ingen av delene.

Amerikansk storfe oppdrett er ikke noe særlig bedre.

Hva er egentlig best, at dyret har det godt hele sitt liv kombinert med en noe smertefull død eller at dyret lider hele sitt liv med har en smertefri død?

Hvordan vet du at okser som brukes til tyrefektning har hatt det så bra? Og hvorfor skal jeg trenge å velge? Hvorfor skal man ha lov å torturere dyr som har hatt det bra resten av livet? Finnes jo ingen logikk her overhodet...

Okser som brukes til tyrefektig er avlet for den hensikt. Disse dyrene lever ikke som andre kyr, de blir behandlet som guder.

Poenget var å illustrere livet til en vanlig okse sammenlignet med en okse som brukes til tyrefekting.

Lenke til kommentar
Hvorfor forsvarer dere tyrefekting som sport, bare fordi det finnes väre ting?

Vi har slaktet dyr i flere tusen år. Og den form for tyrefektning jeg så et program om var det avgjørende at oksen ikke skulle lide og da ser jeg ikke på det som verre enn at et dyr blir slaktet. Jeg tar avstand fra at dyr blir pint til døde. Jeg har selv sett filmer hvordan dyr blir smertefult drept av slaktere og dette er et mye verre enn at en og annen okse bli drept av tyrefektere.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Jeg har sett alle de tåpelige videone som ikke reflekterer det vanlige, så ikke slös tid.

Hva tror du er vanligst? Tyrefektning eller tortur av dyr under slaktning? Hvis du kaller disse videone tåpelige, selv om det tyder på at du ikke har sett de gidder jeg ikke ta deg for å være seriøs.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Hvorfor drepes dyret?

For underholdning! det er det som er ille, når du spiser oksekjøtt så er som regel dyret drept med den hensikten å lage mat, men når dyret drepes for å underholde en gjeng med kjøtthuer, da er det nok.

Nei, tyrefekting er helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Hvorfor drepes dyret?

For underholdning! det er det som er ille, når du spiser oksekjøtt så er som regel dyret drept med den hensikten å lage mat, men når dyret drepes for å underholde en gjeng med kjøtthuer, da er det nok.

Nei, tyrefekting er helt meningsløst.

Nå drepes dyret for både kjøttet og underholdning. Slutt å fremstille det som noe annet enn det er.

Lenke til kommentar
Det er ofte langt mellom teori og praksis. Tyrefekting er åpenbart helt unødvendig og fører til store lidelser. Slaktes dyr rett skal de ikke lide stort. Det skal gå nesten umiddelbart.

Ja, de skal ikke lide hvis dyret slaktes rett. Men dyret skal heller ikke lide hvis tyrefekteren stikker dyret rett.

Unskyld meg, men ser det ut som ketchup på ryggen til denne Tyren?

1211721816825_219.jpg

Lenke til kommentar
Argh! å drepe for underholdningens skyld er idiotisk, om den spises etterpå er irrelevant.

Så jakt i vestlige samfunn er idiotisk? En kan ikke påstå at jakt i vår samfunn er noe annet enn en form for selv underholdning.

Forsåvidt, spesielt revejakten i england.

Men tyrefekting er verre, fordi en samler en gjeng gjøker i en stadion for å se på en dust i en ufattelig fjollete drakt drepe en okse.

Lenke til kommentar
Men tyrefekting er verre, fordi en samler en gjeng gjøker i en stadion for å se på en dust i en ufattelig fjollete drakt drepe en okse.

Jeg har fremdeles ikke sett noen forklare hvordan et publikum øker dyrets smerte.

Neinei! Men si det at ingen kom og så på at en eller annen dude stakk spyd/sverd/skarpeting inn i ryggen på en okse, da hadde det ikke skjedd!

Det er dyreplageri, oksen er i et mørkt rom, så blir den sendt ut i sollyset, blir halvt blindet av solen og her skal den da sloss.... Hvis det å sloss betyr å få spyd stukket inn i ryggen gjentate ganger inn i ryggen av en mann med en noen folk som kan hjelpe han hvis det blir problemer! Matedoren (eller hva mannen heter) har også muligheten til å gjemme seg bak noen "tre-murer" som står ikke langt vekk fra trebunen!

bullfighting12.jpg

Ser virklig ikke ut som at han prøver å gi den et "nødestøtt" og drepe den

280px-Toroencorrida.JPG

Og her da?! 5spyd inn i ryggen!? jaja, selvsagt har de prøvd å drepe den momentant her....

Lenke til kommentar

Bare for å opplys. Spydene er ikke uten hensikt.

For at sverdet skal kunne gå rett inn i hjertet på oksen, må matadoren få oksen til å senke hodet sitt. Det er dette som er oppgaven til spydene.

En matador som ikke greier det på fire spyd og et sverdstikk blir regnet som en dårlig matador. Publikum er ikke ute etter blod.

Fra deres perspektiv er dette den største ære de kan gi en okse. Tyrefekting er å hedre oksen.

På det andre bildet ditt, hvor du anklager matadoren for ikke å ha et ønske om å drepe dyret, gjør han faktisk helt rett. Fra mitt ståsted ser det ut som sverdet er plassert helt rett for at det skal treffe hjerte.

Er det så alt for mye å kreve at en setter seg det minste inn i saken før man spyr ut sine fordommer.

Lenke til kommentar
Fra deres perspektiv er dette den største ære de kan gi en okse. Tyrefekting er å hedre oksen.

Hva f**n vet oksen om at den blir hedret? Hjelper lite for oksen at Matadoren mener dette.

Tortur og dreping av dyr for underholdning er uansett galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...