Allt í lagi Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Generelt overser jeg tyrefekting fordi det ikke interesserer meg, men ærlig talt, synes det er en temmelig patetisk "sport". Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Er det bare meg som tenker "hah!" når jeg leser slikt? Nei, det er du ikke! Bare så synd at dette skjer kanskje en av hundre ganger. Jeg er på generell basis ikke engasjert i dyrevern. Men det burde du være. Dyrene har ofte ikke så lett for å ta til ordet selv. Og ja, pine et dyr ved å stikke spyd langt inn i kjøttet og kalle dette underholdning er ikke bare patetisk, det er barbarisk og moralsk forkastelig i tillegg. Er heldigvis fler og fler mennekser i Madrid som også ser dette. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Så drap og tortur er helt ok så lenge det er kultur? Ja, kultur er et forsvar for drap og tortur, av dyr. Ahh. Ja da så La oss gjennopne coluseum og gjennoppta gladiatorkampene for at folket skal kunne se gladiatorer drepe hverandre i kamp. Det er jo kultur så det må jo være lov. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Så drap og tortur er helt ok så lenge det er kultur? Ja, kultur er et forsvar for drap og tortur, av dyr. Ahh. Ja da så La oss gjennopne coluseum og gjennoppta gladiatorkampene for at folket skal kunne se gladiatorer drepe hverandre i kamp. Det er jo kultur så det må jo være lov. Så gladiatorene er å regne som dyr? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Så drap og tortur er helt ok så lenge det er kultur? Ja, kultur er et forsvar for drap og tortur, av dyr. Ahh. Ja da så La oss gjennopne coluseum og gjennoppta gladiatorkampene for at folket skal kunne se gladiatorer drepe hverandre i kamp. Det er jo kultur så det må jo være lov. Så gladiatorene er å regne som dyr? Og mennesker er ikke pattedyr? Hvor skal den moralske grensen gå? Endret 26. mai 2008 av flesvik Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Og mennesker er ikke pattedyr? Hvor skal den moralske grensen gå? Selv om mennesker per definisjon er et dyr, vil de i de fleste tilfeller ikke regnes som det. Ved å at jeg pressiserte at jeg bare snakket om dyr, burde en forstått at jeg ikke snakket om mennesker. Som et rovdyr burde vi strengt tatt ikke ha noen moralske kvaler ved å drepe mindreverdige dyr (noe som vi si alle andre dyr foruten mennesker). Dette er dog ikke et argument for at man skal være unødvendig brutal, og med unaturlig brutal mener jeg en behandling som er dårligere enn de ville opplevd som ville. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Mennesker er ikke rovdyr. Se på tennene dine! Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Mennesker er ikke rovdyr. Se på tennene dine! Vi er planteetere som har utviklet oss til rovdyr. At vi fremdeles har trekk fra planteetere endrer ikke dette. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Da jeg så denne biledserien humret jeg litt, før jeg la det mest makabre bildet til som bakrunn(strukket selvfølgelig). Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det som irriterer meg suverent mest med tyrefekting er at det fremstår som en så forbaska macho sport. I virkeligheten er de patetiske små sadister som hører hjemme i psykoterapi for å snakke om penisstørrelsen sin. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Er det bare meg som tenker "hah!" når jeg leser slikt? Nei, det er du ikke! Bare så synd at dette skjer kanskje en av hundre ganger. Jeg er på generell basis ikke engasjert i dyrevern. Men det burde du være. Dyrene har ofte ikke så lett for å ta til ordet selv. Og ja, pine et dyr ved å stikke spyd langt inn i kjøttet og kalle dette underholdning er ikke bare patetisk, det er barbarisk og moralsk forkastelig i tillegg. Er heldigvis fler og fler mennekser i Madrid som også ser dette. Nå skal de sies at en tyrefekter prøver å drepe oksen på ett stikk. De prøver ikke å pine den, og publikum vil ikke at dyret skal lide, de vil at det skal lide så lite som mulig. Hvordan griser, høns og sau lever, og tortuereres i tusentalls for så og bli slaktet er mye verre en tyrefektning.. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Nå skal de sies at en tyrefekter prøver å drepe oksen på ett stikk. De prøver ikke å pine den, og publikum vil ikke at dyret skal lide, de vil at det skal lide så lite som mulig Tør jeg da spørre hvorfor pokker vi har tyrefektning i det hele tatt, når både matador og publikum er imot det som skjer? Hvordan griser, høns og sau lever, og tortuereres i tusentalls for så og bli slaktet er mye verre en tyrefektning.. Det blir som å forsvare amerikanske krigsforbrytelser fordi Saddam eller Taliban sine var større og verre. Det er ikke slik det fungerer. Endret 26. mai 2008 av guardianpegasus Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Nå skal de sies at en tyrefekter prøver å drepe oksen på ett stikk. De prøver ikke å pine den, og publikum vil ikke at dyret skal lide, de vil at det skal lide så lite som mulig Tør jeg da spørre hvorfor pokker vi har tyrefektning i det hele tatt, når både matador og publikum er imot det som skjer? Hvordan griser, høns og sau lever, og tortuereres i tusentalls for så og bli slaktet er mye verre en tyrefektning.. Det blir som å forsvare amerikanske krigsforbrytelser fordi Saddam eller Taliban sine var større og verre. Det er ikke slik det fungerer. -De er ikke i mot det som skjer, de ydmyker først oksen med noen frekke finter før de prøver å drepe oksen momentant. -Nei, det er ikke sammenligbart, dårlig sammenligning. Endret 26. mai 2008 av bruno99 Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Nei, det er ikke sammenligbart, dårlig sammenligning. Sammenligningen er god den. Man forsøker å unskylde én handling fordi en annen er verre. Eller for å ta en annen identisk sammenligning, er voldtekt akseptabelt fordi pedofili er fælt? Jeg skjønner ikke helt logikken din. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Nei, det er ikke sammenligbart, dårlig sammenligning. Sammenligningen er god den. Man forsøker å unskylde én handling fordi en annen er verre. Eller for å ta en annen identisk sammenligning, er voldtekt akseptabelt fordi pedofili er fælt? Jeg skjønner ikke helt logikken din. Var en som syntes denne "sporten" var fæl fordi de torturerte dyret. Da skrev jeg at poenget langt i fra er å torturere dyret. Og skrev at måten de oppdretter dyr er langt verre enn tyrefektning, så nei jeg syntes ikke dette er spesielt ille i forhold til hvordan andre dyr slaktes. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det er ofte langt mellom teori og praksis. Tyrefekting er åpenbart helt unødvendig og fører til store lidelser. Slaktes dyr rett skal de ikke lide stort. Det skal gå nesten umiddelbart. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det er ofte langt mellom teori og praksis. Tyrefekting er åpenbart helt unødvendig og fører til store lidelser. Slaktes dyr rett skal de ikke lide stort. Det skal gå nesten umiddelbart. Ja, de skal ikke lide hvis dyret slaktes rett. Men dyret skal heller ikke lide hvis tyrefekteren stikker dyret rett. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Det er ofte langt mellom teori og praksis. Tyrefekting er åpenbart helt unødvendig og fører til store lidelser. Slaktes dyr rett skal de ikke lide stort. Det skal gå nesten umiddelbart. Så at dyret har lidd hele sitt liv har ikke så mye å si så lenge selve døden er smertefri. Hva er egentlig best, at dyret har det godt hele sitt liv kombinert med en noe smertefull død eller at dyret lider hele sitt liv med har en smertefri død? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 -De er ikke i mot det som skjer, de ydmyker først oksen med noen frekke finter før de prøver å drepe oksen momentant. Noen frekke finter som involverer å stikke spyd i oksen. Dødsstikket skjer først etter at matadoren har kuttet oksen kraftig i nakkepartiet og entouraget hans har stukket sylskarpe spyd i nakkepartiet på oksen. Dette for at oksen skal miste blod og henge med hodet og for å hisse opp oksen så den går til angrep. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Så at dyret har lidd hele sitt liv har ikke så mye å si så lenge selve døden er smertefri. Klart den har det. Så vidt jeg vet er dog dette bare tilfelle med burhøns og pelsdyr - og jeg bruker ingen av delene. Hva er egentlig best, at dyret har det godt hele sitt liv kombinert med en noe smertefull død eller at dyret lider hele sitt liv med har en smertefri død? Hvordan vet du at okser som brukes til tyrefektning har hatt det så bra? Og hvorfor skal jeg trenge å velge? Hvorfor skal man ha lov å torturere dyr som har hatt det bra resten av livet? Finnes jo ingen logikk her overhodet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå