Gå til innhold

Får ikke installert 2 operativsystemer.

Anbefalte innlegg

Jeg har denne PC-en:

Link

PC-en har 2 harddisker.Det er installert Vista på den ene harddisken. etter som jeg driver med musikk produksjon på hobbybasis så trenger jeg full ytelse av PC-en. derfor tenker jeg å installere XP på den andre harddisken.

Her kommer problemene:

- Etter booting av XP plata får jeg beskjed om at den ikke finner driver til disk.

- prøve jeg å installere mens jeg kjører vista får jeg beskjed om at det fins en nyere verson av windows, og kan derfor

ikke installere XP.

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta ut harddisken med vista så er det lett å innstaller xp på den andre.

Men du trenger en bootloader også, så du må bruke en linux livecd av noe slag til å legge inn dette etterpå

edit:

bryter garantien hvis du skrur den opp ja ..

se om du ikke får disablet vistadisken i biosen.

Endret av Hugbees
Lenke til kommentar

Mkay.. nå er ikke jeg no PC geni for å si d sån, så vet ikke hva jeg skal gjøre med bootloader.

Jeg har 4gb ram men får kun brukt 3 av de pga jeg nå kjører et 32 bits system. funker d å installere et 64 bits XP system på den andre harddisken?

Jeg hadde ubuntu på den andre harddisken før, men avinstallerte d. men blir fremdeles spurt under oppstart hvilket os jeg vil starte. er det mulig å fjerne ubuntu fra den lista, og er dette en slags "sperre" for at jeg ikke får installert enda et OS?

Lenke til kommentar

Den greia som spør hva du vil boote er ingen sperre, det er en bootloader =)

gjorde et kjapt søk for deg og fant denne:

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vista_a...ystep_guide.htm

som ser veldig grei ut.

bare hopp alt fram til partisjoneringa, for du har allerede en partisjon du skal bruke.

husk å boote xp installasjonscden under oppstart, ikke putt den i mens du er i vista

edit:

ser du prøvde boote XP cd.. vet ikke hvorfor det ikke går, men du må få det til å funke

Endret av Hugbees
Lenke til kommentar

Meldingen jeg får når jeg prøver å installere XP er

"Setup did not find any hard disk drives installed in your system"

Jeg har skjønt det sån at da må man deaktivere SATA i BIOSen, men i BIOSen fins d ingen meny hvor jeg kan gjøre det. Og etter det jeg har skjønt så har jeg en ATA disk. Hvordan løser jeg dette!?!?!

HJeeeelP!, blir sprø av d kødde her!:S

Lenke til kommentar

Installer XP først

For å få med drivere til SATA må du bruke drivere fra CD-en som fulgte med hovedkortet ditt. Du trenger imidlertidig også en diskett og en diskettstasjon (på XP uten SP2 er det ingen vei utenom etter det jeg vet)

På CD-en til hovedkortet ligger det ofte en .exe fil som pakker ut driverne til en diskett.

Deretter installerer du Vista.

Du kan ikke installere Vista i XP, du må boote fra Vista CD-en og installere derfora

Det skal gå mer eller mindre automatisk så lenge Vista er det siste OS-et du installerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...