Gå til innhold

Hjelp til å se over en gaming pc fra Netshop

Anbefalte innlegg

Nå er konfirmasjonen over og som en del andre så fikk jeg jo litt penger, har laget en del tråder om at jeg skal kjøpe en ny gamer pc, men har aldri hatt pengene da og planene har blitt forandret :) , Men nå har jeg hvertfall pengene så nå skal jeg bygge meg en gamer pc.

Jeg har sittet noen dager å prøvd å sette sammen et bra oppsett, men ble alltid stussende på om "det" eller "Det" hovedkortet er best osv osv.. Så tenkte jeg like greit kunne spørre dere her inne på forumet for vil tro at dere kan en del mer enn meg innen det å få bra deler til en gamer.

Tenkte jeg skulle holde meg på en pris på 10-11k

Det eneste tingene som jeg har bestemt meg for at jeg skal ha er Antec Twelve Hundred som kabinett

Mus og skjerm har jeg så det trenger jeg ikke, men mulig at jeg kjøper nytt tastatur og en qpad eller noe sånt til musematte.

også bare to ting jeg lurer på når det gjelder å bygge en gamer pc.

- Hva er best av Firekjerners Prosessor eller tokjerners?

- Er det best å fks kjøre 2x / 3x 8800GT eller ett 9800GX2?

Håper noen gidder å hjelpe meg med dette, det hadde vært veldig fint :)

Mvh

Espen Nordhagen :)

Endret av Espen56
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vente kan man jo ende opp med å gjøre hele tiden. Jeg ventet i hvertfall på X38 og fikk etter noe tid endelig bestilt PCen. Også gikk det noen uker før skjermkortet mitt plutselig var "avleggs" og det samme med CPUen noen uker etter det igjen.

Etter min mening er det dumt å vente på ting hvor lanseringen ligger mer enn én mnd frem i tid. Dette fordi:

- komponenter ligger ofte uforhåndsmessig høyt i pris når de lanseres.

- det er ofte "bugs" med nye produkter. Drivere er som regel det største problemet, men det er av og til arkitekturen det også er problemer med. Eksempler er driverene til 8800-serien til nVidia som hadde store problemer i starten, og de første revisjonene av Q6600 som utviklet mye varme og klokket dårlig.

- og til slutt: det er nesten alltid en forskjell mellom lansering på papiret, og tilgjengelighet i butikkene. Man kan med andre ord komme til å vente lenge!

Så jeg hadde nok i dette tilfelle latt være med å vente på Nehalem, men sett ann GPUen litt. HD48** ser ut til å bli en killer pris/ytelsesmessig, og nVidia gjør noen spennende ting med sine GPUer denne gangen. Og lanseringsdatoen er jo temmelig nært forestående.

Når det kommer til de andre komponentene, så avhenger det noe av hva du ønsker ut av PCen. Vil/skal du ha SLI eller Crossfire feks? Hvis ikke vil et HK med P35 (eller P45) chipset være beste valg (feks Abit IP35). Til Crossfire er det X38/48 som gjelder, mens skal man ha SLI bør man gå for nForce 780i eller 790i, til nød 750i. nVidia har et ytelsesmessig overtak på ATI, men samtidig er Intels chipset bedre enn nVidias. Man må med andre ord velge om man vil ha beste grafikkytelse, eller om man vil ha et mindre problemutsatt og mer klokkevennelig system. Jeg hadde nok foretrukket det siste.

Quad eller Duo? Det spørsmålet er jo blitt stillet ganske så mange ganger nå. Pr idag har klokkefrekvensen mest å si for ytelsen i spill, så skal du ikke klokke velger du Duo, mens skal du klokke, så velger du Quad. Velg enten en E8*00 eller en Q9**0. Men skal du klokke mye er du nødt til å ha en annen kjøler enn den som følger med.

Jeg hadde ikke valgt hverken 8800GT i SLI eller 9800GX2. Hadde heller satset på ett godt single-GPU kort(feks 9800GTX), eller HD3870X2.

Satte opp et forslag her, med 9800GTX, Core2Quad og overklokkingsklar: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=73685

Lenke til kommentar

Takk for bra svar :) ,

Det om jeg skal ha Quad eller Duo som du sa spørs på om jeg skal klokke.

Jeg kan _ingenting_ om klokking , men vet ikke hvor vansklig det er å lære seg og om man kan ødlegge pcn med det.

Sånn nå har jeg ingen planer om å klokke pcn.

her er hvertfall et oppsett jeg prøvde å sette opp før jeg spurte her på forumet det jeg mangler er skjermkort da.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=73332

Eneste er vel at da kommer jeg nok kanskje til å ta en annen prosessor da ?, men sånn uten om det, hva syns dere om oppsettet

mitt? :)

Eidt : Hva er egentlig "L2-cache" ? xD

Endret av Espen56
Lenke til kommentar

Glemte å nevne at pc kanskje skal bli brukt til 42"/32" full hd (?) lcd i fra en gang i sommer, for tror jeg kanskje skal kjøpe meg en ny tv så da kommer jeg nok til å koble pcn opp mot den, men vil det fungere bra? og vil det blir bra bilder da? eller vil det kreve et mye bedre skjermkort?.

Mvh

Lenke til kommentar

Okei, nå har jeg _prøvd_ å sette sammen ett oppsett som jeg syns ser veldig bra ut :), men hva syns dere om oppsettet :p

Uansett her er det :

Hovedkort:

EVGA nForce 780i SLI 1795,-

Minne/ram:

Mushkin DDR2 4096MB 825,-

Harddisk:

Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB 695,-

Strømforskyning:

Thermaltake 750W ToughPower 995,-

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1295,-

Kjølepasta:

Arctic Silver 5 69,-

DVD-Brenner:

Samsung DVD brenner 220,-

Musematte:

Qpad CT Medium Black 195,-

Prosessorkjøler:

- Zalman CPU Vifte 498,-

Eller

Zalman CPU Vifte 545,-

Eller

Thermalright ULTRA120 Extreme 495,-

Headsett:

Koss SB45 350,-

Skjermkort:

ASUS GeForce 9800GTX 512MB 2195,-

Hva syns dere? :)

Mangler kabinett , men har ikke helt bestemt meg for hvilket enda :)

Mvh

Endret av Espen56
Lenke til kommentar

Oki, skal ta en titt.

Hehe, trodde kabinettet var det eneste du var sikker på :p Får jeg lov å foreslå Antec P182? Veldig bra og stilig kabinett.

Ser du har planer om å koble PCen til TVen, men er det en endelig løsning, eller bare noe du skal gjøre innimellom. Og skal du game på TVen eller se film? Har nemlig litt å si for valget av skjermkort, ettersom ATI er bedre på avspilling av video enn nVidia. Men du trenger nok ikke noe kraftigere enn 9800GTX nei, ettersom det skal klare å trekke Full HD oppløsningen fint (finnes PC-skjermer med langt høyere oppløsning).

Ser du har valgt et nForce 780i hovedkort. Er det fordi du vil ha muligheten for SLI? Hvis ja, så er det et ok valg, bortsett fra at chipset-kjøleren på EVGA-kortet ikke er av den stillegående typen. Hadde kanskje sett om ikke MSI P7N Diamond eller Asus P5N-T Deluxe ville vært bedre.

Har du ikke bestemt deg for SLI (dvs. du vet ikke eller tror ikke eller skal ikke), så ville jeg helt klart valgt et hovedkort basert på et annet chipset. Abit IP35 eller Asus P5K er gode kort basert på Intel P35, og sjansen for at du får trøbbel med disse kortene er langt mindre enn med et 780i-kort.

Jeg ville valgt Thermalright-kjøleren. Zalman ser pene ut, men gjør en helt klart dårligere jobb. Du får ikke bedre luftkjøling idag enn Ultra120Extreme. Og det er vel begrenset hvor mye du har tenkt til å glo inn i maskinen...eller?

Corsair sin 750W er nok hakket bedre enn Thermaltakes, men den du har valgt er for all del ingen dårlig PSU heller.

Nå til overklokking:

Jeg var også helt grønn på dette da jeg satte sammen PCen jeg sitter med idag. Men det er veldig mye enklere enn man først tror, i hvertfall hvis man ikke går helt bananas. Overklokking av CPU, RAM og chipset skjer i BIOS, mens OC av skjermkort kan gjøres inne i Windows (eller andre OS) med forskjellige typer software man kan laste ned (feks Rivatuner). Jeg kjører en lett overklokk på min CPU fra 2,66 til 3,2 GHz med RAM og chipset på AUTO, pluss at jeg har guffet på litt på skjermkortet mitt (som ryker ut når HD4870 lanseres, bare sånn for å ha sagt det...)

CPUens klokkehastighet = FSB x multiplier. På min E6750 blir dette 333MHz (1333MHz oppgitt) x 8 = 2,66GHz som standard. Jeg har satt FSBen til 400MHz med alt annet av innstillinger på AUTO, og det er dønn stabilt. Minnet mitt kjører på 800MHz, og dermed synkront med CPU (RAM-hastigheten skal deles med 2 siden det er DDR2-RAM). Klokking av RAM og chipset er det mange som kan mer om enn meg, men poenget er altså at du fint kan klokke opp CPUen med en del MHz ved kun å endre FSBen. Du vil feks lett kunne kjøre feks. en Q9450 (2,66GHz) opp til 3,2GHz med DDR2-800 RAM uten å røre annet enn FSB innstillingene så lenge du sørger for god nok kjøling og ikke er ekstremt uheldig med CPUen (det er jo forskjeller mellom hver enkelt CPU i hvor langt de klokker).

MEN hvis du velger å klokke, så husk for all del å ikke bare kjøre FSBen opp til max med en gang. Ta små steg av 5-10MHz av gangen hvor du restarter maskinen og kjører stresstester med temp.målinger med jevne mellomrom for å sjekke stabilitet og varmeutvikling. På den måten er du sikker på å ikke ødelegge noe. OG garantien faller bort når du overklokker, selvom kompoentene skulle ryke av en helt annen grunn enn klokkingen.

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg byttet til et Asus P5K hovedkort, var noen å velge mellom men bare tok et som det var en helt ok pris på og så ganske bra ut :p

Jeg har også byttet strømforskyninga til den du ambefalte

Her er handle lista fra netshop (vedlegg), da trengs det bare en godkjenning av dere som kan litt om detta. Så bestilles pcn :)

mvh

Espen Nordhagen

post-77785-1212007519_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ser jo flott ut det, men et par ting:

Bytt skjermkort fra Asus til Inno3D. Identiske kort bortsett fra klistremerke på kjøleren, og det gidder du vel ikke betale 100kr ekstra for? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104081

Hundrelappen du sparer kan du feks legge i HDD'en istedet ved å endre denne til Samsung Spinpoint F1 750GB. Denne er noe raskere en Hitachi-disken pga større "minne" (32 vs. 16MB). Samsungdisken får også veldig gode omtaler. Ikke det at jeg har hørt noe negativt om Hitachi fordet...bare så det er sagt. Fornøyd blir du nok uansett. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=93568

Hovedkortet du har valgt har innebygd WLAN. Hvis du ikke trenger dette, hadde jeg gått for det som kun heter P5K istedet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=48971

Når du nå ikke har store planer om å overklokke, kan du fint klare deg med RAM som er billigere, feks DDR2-800: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101382 Jeg hadde nok dog beholdt det minnet du har valgt, både fordi prisforskjellen ikke er det store og det kan jo være du får lyst til å klokke en gang.

Kjøleren du har valgt kan fint klare å kjøle CPUen din uten vifte, men hvis du skal klokke er du nødt til å montere i hvertfall én vifte på den. Du har også to ledige 120x120mm vifteplasser i kabinettet. Papst sine vifter er noe av det beste på markedet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=26595

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...