Gå til innhold

Brokoble trådløst og kabelnettverk?

Anbefalte innlegg

Har vært litt på sidelinjen i det siste....så jeg lurer på : :p

Går det ann å brokoble trådløst og kabel hjemmenettverk, slik at alle finner hverandre samme hvem av dem man er på? Skjer det automatisk kanskje hvis man er på samme router eller?

Får ikke testa det her, bah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det skal gå... Men om du har kjøpt ein router til, og kobla den til nettet ditt, og valgt å plugge den i "Internet" eller "WAN" porten så routers jo det ein gang til. Det du må gjere da er at du logger inn på routern din, skrur av DHCP servern i routern din, setter den til samme ip range som resten av nettet ditt er i (slik at du kan nå den)

også flytter du kabelen din fra Internet / wan porten til ein av LAN 1-4 portene på routern din.

Litt vansklig å svare når man ikkje veit kordan ditt oppsett er.

Kva oppsett har du? Adsl modem ? Router ? Trådlaus router?

Lenke til kommentar

Takker for svar =), Har et ST780WLT Multimodem fra Telenor, men istedet for å bruke den trådløse løsningen der så har jeg istedet koblet til en Linksys WRT54GL trådløs router pga bedre rekkevidde. Denne er koblet fra en "regular" port på Telenor-routeren og inn i "Internet" på Linksys´en.

I tillegg har jeg en D-Link DES-1016D switch, men denne er bare koblet til hvis det er planer om et større lan.

Så hvis jeg har skjønt det riktig, så skal jeg gå inn på Linksys´en, skru av DHCP, sette kabelen i en vanlig 1-4 port og vips så skal det fungere?

Eneste jeg lurer på litt nå er IP range, hvordan finner jeg ut hva jeg bruker fra før av her, kjøre `ipconfig renew` og bruke adresselinja jeg finner der?

Sorry har blitt litt rusten på dette :p

EDIT: Ser at Telenor-routeren kjører på adresse 10.0.0.138 ifølge "Telenor Start" programmet

Endret av Magnalf
Lenke til kommentar

Speedtouch bruker 10.0.0.x og Linksys 192.168.1.x.

Du bør sette opp Linksysrouteren slik at den brukes som en switch og trådløst a/p.

Dette gjør du ved å logge inn på Linksys og setter den opp med fast ipadresse. 10.0.0.137 f.eks.

Deretter slår du av DHCP(LAN) på Linksys og kobler nettverkskabelen fra routermodemet i en av lanportene på Linksys.

Nå deler begge enheter samme LAN og du kan kontakte både S.T. og Linksys på deres ipadresser.

S.T. deler nå ut IP til alle enheter i nettverket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...