Gå til innhold

Reklamasjonsrett på hovedkort som ikke støtter CPU som lovet.

Anbefalte innlegg

Har nå et ASUS Striker Extreme hovedkort, og en kamerat har en Intel C2Quad Q9550 som vi tenkte å bruke på mitt hovedkort en stund framover, men nå viste det seg at denne prosessoren ikke støttes av hovedkortet, selvom produsenten (ASUS) har lovet at det skal støtte fremtidens 45nm prosessorer, og FSB på 1333. Har jeg da rett til å bytte dette hovedkortet i et nytt som støtter denne prosessoren?

Hovedkoret har en verdi på ca 1600 kr, og jeg tenkte å bytte mot et kort som nå koster 1450kr. Det hovedkortet jeg tenkte på kommer ikke inn i butikken hos komplett før 06.06.08, og iogmed at jeg fant ut dette i dag så har jeg 2 uker på meg til å reklamere på feilen, hvis ikke jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus Striker Extreme støtter 45nm CPU / 1333MHz FSB iflg Asus CPU-supportside, E8XXX-serien er nevnt, men ikke Q9XXX, så jeg vet ikke hvor langt du kommer med en evt. reklamasjon på akkurat det grunnlaget, da den faktisk støtter det du forespør.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke hva de har skrevet nå. Det er hva de skrev da jeg kjøpte kortet som har noe betydning i dette tilfellet. Det stod både Quad, 45nm, og 1333FSB da jeg kjøpte kortet.

Hvis du ser på produktet på ASUS sine sider står det Quad ready, og ingenting om E8x00 og Q9xxx under produktsiden. Under support så står det vel bare at det støtter E8 serien med nyeste bios.

Spurte også spesielt om dette da jeg kjøpte kortet, og det skulle støtte 45nm Quad med 1333FSB.

Det du sier øystein, med at det støtter det jeg forespør, så er det jo nettop det kortet ikke gjør. Q9550 er ikke støttet av kortet, og jeg ble lovet da jeg kjøpte kortet at denne typen prosessor ville fungere. Det er "fremtidens" 45nm flerkjerne-prosessorer med 1333FSB, som jeg ble lovet at skulle fungere.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Det hjelper ikke hva de har skrevet nå. Det er hva de skrev da jeg kjøpte kortet som har noe betydning i dette tilfellet. Det stod både Quad, 45nm, og 1333FSB da jeg kjøpte kortet.

Hvis du ser på produktet på ASUS sine sider står det Quad ready, og ingenting om E8x00 og Q9xxx under produktsiden. Under support så står det vel bare at det støtter E8 serien med nyeste bios.

Spurte også spesielt om dette da jeg kjøpte kortet, og det skulle støtte 45nm Quad med 1333FSB.

Det du sier øystein, med at det støtter det jeg forespør, så er det jo nettop det kortet ikke gjør. Q9550 er ikke støttet av kortet, og jeg ble lovet da jeg kjøpte kortet at denne typen prosessor ville fungere. Det er "fremtidens" 45nm flerkjerne-prosessorer med 1333FSB, som jeg ble lovet at skulle fungere.

Er jo bare å reklamere, men spørs om det er butikken som har lovet at kortet støttet dette eller om det er Asus som har sagt dette på sine sider.. Har du sendt mail til asus sin MB support i Norden og spurt om kortet støtter eller vil støtte den CPUen du tenker på ?

Lenke til kommentar
Hovedkoret har en verdi på ca 1600 kr, og jeg tenkte å bytte mot et kort som nå koster 1450kr. Det hovedkortet jeg tenkte på kommer ikke inn i butikken hos komplett før 06.06.08, og iogmed at jeg fant ut dette i dag så har jeg 2 uker på meg til å reklamere på feilen, hvis ikke jeg husker feil.

Regner med at dette ikke ordnes med noen BIOS update?

Hvis det er forbrukerkjøp er fristen 2 måneder fra du oppdaget mangelen. Men selve reklamasjonen er det vel bare å kjøre med en gang.. trenger ikke vente på at det "nye" kortet kommer inn.

Lenke til kommentar
Hvis det er forbrukerkjøp er fristen 2 måneder fra du oppdaget mangelen. Men selve reklamasjonen er det vel bare å kjøre med en gang.. trenger ikke vente på at det "nye" kortet kommer inn.

Bare for å pirke litt. Fristen er minimum 2 måneder. Har opplevd at FTU i enkelte saker har godtatt opptil 7 måneder på å melde fra om mangel.

Lenke til kommentar

Bare for å pirke litt. Fristen er minimum 2 måneder. Har opplevd at FTU i enkelte saker har godtatt opptil 7 måneder på å melde fra om mangel.

Ja, det er riktig. Men teorien sier at det også skal en del til før man godtar noe særlig over 2 måneder. 2 måneder er tross alt ganske så lenge..! 7 måneder var ekstremt.

Lenke til kommentar

"Fristen" er vel ikke satt helt spesifikt i loven, men mangelen skal meldes innen rimelig tid. FTU godtar så mangt, men 7 mnd var nok et veldig spesiellt tilfelle. At du tar kontakt med selger kort tid etter at mangelen oppdages bør vel egentlig være en selvfølge siden du har planlagt å bruke denne prosessoren. (?)

Du må dokumentere at de har oppgitt prosessoren som kompatibel og mangelen må være til vesentlig ulempe for deg, noe den stort sett er siden du kanskje ikke har annen prosessor du heller har planlagt å bruke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mangelen er vesentlig for meg, da prosessoren jeg har nå egentlig er solgt til en kamerat av meg allerede, men pga hovedkortet ikke støtter det som både ASUS, og "komplett" sa så bør jo ikke det å få bytta kortet være noe problem. Det som står på produktsiden hos ASUS sier Quad, 1333FSB, og 45nm. Og det har det stått lenge før kompatibilitestslista dems har kunnet oppdatere seg, da prosessoren(e) ikke hadde noe produktnavn for rundt ett år siden. Jeg stolte på det som stod der, og når de kommer nå å sier at det bare er DualCore 1333FSB 45nm prosessorer som fungerer så er jo det veldig feil måte å reklamere på. Ihvertfall fra asus sin side. Så ifølge kjøpsloven så har jeg rett på å heve kjøpet/ få et produkt som støtter denne prosessoren.

Dette står på produktsiden:

LGA775 Intel® 45nm Processor Ready

This motherboard supports the latest Intel 45nm CPU which introduces new micro-architecture features for greater performance at a given frequency, up to 50% larger L2 caches, and expanded power management capabilities for new levels of energy efficiency.

LGA775 Intel® Core™2 Processor Ready

This motherboard supports the latest Intel® Core™2 processors in LGA775 package. It also can support Intel® next generation 45nm Multi-Core CPU. With new Intel® Core™ microarchitecture technology and 1333 / 1066 / 800 MHz FSB, Intel® Core™2 processor is one of the most powerful and energy efficient CPU in the world.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Har du snakket med komplett om det? Det kan jo være at du trenger en BIOS-oppgradering.

Bare rett klagen mot komplett du, dokumenter hvor du har sett informasjonen og at dette ikke stemmer, så skal vel saken være ganske så grei.

Skill mellom kjøpslov og forbrukerkjøpslov. Sistnevnte er din bibel

Lenke til kommentar

Står det på produktsiden til komplett eller til produktsiden til Asus?

Det er veldig vesentlig siden det avgjør hvem du kan reklamere til. Står det kun på Asus sine produktsider så har komplett sitt på det rene og du må ta det direkte med Asus.

Lenke til kommentar

Står vel både på komplett og ASUS sine sider. ASUS har vel iogforseg alt på det rene da det står en stjerne der. Men det står ihvertfall på komplett sine sider at det støtter de nye Quad prosessorene.

Jeg har ingen beviser for at asus lovet at det skulle støtte 45nm Quad, da jeg tok det over telefon for å få raskt svar.

Men det at det står at det skal støtte nye Intel Quad hos komplett må jeg nok gå etter da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...