Splitter Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Jeg har drevet med Basic/Visual Basic lenge, men har lyst til å lære meg noe annet. Er f.eks. Visual C++ et bra språk å lære seg C++ programmering med? Hva er forskjellen på Visual C++ og "vanlig" C++? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Hva er forskjellen på Visual C++ og "vanlig" C++? Visual C++ er en del av Microsofts Visual Studio. Det er ikke et programmeringsspråk, men et verktøy som man kan bruke for å utvikle "vanlige" C++ programmer. Det finnes også andre programmer hvor du kan redigere og kompilere standard C++-kode. Fra Visual Basic er du nok vant med å tegne opp vinduer og lage programmer med fint utseende på kort tid. Ikke forvent deg samme resultater i C++ med det første... Å skaffe seg en bok om C++ og lære det fra grunnen av er nok en god idé. LeD Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Takk for svar! Jeg har forstått det slik at det ikke er mulig å lage GUI bare med hjelp av C++. Hva annet enn C++ trenger jeg for å lage enkle "peke og klikke" programmer i Windows? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Takk for svar! Jeg har forstått det slik at det ikke er mulig å lage GUI bare med hjelp av C++. Hva annet enn C++ trenger jeg for å lage enkle "peke og klikke" programmer i Windows? Det er riktig at C++ ikke inkluderer funksjoner for å lage grafiske grensesnitt. (Slik f.eks. Java og Visual Basic gjør). Det finnes derimot flere ulike klassebibliotek for C++, som kan brukes for å lage grafiske grensesnitt. Mest brukt i Windows er nok Microsofts MFC. Å lage programmer med C++ og MFC er ikke like enkelt som med Visual Basic. Du bør nok satse på å lære deg grunnleggende C++-kunnskaper ved å lage enkle tekstbaserte programmer først. LeD Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 I Linux har vi jo Qt med Designer og GTK+ med Glade (?). Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 Ok, jeg har akkurat fått låne en bok som heter "Introduction to Visual C++ 6.0" og det ser ut som om C++ er en god del mer komplisert enn Visual Basic ja! Jeg er fremdeles litt usikker på om C++ er det riktige valget for meg. Det største problemet med Visual Basic, er at det har for store begrensninger. Spesielt "Learning edition" versonen som er den eneste jeg har råd til å kjøpe. Hvilke muligheter/begrensninger har C++? Jeg er spesielt interesert i å styre slike ting som nettverkskort, USB, seriell port, osv. osv. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Du kan stort sett gjøre alt fra C++, du kan samtidig skrive i C, som operativsystemer er skrevet i. Så vidt jeg vet er 90-et eller annet prosent av Linux i C, mens resten er i assembly. Lenke til kommentar
EchoSierra Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hva med C++Builder og/eller Delphi fra Borland. Kan hentes gratis fra Borlands sider (til privat bruk). Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 22. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2003 Jeg har sett på siden til Borland, men jeg har akkurat kjøpt Visual C++ og kommer nok til å satse på det i første omgang. Har også kjøpt boka Deitel & Deitel How to program C++. Jeg fikk boka i dag og har akkurat klart å skrive "Welcome to C++!" på skjermen. Lenke til kommentar
DigitalErr0r Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Lær deg C++,se på MFC eller Win32APIen, lær deg de, fin ut av hva du liker best ;P (hvis du har good tid i løpet av ditt liv) eller: se på div. programmer folk har laget, se hva som er fordeler/ulemper med de, prat med erfarne programmerere, hør hva de har å si, og gjør valget ditt av sunn fornuft: enkelt og greit: bruk det du liker best! Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Lær deg C++,se på MFC eller Win32APIen, lær deg de, fin ut av hva du liker best ;P (hvis du har good tid i løpet av ditt liv)eller: se på div. programmer folk har laget, se hva som er fordeler/ulemper med de, prat med erfarne programmerere, hør hva de har å si, og gjør valget ditt av sunn fornuft: enkelt og greit: bruk det du liker best! Vel, erfarne programmerere er ikke så enkelt å finne (iallfall ikke i min vennekrets), så jobben med å gi meg gode råd, er det nok du og resten av "gutta" her på forumet som må ta. Har du forresten noen gode tips til hvor jeg kan få lastet ned enkle programmer med kildekode? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 www.pscode.com såklart! Lenke til kommentar
Langly Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Du kan stort sett gjøre alt fra C++, du kan samtidig skrive i C, som operativsystemer er skrevet i. Så vidt jeg vet er 90-et eller annet prosent av Linux i C, mens resten er i assembly. Tror 800 linjer med ASM, resten med C Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Viss du skal emigrere fra BASIC/VB anbefaler eg deg C#, denne tar etter min mening det beste fra VB og C++. Du kan eventuelt prøve deg på Java Lenke til kommentar
frenzy81 Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Qt får du for Windows, alle Unix varianter (inkl Linux) samt MacOSX.Unix versjonen er dessuten åpen/gratis (GPL), men det fås kommersiell lisens for alle plattformer. Det finnes også NonCommercial versjon for windows, denne er dog kun i versjon 2.3 - men det er mer enn nok for å lage det du trenger. http://www.trolltech.com/download/qt/noncomm.html Dokumentasjonen til denne: http://doc.trolltech.com/2.3/index.html Det som er greit med Qt er at den er plattform-uavhengig, så når du først har laget noe, så skal det fint kunne kompileres både på linux, windows og mac-maskiner... Når vi først er inne på Qt: Noen som vet om noen diskusjonsforum eller lignende, som er om Qt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå