Gå til innhold

Kil'Jaeden down, World First av SK gaming


Anbefalte innlegg

Et "scripted" boss encounter vil det da si at en boss har et X antall abilities den kan gjøre på X antall/eller person. Vet vi når denne X abilitien kommer? Ja, mulig. Spørs hvordan det er scripta. Vet man hvordan man reagerer når den kommer? Ja, med nok prøving å feiling.

 

Kan ikke se store forskjellen her fra PvP. Du møter en class eller flere, med X antall abilities og med nok erfaring vet du når disse kommer og hvordan man skal reagere når de kommer.

 

Det å si at PvE er 100% scripted of statisk blir noe feil. Ja, bossen gjør det samme. Men hvis det er helt likt kan man si Tank 1 tar X antall skade iløpet av kampen, Rogue 2 tar X skade. Er nok ikke slik, alt foregår dynamisk, skade til raidet er aldri likt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt er combo og gear en viktig del, men det forklarer fortsatt ikke hvorfor noen la oss si mage/rogue teams er på 2500 mens andre, med omtrent like godt gear er på 1800. Der er det nok dessverre skills som reaksjoner, finmotorikk og teamplay som spiller inn.

Det samme kan forresten sies om PvE. :)

Japp, og påstå at PvE ikke krever skillz er å vise alle sin egen uvitenhet. Ja, encounteren er scriptet, men de er ikke nødvendigvis enkle av den grunn. Å derimot hevde at PvE er noe mer forutsigbart en PvP kan jeg være enig i. Men, begge deler krever ferdigheter. Om ikke PvE krevde ferdigheter kunne hvem som helst brukt 1 måned på å geare seg litt opp og gått og tatt KJ da? Neppe.

 

Raiding er som å sykle. de aller fleste har forholdsvis god kontroll på sykkelen sin, klarer å sykkle litt på bakjulet og sånnt småsnacks. så har du et par stykker som trener på sykkel hver dag. han er ikke nødvendigvis mye mer "skilled" i å sykle men siden han har investert 50ganger mer tid i syklingen så vil han klart vinne et sykkelritt overlegent over oss andre. Selv om vi ikke er noe dårligere til å sykle...

Lenke til kommentar
Raiding er som å sykle. de aller fleste har forholdsvis god kontroll på sykkelen sin, klarer å sykkle litt på bakjulet og sånnt småsnacks. så har du et par stykker som trener på sykkel hver dag. han er ikke nødvendigvis mye mer "skilled" i å sykle men siden han har investert 50ganger mer tid i syklingen så vil han klart vinne et sykkelritt overlegent over oss andre. Selv om vi ikke er noe dårligere til å sykle...

 

Jeg skjønner ikke sammenligningen din. Hvis han vinner hvert renn med samme sykkel som de andre er han jo dyktigere?

 

Ferdigheter er ikke avhengig av tid brukt på å lære dem. Dersom en syklist har trent 6 timer hver dag siden var 12, og en annen 4 timer hver dag siden han var 18, mens begge er like gode, så har de like mye skills begge to. Sistnevnte har kanskje mer talent, men der er vi på et annet begrep.

 

For noen er jo samarbeid mer naturlig, for andre kommer posisjonering i forhold til hverandre, timing av CC og lignende etter å ha spilt flere kamper sammen, og blitt varme i trøya.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

90% av guildene som raider 25-mans vil være istand til å drepe bosse i Sunwell dersom dem investerer like mye tid i spillet som Nihilum og SK. Og det at dem investerer mye tid vil ikke si at dem er skilled. Dersom dem gikk inn i sunwell og oneshotta samtlige bosser kan vi snakke om skill, men når dem bruker 100 forsøk på å downe en boss så lærer dem en fremgangsmåte for å ta han.

 

Og man trenger ikke være spesielt flink å SYKLE for å vinne Tour de'France, man må bare ha jævlig mye tid på å trene opp god kondis og beinstyrke.

Lenke til kommentar
90% av guildene som raider 25-mans vil være istand til å drepe bosse i Sunwell dersom dem investerer like mye tid i spillet som Nihilum og SK. Og det at dem investerer mye tid vil ikke si at dem er skilled. Dersom dem gikk inn i sunwell og oneshotta samtlige bosser kan vi snakke om skill, men når dem bruker 100 forsøk på å downe en boss så lærer dem en fremgangsmåte for å ta han.

 

Og man trenger ikke være spesielt flink å SYKLE for å vinne Tour de'France, man må bare ha jævlig mye tid på å trene opp god kondis og beinstyrke.

 

du trenger ikke ''skills'', komunikasjon og folk som faktisk hører etter... hvis du har drept illidan betyr det langt ifra at du tar kil'jedan enkelt.

(orkert ikke og sjekke om det var skrevet riktig)

 

mange classer trenger jo bare og presse 1-3 knapper for og spille i et raid, men pga abilities og events må man tenkte litt utafor boksen :hmm:

 

kan du ikke tactics må du lære det fra bunnen, noe som ville gjort at raids med dårlig komunikasjon ville ikke hat en kjangs NOEN GANG.

 

 

og siste men ikke minst, du trenger mer en styrke og kondis for og vinne tour de'france

Lenke til kommentar

90% av guildene ville ikke hatt mulighet til å downe KJ hvis de hadde brukt like mye tid som Nihilum og SK.

Se over guild-oversiktet på forskjellige servere. Så ser du på hjemmesiden (eller i rekruteringstråder) til de forskjellige guildene. Du vil da legge merke til at mange (og da mener jeg mange) guilds raider ca. 4-5 timer hver dag, fem dager i uken. Og selv om de bruker så mye tid har de kommet lengre enn til MH. Mange av guildene er ikke ferdige med SSC/TK en gang. Og her snakker vi om guilds som har veldig bra gear i forhold til hvor langt de har kommer. Ikke bare det, de vet faktisk hvilken taktikker de skal bruke også.

 

At du følger opp med å si at man ikke trenger å være flink å sykle for og vinne TdF viser bare hvor lite du vet. Er det mange i verden som sykler flere timer hver dag? Ekstremt mange. Er det mange som av disse som er i stand til å vinne TdF? Jeg skal love deg at det er titusenvis av syklister der ute som trener MINST like mye som f.eks Armstrong gjorde. Hvorfor vinner ikke disse?

 

Det viser seg ofte at de som er virkelig god i PvE også er relativt gode i PvP og omvendt. Både PvP og PvE går mye ut på det samme. Det gjelder å tilpasse seg situasjonen etter som kampen forandrer seg.

 

Så hvis dere tror dere har like mye skill som SK, men ikke har like mye tid å raide, er det mulig å sammenligne.

SK brukte ca. 43-44 timer på å cleare hele SW. Klarer dere det samme uten å vite taktikkene? Tviler på at det er mange guilds som klarer det på under det (første clear) selv om de vet taktikkene.

 

Jeg skal være enig i at i de første raid-sonene trenger man ikke veldig mye skill. Akkurat hvor mye skill man trenger er avhengig av klasse/specc. Men etter hvert som man kommer videre merker man at man må prestere bedre og bedre. Det er noen bosser der mange helt klart møter veggen skill-messig. Hvor mange guilds var det som stod fast på Kael'thas Sunstrider i TK før Blizzard fjernet kravet til attunements? Ekstremt mange.

I BT er det kanskje RoS som er den første veggen man møter. Er også sikker på at mange mange guilds aldri kommer forbi M'uru i SW.

Lenke til kommentar

Tror vi må deffinere hva skills er da.

 

Det som kreves for å downe en boss er vell følgende:

- En organisert Raidleader

- Komunikasjon

- Erfaring

- Vilje

- Tid

- Man må kjenne classen sin

- Man må ha en taktikk for fighten

Når noen guild stopper på en boss så er det ofte en av disse punktene som svikter, og ingen av dem er noen jeg vil "skills".

 

En boss har begrenset mengde spells tilgjengelig. For DPS og CC er det forholdsvis lett. Når X skjer så trenger vi Y reaksjon. Tank krever stort sett bare å kjøre rotations gjenom hele kampen, med noen trickye overganger, men når deiise først er innlært så er det problemet over. Healers er litt anderledes, men grunent mengden healere tilgjengelig så er det skjelden at 0.2 sec er avgjørende for om tanken lever eller død (hvis det er det så er det andre områder en healerne som sliter). Bossfights følger et fast mønster. Uansett.

Husker når vi hadde "Lady Random". Og side opp og side ned med klager fra end-game raiderne.

 

I en PvP kamp, med for eksempel 3v3, så vil nettopp dette 0,2sec være alfa omega dersom teamene er på samme nivå, om healern velger feil heal i feil øyeblikk så tapes kampen. og da er det ikke bare å samle troppene å prøve på nytt neste gang med en annen heal, siden ingen kamper er like, og sjangsen til å velge rett bare er der og da.

 

Så IMO er du skilled dersom du klarer å forutse reaksjoner av dine handlinger i en situasjon d aldri har vært i før. Du er altså flink å gjette.

Lenke til kommentar

i PvP (arena) på høyt nivå bruker man ofte spesiele class's for alt mulig, har ikke noe eksempel, men de fleste BRA arena teams lærer bare tactics mot forskjelige kombinasjoner av class :thumbup:

 

det aller viktigste i et raid er en raid leder som kan det han gjør, og etter det kommer bra komunikasjon. og såklart tvinet mellom disse to tingene skal du ha folk som hører etter og ikke prater drit i raidet!.

 

man må ikke ha et raid av 25 stykk i helt sinsvakt gear og med mer play time en alle oss tilsamen, hvis de kan classen sin og spiller bra har du alt du trenger for et raid.

 

og tenkt deg at armstong har hat kreft i hode og ræva, fremdeles er han en helt sinsykt sykelist :)

 

et levende bevis på at det ikke er bare trening.

 

 

og nei, tid er ikke noe du må ha, mange spillere med 30 dager play time knuser folk med 300 dager i gear, skills og alt annet !

Endret av turak
Lenke til kommentar

ja, men poenget mitt, som jeg kansje ikke har fått gjenom, er at for å lykkes i wow så trenger man ikke skills, man trenger bare tid.

Jo mer tid man har tilgjengelig å dytte inn i blizzards pengemaskin jo "lengere" kommer man.

Derimot hvis man har skills i tillegg så kommer man akkurat ett hakk over de andre, MEN et lite skilled arenalag kan slå et skilled et pga class kombo, og da er plutselig ikke skills så avgjørende lenger.

Lenke til kommentar
ja, men poenget mitt, som jeg kansje ikke har fått gjenom, er at for å lykkes i wow så trenger man ikke skills, man trenger bare tid.

Jo mer tid man har tilgjengelig å dytte inn i blizzards pengemaskin jo "lengere" kommer man.

Derimot hvis man har skills i tillegg så kommer man akkurat ett hakk over de andre, MEN et lite skilled arenalag kan slå et skilled et pga class kombo, og da er plutselig ikke skills så avgjørende lenger.

 

ikke nødvendig vis :)

 

 

du kan gjør det bra i azeroth uten og bo der :thumbup:

 

 

og hvis du ikke kan spille classen din og gjør det dårlig ville ikke folk ha deg (du blir ikke nødvendig hvis bedre i din class av og spille lenge)

Endret av turak
Lenke til kommentar

Eneste jeg hørte i de siste postene nå var vel noe sånt som "Vææææ, jeg klarer ikke å spille og gir opp når jeg møter en rogue / warrior og går og spiser."

 

Er tragisk at dere whiner, skal du lykkes i PvP trenger du god erfaring med alle klassene i spillet og en god, hva heter det nå igjen... Uansett, du skal vite hva motstanderen din kommer til å bruke etter at du har brukt ditt. Det vet dere egentlig (håper jeg, for Guds skyld) egentlig, men whiner her bare fordi dere har dårlig erfaring med de klassene når dere møter dem.

Lenke til kommentar
Eneste jeg hørte i de siste postene nå var vel noe sånt som "Vææææ, jeg klarer ikke å spille og gir opp når jeg møter en rogue / warrior og går og spiser."

 

Er tragisk at dere whiner, skal du lykkes i PvP trenger du god erfaring med alle klassene i spillet og en god, hva heter det nå igjen... Uansett, du skal vite hva motstanderen din kommer til å bruke etter at du har brukt ditt. Det vet dere egentlig (håper jeg, for Guds skyld) egentlig, men whiner her bare fordi dere har dårlig erfaring med de klassene når dere møter dem.

At jeg har dårlige erfaringer med rogues kan du banne på :p

men at en rogue kan drepe meg uten jeg har sjangs å gjøre noe som hellst (les perma-stunlock) er bare OP. Når en retri palla og en MS warr bruker 10 sec på å få en rogues fra 1000 til 0 hp pga chain cheatdeath.

 

Så... hvordan dreper man en rogue?

Lenke til kommentar
for å lykkes i wow så trenger man ikke skills, man trenger bare tid.

 

Jeg lurer på hvor mye folk tenker over hva de egentlig mener når de copy+paster det samme gamle argumentet der. Noe er altså ikke skills om det er noe man må lære seg til over tid? Mener du at ekte talent og skills er når du gjør uten å bruke tid på det? Kan du komme med eksempler fra spill der du ikke kan lære deg til skills? Kan du komme med noen eksempler fra noe som helst, i eller utenfor spill, der du kan oppnå noe uten å legge mye tid i det?

 

Oppnåelser følger en tidslinje, du kommer ikke langt bare med talent. Jimi Hendrix mente at alle egentlig kunne få til å spille gitar slik han gjorde, at alle egentlig kunne lære seg til det.

 

Om Kungen i Nihilum hadde meldt seg ut av guilden og spilt gitar like lenge som han hadde spilt WoW hadde han blitt ganske god. Vil du da si at det egentlig ikke er skills, fordi han tross alt bare trenger tid..?

Lenke til kommentar
Eneste jeg hørte i de siste postene nå var vel noe sånt som "Vææææ, jeg klarer ikke å spille og gir opp når jeg møter en rogue / warrior og går og spiser."

 

Er tragisk at dere whiner, skal du lykkes i PvP trenger du god erfaring med alle klassene i spillet og en god, hva heter det nå igjen... Uansett, du skal vite hva motstanderen din kommer til å bruke etter at du har brukt ditt. Det vet dere egentlig (håper jeg, for Guds skyld) egentlig, men whiner her bare fordi dere har dårlig erfaring med de klassene når dere møter dem.

At jeg har dårlige erfaringer med rogues kan du banne på :p

men at en rogue kan drepe meg uten jeg har sjangs å gjøre noe som hellst (les perma-stunlock) er bare OP. Når en retri palla og en MS warr bruker 10 sec på å få en rogues fra 1000 til 0 hp pga chain cheatdeath.

 

Så... hvordan dreper man en rogue?

 

Når en retri palla og en MS warr bruker 10 sec på å få en rogues fra 1000 til 0 hp pga chain cheatdeath.

 

Hvordan de klarer og chain cheatdeath så lenge med en skill som varer 3-4sec og som har 1min cd er utrolig;) skillz ftw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...