Nano- Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Er det kommet en lov som forbyr dynamitt på bussen enda? Kom på at jeg hadde hørt om en kar som hadde med seg dynamitt på bussen en gang, men at det var helt lovlig. Fant denne artikkelen fra 2004 ((http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hor...nd/3895341.html) som sier at en lov om forbud er (har vært) på høring. Noen som vet? Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg har iallefall lest at det ikke er lov med landminer på fly :!: Hva skal man med dem? Legge de i midtgangen så tralla med forfriskninger kjører over? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg kan ikke tenke meg at noen har lov til å spasere rundt i offentligheten med sprengstoff uten noen form for løyve som er lovfestet. Hørte en fyr fortelle om at han ikke fikk ta ferga fordi biler med eksplosiver måtte ha ferga for seg selv eller noe i den duren. Nå har ikke jeg fordypet meg i juss, men mener da at en må ha løyve for å inneha eksplosiver, og at en må følge visse regler når en oppbevarer eller transporterer disse. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Nå har ikke jeg fordypet meg i juss, men mener da at en må ha løyve for å inneha eksplosiver, og at en må følge visse regler når en oppbevarer eller transporterer disse. ADR-regelverket for farlig gods; gjelder brannfarlig/etsende/giftige/eksplosive varer over en viss mengde. Lastebiler som frakter ADR-gods kan ikke ha passasjerer som f.eks haikere, og det burde jo da også sette en stopper for å kunne frakte f.eks. dynamitt på en kombinert buss/godsbil, i alle fall så lenge det overskrider den mengden som er bestemt for det aktuelle stoffet.. Og som nevnt, så er det altså visse restriksjoner på biler med ADR-gods og fergetransport. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Om ikke lover og regler stopper det så har vel de fleste, om ikke alle selskaper en regel som siere noe sånt som at "reisende tillates ikke å medbringe brannfarlige eller eksplosive gjenstander". Endret 27. mai 2008 av larschroe Lenke til kommentar
Noldus Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Med sprengningssertifikat klasse C kan du ha med deg opptil 5 kg? (Usikker på mengden) dynamitt på bussen såfremt bussjåføren tillater det. Mulig dette har blitt endret siden jeg tok kurset. Endret 27. mai 2008 av Noldus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå