Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dynamitt på bussen

Nano-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke tenke meg at noen har lov til å spasere rundt i offentligheten med sprengstoff uten noen form for løyve som er lovfestet. Hørte en fyr fortelle om at han ikke fikk ta ferga fordi biler med eksplosiver måtte ha ferga for seg selv eller noe i den duren.

Nå har ikke jeg fordypet meg i juss, men mener da at en må ha løyve for å inneha eksplosiver, og at en må følge visse regler når en oppbevarer eller transporterer disse.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg fordypet meg i juss, men mener da at en må ha løyve for å inneha eksplosiver, og at en må følge visse regler når en oppbevarer eller transporterer disse.

ADR-regelverket for farlig gods; gjelder brannfarlig/etsende/giftige/eksplosive varer over en viss mengde. Lastebiler som frakter ADR-gods kan ikke ha passasjerer som f.eks haikere, og det burde jo da også sette en stopper for å kunne frakte f.eks. dynamitt på en kombinert buss/godsbil, i alle fall så lenge det overskrider den mengden som er bestemt for det aktuelle stoffet.. Og som nevnt, så er det altså visse restriksjoner på biler med ADR-gods og fergetransport.

Lenke til kommentar

Med sprengningssertifikat klasse C kan du ha med deg opptil 5 kg? (Usikker på mengden) dynamitt på bussen såfremt bussjåføren tillater det.

Mulig dette har blitt endret siden jeg tok kurset.

Endret av Noldus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...