Tormund Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 1. Sier hvem? Det gamle testamentet — en arkaisk myte?2. Det er mye som kan eksistere. Skal vi forholde oss til et uendelig antall slike muligheter? 1. Sier jeg. 2. Nei, kun det man har hørt om og som videre er verd å tro på. Har man ikke hørt om det, kan man ikke forholde seg til det. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hadde du vært indisk, hadde det vært Shiva/Vishnu/Shakti/Brahma. Hadde du vært arabisk, hadde det vært Allah. Hadde du levd i Norge for 1500 år siden, hadde det vært Odin. Romerriket, så Mars. Det antikke Hellas, så Zevs. Ingen av dem har et fortrinn fremfor de andre; alle er myter på linje med hverandre, alle de andre kreasjonsmytene, deriblant abrahamittisk mytologi fordelt på tre monoteistiske retninger med grunnleggende uenighet seg imellom. Det er intet du kan vise til som gjør én av dem mer troverdig enn den neste. Hvorfor er du ikke hindu, muslim, protestantisk kristen, ortodoks katolikk, teistisk buddhist, jøde m.v.? Har du ikke hørt om dem, kanskje? Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hadde du vært indisk, hadde det vært Shiva/Vishnu/Shakti/Brahma. Hadde du vært arabisk, hadde det vært Allah. Hadde du levd i Norge for 1500 år siden, hadde det vært Odin. Romerriket, så Mars. Det antikke Hellas, så Zevs. Ingen av dem har et fortrinn fremfor de andre; alle er myter på linje med hverandre, alle de andre kreasjonsmytene, deriblant abrahamittisk mytologi fordelt på tre monoteistiske retninger med grunnleggende uenighet seg imellom. Det er intet du kan vise til som gjør én av dem mer troverdig enn den neste. Hvorfor er du ikke hindu, muslim, protestantisk kristen, ortodoks katolikk, teistisk buddhist, jøde m.v.? Har du ikke hørt om dem, kanskje? Godt sagt Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Lurer ofte på om de troende faktisk SER likheten i det TrondH86 sier. De ser jo på alle andre guder som latterlige. falske og oppdiktet og jeg tror ikke de evner å se seg selv og sin egen gud på samme måte? Gjorde de det ville de sett hvor ytterst latterlig deres egen tro er. For det kan ikke være lett for en som er opplært til å se kritisk på alle andre religioner og kun se fordeler med sin egen å se det TrondH86 sier, det er sikkert. Fornuft og tro henger ikke sammen tror jeg, for hadde de vært fornuftige hadde de ikke trodd, da hadde de, med dagens viten, hadde de sett hvor lettvindt livssynet deres var.... Et godt eksempel på det TrondH86 sier er at det pr dags dato, hvis en deler alle religioner likt (regner her kun med aktive religioner i dag, har ikke tatt med troen zevs eller de gamle sliterne i dette regnestykket...) vil det være 0,006 % sansynlighet for at akkurat DIN tro er rett, samme faan hva du tror på!! Som jeg sa, logikk og fornuft har ingenting med tro å gjøre, blir som ild og vann.... Så hvorfor tror mennesker på dette i Norge anno 2008, der ihvertfall skolen skulle lært vedkommende at guds tro hårer middelalderen til, den gangen de ikke visste bedre? Jeg tror hjerne vasking (foreldre som ikke klarer å la barna sine få bestemme selv) , det sosiale (venner og omgangs krets) er de største faktorene. De blir dermed opplært til å forbli i religionen, med trusler om at du skal ikke tvile på guds ord, da kommer du ikke til himmels og lignende og lignende og her kommer det jeg syntes er rart. Flere kristne jeg kjenner og her på forumet unngår AKTIVT viten som går på tvers av deres tro, antagelig på grunn av overnevnte grunner. De føler seg kanskje litt som en foræder hvis de leser noe som kan utsette troen deres for tvil og unngår det for en hver pris, dekker seg bak uttalelser som "jeg gidder ikke å lese det tullet der" eller lignende. De VELGER å forbli ignorante i mine øyne og det forbløffer meg! Tro ER virkelig, i så måte, et skikkelig effektivt tanke fengsel! Men hvor lenge klare kommende generasjoner å forbli i denne troen? Hvor lang tid vil det ta før de ikke lenger klarer å fortrenge viten om hvordan verden egentlig henger sammen, (noe de fleste av dem ikke lenger forsøker å si i mot engang. dvs, ihvertfall ikke offentlig...), hvor lang tid vil religion ha noe å si? Ser ut som det er en stund til enda, men før eller senere vil bevisene bli så store, de mørke krokene de religiøse gjemmer seg i vil bli opplyst og hva da? Vil de, som mange gjør i dag, tviholde på dette tullet, trykke det til sitt bryst og "overbevise" seg selv om at "jo, gud finnes, jeg kjenner ham i meg!", uten å forstå at det de kjenner er det samme alle som er forelsket kjenner, bare med den forskjellen at de er forelsket i jesus. (Kanskje vi her har svaret på hvorfor det er så mange kristne som er homofober? De er jo forelsket i en mann og vet det ....) Selv er jeg veldig glad for at mine foreldre lot meg få bestemme dette selv. Jeg var en stund i min barndom semi kristen, mest fordi alle de andre var det, men så begynte jeg å tenke selv og husker at jeg slet litt i begynnelsen, redd for at det faktisk VAR en gud som ville straffe meg for sånne urene tanker, men ingen gud viste seg og tvil ble til visshet om at dette måtte være tull. Så gikk mange år uten at jeg skjenket gud, prester eller lignende en tanke, faktisk ikke før jeg traff sviger mor, som er "dumkristen" og fryktelig naiv, kom jeg til å tenke på hvor fordummende og innskrenkende tro egentlig er. Og jeg har virkelig forbudt min svigermor ALL prat om gud og lignende ovenfor mine unger. Neimen om hun skal lage dem så inderlig dumme og naive som hun er! Så den delen av tro i denne familien stopper med henne, det er sikkert!!!! Lenke til kommentar
Lofferen Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Fordi mennesker ikke er smarte nok til å hvite... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Fordi mennesker ikke er smarte nok til å hvite... Nåå, vi vet jo endel allerede da, så det blir litt enkelt syntes jeg..... Vi vet ihvertfall nok til å kunne si at det "putt en gud inn her" livssynet ikke stemmer.... Men så lenge det finnes mørke avkroker i den vitrenskapelige forklaringen vil vi også ha en andel med overtro, eller religion som noen kaller det... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Alle klarer tydeligvis ikke å forholde seg til usikkerheten der vi ikke vet, og bare må «putte inn en gud». Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Selv tror jeg det er evolusjonelt betinget. Et gen som gir mer eller mindre blind tro på sterke personligheter. (Svært praktisk. Barnet som har blind tro på foreldrene sine, stammemedlemene som har blind tro på stammelederen, etc.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå