Gå til innhold

karakterer i barneskolen. -hadde det hatt noe for seg?


2ball_

Anbefalte innlegg

Vi har jo som det er ikke karakterer i barneskolen, men jeg mener at det skulle vert det.

I 1.-4. klasse er det kansje ikke nødvendig, men i 5.-7. mener jeg dat hadde vert fint om man hadde det.

 

jeg husker selv at jeg på barne skolen ikke hadde peiling på om jeg var god eller dårlig på skolen. med untak av poeng score på prøver. Det hadde derfor gjort det lettere å få karakterer på slutten av halv-året. det ville bli letter for foreldre å holde styr også.

 

skulle man hatt det i hele barneskolen, i siste delen eller ikke i det heltat, som nå.

 

hva mener dere hadde hatt noe for seg?

 

edit: kan være feilpostet. er det kansje mer samfunns relatert?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det skulle vært karakterer på barneskolen syns jeg det hadde vært greit med 5-7.klasse. 1-4. er litt tidlig. Det er bedre med karakterer enn med poeng, fordi da vet man mer åssen man ligger, de poengene blir ikke like bra som med karakterer.

Lenke til kommentar

Tror absolutt det hadde hatt noe for seg. Norge er en av de få landene som ikke har karakterer i barneskolen, og det hadde vært mye lettere å få et merittsystem i norge, der en virkelig måtte jobbe for å få bedre karakterer. Dette hadde jo høyet snittet på landsbasis og ikke minst i internasjonale undersøkelser. Vi husker jo alle resultatet av PISA undersøkelsen hvor Norge havnet på en utrolig dårlig plass i verdenssammenheng.

Lenke til kommentar

Hadde vært bedre med en %test på slutten av hvert år, hvor hvert barn ble testet for hvor godt det var i hvert av de viktige fagene. Norsk, Matte og Engelsk....

 

Da hadde en kunne se om noen holdt på å falle av, og at foreldrene evt burde informeres, og en kunne også se om noen var smarte for alderen og muligens kunne bli flyttet opp et trinn, om de så ønsket

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener ikke vi skal innføre karakterer på barneskolen! La barn få lov til å være barn, og ikke press dem inn i en psykisk slitsom hverdag der mange kan tro at de verdsettes utifra karakterene! Kjenner mange som tror at de plutselig ikke er noen bra mennesker hvis de får en toer, men det er helt feil! Barn må få lov til å modnes, for deretter å få litt større ansvar i 8.klasse. Og jeg synes det er merkelig at det ikke kommer tydelig nok frem hvordan du ligger an i faget på barneskolen, når du BÅDE får en poengsum (da kan man jo regne ut en karakter!) og muntlig tilbakemelding/evaluering av lærer.

 

Selv tror jeg kanskje jeg ville strøket eller fått 2 i matte på barneskolen, og nå får jeg 6 i 3MX. Så det med at karakterer skal ha noe for seg på barneskolen, er bare tøv. Jeg var langt ifra overlegent skoleflink på barneskolen, tror jeg, og på ungdomsskolen fikk jeg over 5 i snitt. Så det trenger ikke nødvendigvis være positivt å innføre karakterer i barneskolen med tanke på at det er en god veiledning for forståelsen/måloppnåelsen i faget. Men alle har jo sin mening! Dette er min. :)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Hadde vært bedre med en %test på slutten av hvert år, hvor hvert barn ble testet for hvor godt det var i hvert av de viktige fagene. Norsk, Matte og Engelsk....

 

Da hadde en kunne se om noen holdt på å falle av, og at foreldrene evt burde informeres, og en kunne også se om noen var smarte for alderen og muligens kunne bli flyttet opp et trinn, om de så ønsket

Søsteren min har en sånn prøve i slutten av hver måned. Den tar for seg det de skulle ha lært i alle fagene den måneden. Prøven skal underskrives av foresatte.

 

Hun går forresten i 6. klasse.

Lenke til kommentar
Hadde vært bedre med en %test på slutten av hvert år, hvor hvert barn ble testet for hvor godt det var i hvert av de viktige fagene. Norsk, Matte og Engelsk....

 

Da hadde en kunne se om noen holdt på å falle av, og at foreldrene evt burde informeres, og en kunne også se om noen var smarte for alderen og muligens kunne bli flyttet opp et trinn, om de så ønsket

Søsteren min har en sånn prøve i slutten av hver måned. Den tar for seg det de skulle ha lært i alle fagene den måneden. Prøven skal underskrives av foresatte.

 

Hun går forresten i 6. klasse.

 

vi hadde vel noen slike prøver, men det var aldri noe fast 5 eller karakter messig svar på hovrdan vi lå ann.. bare 13/13 eller 1/13 som ofte var mer min stil :p

Lenke til kommentar
Hadde vært bedre med en %test på slutten av hvert år, hvor hvert barn ble testet for hvor godt det var i hvert av de viktige fagene. Norsk, Matte og Engelsk....

 

Da hadde en kunne se om noen holdt på å falle av, og at foreldrene evt burde informeres, og en kunne også se om noen var smarte for alderen og muligens kunne bli flyttet opp et trinn, om de så ønsket

Søsteren min har en sånn prøve i slutten av hver måned. Den tar for seg det de skulle ha lært i alle fagene den måneden. Prøven skal underskrives av foresatte.

 

Hun går forresten i 6. klasse.

 

vi hadde vel noen slike prøver, men det var aldri noe fast 5 eller karakter messig svar på hovrdan vi lå ann.. bare 13/13 eller 1/13 som ofte var mer min stil :p

Jeg fikk også poeng på tentamen, som vi såvidt jeg husker hadde fra 5. klasse og utover... Skjønner ikke at det skal være vits i å starte for tidlig med karakterer for å få barna til å yte bedre, da stjeler man barnas frihetsfølelse alt for tidlig, og som mademoiselle sier, mange kan bli puttet i bås som dumme eller smarte lenge før man egentlig kan si noe om det. Blir det som i USA, hvor 10-åringer må bevise at de er smarte nok for å komme inn på de bedre skolene, blir det et helvete å være barn.

 

Det viktigere i skolen i dag etter min mening er å øke tempoet i undervisningen, og høyere disiplinnivå. Jeg husker jeg personlig satt stort sett 1. - 7. klasse og visste ALT læreren min spurte om, uten at jeg gjorde noe mer enn leksene jeg ble bedt om å gjøre. Man skulle tro at om alle gjorde leksene sine, kunne man gått gjennom mye mer ila de første 7 skoleårene enn man gjør i dag. Men å begynne med karakterer er feil ende å starte i, etter min mening. De internasjonale undersøkelsene gjenspeiler at man i Norge i dag rett og slett har for skralt utdanningsgrunnlag fra barneskolen av.

Lenke til kommentar

Synes så absolutt man burde innføre karakterer i barneskolen. Ikke fra 1 klasse, men fra 4-5 klasse og oppover.

Dette ville kansje være gjør at fokuset igjen var læring og ikke bare fjoll og fjas. Alle vet at norge, som verdens rikeste land, scorer lavere enn div utviklingsland i den tredje verden på fredigheter og kunnskap. Tror også fordundre meg vi ligger aller sist i blandt våre nordiske naboer også.. :whistle:

 

En annen positiv bieeffkt av dette ville jo være at de som sliter, ville bli fanget opp og lærer og foresatte kunne hjelpe akkurat der det trengtes som mest.

I dag kan man vel i teorien gå ut barneskolen uten egetlig og kunne lese skikkelig.. :ohmy:

Endret av Me_myself_and_I
Lenke til kommentar

Å ja, så du mener det er greit at den som sliter, skal føle seg som en enda større taper når han eller hun får 1-ere og 2-ere? Okey, de blir fanget opp av lærer når man har karakterer, men det gjør de jo om de får poengsum og muntlig samtale med lærer flere ganger i løpet av året også. Karakterer kan jo føre til at barn som sliter på skolen, føler seg som en taper, og det er jo ikke hensikten med karakterene! Hadde jeg fått karakter på setningsanalyse-prøven jeg presterte å score 2 av 13 poeng på på barneskolen, tror jeg ikke jeg hadde hatt særlig lyst til å røre setningsanalyse mer hvis jeg skulle kommet hjem med en 1-er i det emnet. Budskapet mitt er iallfall at du kan få like god oppfølging om du ikke får tallkarakterer slengt opp i trynet fra du er en "neve" stor.

Lenke til kommentar
Å ja, så du mener det er greit at den som sliter, skal føle seg som en enda større taper når han eller hun får 1-ere og 2

Okey, de blir fanget opp av lærer når man har karakterer, men det gjør de jo om de får poengsum og muntlig samtale med lærer flere ganger i løpet av året også. Karakterer kan jo føre til at barn som sliter på skolen, føler seg som en taper, og det er jo ikke hensikten med karakterene! Hadde jeg fått karakter på setningsanalyse-prøven jeg presterte å score 2 av 13 poeng på på barneskolen, tror jeg ikke jeg hadde hatt særlig lyst til å røre setningsanalyse mer hvis jeg skulle kommet hjem med en 1-er i det emnet. Budskapet mitt er iallfall at du kan få like god oppfølging om du ikke får tallkarakterer slengt opp i trynet fra du er en "neve" stor.

 

Ja, jeg synes det er en svært god idè! Man er ikke etter mitt syn en lenger"en neve stor" i en alder av 10-12 år..

Det vil være et utmerket hjelpemiddel i kampen for å få norsk skole opp på et akseptablet kunnskapsnivå.

Nå har man samtalet, dullet og lullet i årevis, og i mellomtiden har kvaliteten i skolen falt som en sten.

Er så absolutt på tide å forandre strategi!!

 

Skolen er der primært for at folk skal LÆRE, ikke leke..

Om man skulle slumpe til å få 2 av 13, eller 1 på en prøve går vel det strengt tatt ut på det samme??

Den eneste forskjellen ville være at med et karaktersystem hadde man lettere villet se tendenser over tid, i den enkelte elevs utvikling. Altså, man kunne rettet hjelpen mye mer presist, slik at setningsanalysen kansje går en "lille smule" bedre neste gang...

Lenke til kommentar

Vi må huske på at det er BARN vi snakker om. På barneskolen er de fleste usikkre på seg selv, og bruker mye energi på å "passe" inn og väre godt likt. Der mener jeg at karakterer i barneskolen bare förer til at "taperne" kommer fram. La barn väre barn. Det er tross alt spennende for mange å begynne på ungdomskolen, komme litt nermere "voksenlivet" og få karakterer.

Endret av Inglebert
Lenke til kommentar

Tror ikke det hadde vært så smart, føler på meg at dette hadde blitt et mobbe-problem og skapt forskjeller i en så tidlig alder barn ikke er voksne nok til.

 

Vi kan feks. si at en person ikke presterer så godt på barneskolen, så han omgås de andre som ikke presteres så godt (slike grupper dannes lett i tidlige skole). Senere vil han få inntrykket av at han ikke "kan" prestere bedre og menger seg med de med samme tanker. Jeg tror dette ville slå fullstendig tilbake på skolen.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Hvorfor har en overhodet karakterer? Fordi de gir en enkel og grei indikasjon om elevens (eller studentens) faglige nivå. Dette trenger man på ungdomsskolen, siden det er ens karakterer som kan være avgjørende for hvilken vgs. en kommer inn på. Og på vgs. har karakterene betydning for studier. I studietiden har de betydning for hvilken jobb en får.

 

I barneskolen, derimot, tjener karakterer ingen slik hensikt. Det er kun foreldrene som vil ha interesse av å kjenne til barnets faglige nivå. Og dagens ordning, hvoretter foreldrene møter lærerne for samtaler, fungerer vel i så måte bedre enn at barnet gis karakterer.

 

Og dessuten er barn etter min mening for små til å skulle måle hverandre faglig og strebe etter gode karakterer.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er nødvendig med karakter i barneskolen. Så lenge lærerne gir gode tilbakemeldinger burde det ikke være nødvendig for verken foreldre eller barna. Om det så skulle blitt gitt karakterer, så burde det kun ikke inkludert elevene i 1-5 klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...