Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?

Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

• Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det særlig økonomisk å fore opp 0.5m^3-hunder?

Nei. Hunder er kjøttetere, så de må fores opp med annen kjøtt. Det er derfor grunn til å tro at hundekjøtt vil være langt mer miljøfiendtlig og dyrere enn kjøtt fra storfe og andre dyr som er fornøyd bare de får litt gress å tygge på.

Lenke til kommentar

Det er like idiotisk at det er ett forbud mot å spise menneskekjøtt som at det er forbudt å spise hund. Hvorfor skal ikke de som har lyst til å spise mennesker få lov til det? Nå sier jeg altså ikke at man skal kunne gå rundt å drepe mennesker for å spise dem, men man kunne f.eks tillatt å spise folk som døde i ulykker eller avl av mennesker for kjøttproduksjon. Hva er det som er så galt med det? Er jo ikke så langt frem i tid før vi kan klone mennesker, så hvorfor ikke?!

Jeg hadde glatt smakt menneske, hund og katt om jeg hadde fått det servert og kunne være sikker på at kjøttet var produsert på ærlig vis og var sykdomsfritt.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du prøver å komme med en stråmann Quale, men problemet er at konsum av menneskekjøtt er en stor helsefare. Grisen er ikke utsatt for samme sykdommer som mennesket, noe som vi si at grisekjøttet ikke trenger å være rent for bakterier, virus og andre sykdommer siden de er ikke skadelig for oss.

Har grisen influensa når det blir slaket har det lite å si for oss, siden det ikke er farlig for oss. Har mennesket som blir slaktet influensa, vil dette kunne smitte konsumenten.

I tillegg kommer alle tungmetallene o.l.. Uansett hvor godt du tror du behandler kroppen din, får du i deg vesentlig mye mer ulumskheter enn en gris.

Lenke til kommentar
Det er like idiotisk at det er ett forbud mot å spise menneskekjøtt som at det er forbudt å spise hund. Hvorfor skal ikke de som har lyst til å spise mennesker få lov til det? Nå sier jeg altså ikke at man skal kunne gå rundt å drepe mennesker for å spise dem, men man kunne f.eks tillatt å spise folk som døde i ulykker eller avl av mennesker for kjøttproduksjon. Hva er det som er så galt med det? Er jo ikke så langt frem i tid før vi kan klone mennesker, så hvorfor ikke?!

Det er en langt bedre grunn for å forby menneskekjøtt enn hundekjøtt. Å spise av egen art har nemlig et stort sykdomspotensiale. Det er derfor det er forbudt å anvende storfekjøtt i storfefor, kyllingkjøtt i kyllingfor, etc.

Lenke til kommentar

Nei. Hunder er kjøttetere, så de må fores opp med annen kjøtt. Det er derfor grunn til å tro at hundekjøtt vil være langt mer miljøfiendtlig og dyrere enn kjøtt fra storfe og andre dyr som er fornøyd bare de får litt gress å tygge på.

Hunder er ikke bare kjøttetere, de er i likhet med oss altetende. Og som jeg har pekt på tidligere er ikke energieffektiv produksjon noe noen bryr seg om, da hadde vi ikke produsert storfe og gris.

Lenke til kommentar

Om det er økonomisk? Hva skal det bety? Om man tjener penger på det? Hvis folk vil kjøpe det gjør man det, ja.

Antar at han sikter til om man kan oppdrette hunder til en pris som er markedsdyktig.

Uansett, jeg hadde selv aldri spist hund, men siden jeg ikke kan finne noen rasjonelle grunner mot at det skal være lov, bortsett fra kultur som ikke er noe argument i seg selv. Men jeg synes det burde være strenge rettningslinjer som sikret at oppdretten av hundene foregikk på en verdig måte og ikke kun storskalaproduksjon hvor hundene levde under horrible kår. På samme måte burde man forby å eksportere fra land hvor man ikke overholdt et minstekrav for verdig behandling. Dette gjelder egentlig for alle dyr, men som forhenværende hundeeier har human behandling av akkurat hunder høyeste prioritet for min egen del.

Lenke til kommentar
Jo lover lages på grunnlag av et sammfunds normer (det flesteparten mener (liker/ikke liker) om ting) og slik har det alltid vært.

Så jødeparagrafen var helt fin, mener du? Jeg mener, den ble vel støttet av flertallet, så da må den jo være riktig?

Jeg mener at en lov må kunne begrunnes saklig. "Jeg personlig vil ikke at hunder skal spises, derfor skal ingen andre få lov heller" er en elendig begrunnelse.

Hvis du skal gå etter logikk så kan du vel ikke finne noen gode grunner til å ikke henrette f.eks. sosialklienter eller kriminelle og bruke disse som f.eks dyrefor, og at disse skall være fritt vilt for landets jegere og andre som har lyst til og slakte de?

Det er i samfunnets interesse å ta vare på svake og ikke legge opp til et menneskesyn der det er greit å drepe mennesker. Ikke minst fordi jeg selv kan risikere å ende opp som sosialklient eller kriminell, og derfor vil det være selvdestruktiv av meg å støtte jakt på/avliving av disse.

Lenke til kommentar

Hundekjøtt??! Nei! Ikke lovlig...BURDE IKKE bli lovlig! Ingen gærninger skal lure i meg bikkjekjøtt. ALdri kommer jeg til å smake på det om jeg får en delikatessepuddel kastet etter meg. Kommer aldri til å spise bikkje, hvertfall ikke når jeg har hund selv og så lenge jeg ikke strander på en øde øy uten noen som helst forsyninger. Nei! Ingen bikkje skal gå gjennom systemet mitt.

Lenke til kommentar

Hvis man skal drive med oppdrett av hundekjøtt, bør man jo ha flere enn ti hunder for å få det til å gå rundt...

Må nok ha hundre bikkjer av en medium-stor rase.

En hund krever MOSJON, mat, stell og kos for å få et 'bra kjøtt'.

Da må man jobbe med dette på heltid og kanskje, er du heldig, får du godkjent av mattilsynet å ha tredve hunder ;)

Det er strenge regler på hundehold/kennel utendørs. Regner med at dere som er ivrig på hundekjøtt ikke vil ha hundre bikkjer i hus?

Jeg vil tro det koster mere enn man tjener på dette hvertfall :p

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Hundekjøtt??! Nei! Ikke lovlig...BURDE IKKE bli lovlig! Ingen gærninger skal lure i meg bikkjekjøtt.

Så hvis det er lovlig vil folk lure i deg kjøttet? Du mener at dette t.eks. er vanlig i Sverige?

I Norge er det lov å spise gresshopper. Skal vi forby dette og? En gørning kan jo lure deg til å spise det.

Lenke til kommentar
Jo lover lages på grunnlag av et sammfunds normer (det flesteparten mener (liker/ikke liker) om ting) og slik har det alltid vært.

Så jødeparagrafen var helt fin, mener du? Jeg mener, den ble vel støttet av flertallet, så da må den jo være riktig?

Jeg mener at en lov må kunne begrunnes saklig. "Jeg personlig vil ikke at hunder skal spises, derfor skal ingen andre få lov heller" er en elendig begrunnelse.

Hør hør. :thumbup: Selv er jeg av den oppfatning av at loven skal ha to funksjoner: 1) Sørge for enkeltindividets trygghet (og retter) 2) Sørge for et mest mulig vellfungerende samfunn.

Alt annet svada kan holdes utenfor og så får hver enkelt avgjøre sitt eget moralske ståsted. Vi lever tross alt i et "demokrati" og demokrati skal være "flertallet bestemmer, med hensyn til mindretallet", ikke "flertallet bestemmer, basta". Så lenge flertallet ikke lider eller samfunnet ikke får problemer fordi noen ønsker å spise hundekjøtt, er det helt absurd at loven skal legge seg opp i dette.

Lenke til kommentar
Hundekjøtt??! Nei! Ikke lovlig...BURDE IKKE bli lovlig! Ingen gærninger skal lure i meg bikkjekjøtt.

Så hvis det er lovlig vil folk lure i deg kjøttet? Du mener at dette t.eks. er vanlig i Sverige?

I Norge er det lov å spise gresshopper. Skal vi forby dette og? En gørning kan jo lure deg til å spise det.

Ja, jeg ble lurt da jeg var i et land en gang og spiste trolig kaninkjøtt i en spaghetti bolognese. De sa ingenting om at det var kaninkjøtt. Sto ingenting om det. Ville aldri spist kanin om jeg visste at det var det. :( Brukte kanskje litt vel sterke språklige virkemidler for å få frem mitt budskap, men saken er iallfall at jeg er total motstander av å spise hundekjøtt. Likevel respekterer jeg dem som gjør det.

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Til opplysning så er kaninkjøtt lov i Norge. Det smaker fantastisk godt. Dessverre lenge siden jeg har spist det.

Kanin er bra ja :) Kaninlår på primusen på fjelltur er noe av det beste man får, med unntak av selvfanget fjellørret :)

Lenke til kommentar
Men jeg ser ikke hvorfor det skal være lov når det ikke er nødvendig for overlevelsen da, når vi har et mer en stort nok marked der ute...

Det er mye du spiser som ikke er nødvendig for å overleve. Å smake hund hadde vært spennende, selv om jeg hadde overlevd uten. Det er alltid gøy å prøve andre smaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...