Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?

Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

• Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zaran: Et land der man skal eksludere dem med meninger man ikke liker fra å stemme er ikke et demokrati. Det at slike folk kan stemme er "bakdelen" med et demokrati.

Som sagt av andre før meg så er demokrati den værste styreformen i verden, bortsett fra alle de andre vi har prøvd. ;)

free man: Hva man selv vil spise har vel ikke så mye med å gjøre hva andre vil spise. Jeg vil ikke spise hund (eller mye annet rart) men jeg skal da ikke nekte andre folk å gjøre det av den grunn. :S

Endret av jcr.nan
Lenke til kommentar
Zaran: Et land der man skal eksludere dem med meninger man ikke liker fra å stemme er ikke et demokrati. Det at slike folk kan stemme er "bakdelen" med et demokrati.

Det kommer ann på øyet som ser. Det finnes nok av "democratic republic of...." hvor det er tilfelle. :)

Men fra spøk til alvor. De av dere som mener det burde være forbudt å spise hund i Norge: Har dere noen god grunn for at lovverket skal innføre lover for det "folk flest" anser som en riktig holdning?

Lenke til kommentar

Ja og nei.

Jeg ser ingen grunn til at det skal bli lovlig, dersom det er ulovlig, og jeg hadde heller ikke spist det, dersom det ble begynt med. Jeg ser ingen grunn til å begynne å spise alt annet, når vi allerede har mer enn nok gris og fe til å fø oss. Hvorfor jeg ser på det sånn, er vanskelig å si, men dere som lett kunne ha sett en hund bli slakta, kvernet og gjort til en burger, og så spist den... Ja.

Lenke til kommentar
Menneske er et dyr det og, og det er alt for mange av oss.

Hvorfor ikke. :p

Faktisk helt enig, jeg har aldri klart å skjønne hvordan mennesket alltid har sett på seg selv som det høyeste i verden. Vi ødelegger så godt som alt vi kommer over, de største skadedyra i verden.

Lenke til kommentar
Det er et bra nok argument at hunden i vår kultur holdes utelukkende som kjæledyr. I tillegg er hunden avlet med det formålet i årtusener, og egner seg ikke til kjøttproduksjon.

Ingen hunder er avlet med det formål å utelukkende være et kjeledyr. Det har bestandig blitt avlet for å gjøre en jobb. Historisk har det også vært ganske vanlig å spise hunder siden man ikke har vært i en posisjon til å la godt kjøtt gå til spille.

Egentlig er vel ikke kyr heller egnet til kjøttproduksjon. Faktisk er det vel rotter som best egnet til kjøttproduksjon, samt noen typer larver.

Siden disse du nevner er så godt egnet så er det merkelig at flere ikke har fått øynene opp for denne brilliante nye produksjonsmetoden. Hva legger du i ordet "egnet", egentlig? ? De er små kryp som jeg aldri ville ha spist. Jeg ville heller ikke vært bonden som måtte slite med de praktiske problemene som følger driften av en rotte- eller larvefarm.

Spis hund om dere vil. Jeg mener det er ekkelt, og det er neppe like praktisk gjennomførbart og godt som annet kjøtt.

Lenke til kommentar
Siden disse du nevner er så godt egnet så er det merkelig at flere ikke har fått øynene opp for denne brilliante nye produksjonsmetoden. Hva legger du i ordet "egnet", egentlig? ? De er små kryp som jeg aldri ville ha spist. Jeg ville heller ikke vært bonden som måtte slite med de praktiske problemene som følger driften av en rotte- eller larvefarm.

Med egnet mener jeg energi/proteininnhold per kilo, samt hvor mye energi som kreves for å fremstille ett kilo kjøtt. Blant svært mange primitivsamfunn er det vanlig å spise larver og rotter. Rotte er også vanlig å spise i bl.a. Kina. Oppdrett av Cane Rat kan bli løsningen på afrikas hunger etter viltkjøtt.

Cooking in the Danger Zone: Cane Rate

Grunnen til at disse produksjonsmetodene ikke tas i bruk i vesten er hovedsaklig todelt. Matvarene har et dårlig rykte, og folk har dermed en urasjonell avsky for de. Den andre er at jordbrukssubsidiene har gjort at det ikke har vært noe reelt behov for effektivisering i sektoren.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at det skal bli lovlig, dersom det er ulovlig

Kanskje at det ikke er noen grunn til at det skal være ulovlig? Det er tåpelig å ha forbud mot ting man ikke trenger forbud mot. Det bidrar bare til å svekke respekten for lovverket.

og jeg hadde heller ikke spist det, dersom det ble begynt med.

Og derfor skal ingen andre får gjøre det heller?

Jeg ser ingen grunn til å begynne å spise alt annet, når vi allerede har mer enn nok gris og fe til å fø oss.

Ja, hvem gidder vel å prøve ny mat? Bare tull. Kjøttboller i brunsaus og med poteter holder i massevis.

dere som lett kunne ha sett en hund bli slakta, kvernet og gjort til en burger, og så spist den... Ja.

Så for å få lov til å spise kjøtt må man først se dyret bli slaktet og kvernet? Er det en lov du vil ha innført eller?

Lenke til kommentar
Platium: Om det hadde vært lovlig så hadde det da ingen tvinget deg til å spise hund og ingen hadde kommet å spist hunden din. Hvorfor skal du bestemme hva andre skal gjøre når det ikke påvirker deg?

Nå vil jeg først og fremst påminne deg at det ikke er jeg som forhindrer deg i å spise det. Det er opp til deg om du vil stappe i deg det. Det kan jo ikke jeg hindre deg uansett om det er lovlig eller ulovlig så hiv innpå!

Å jo det påvirker meg i den grad at det er en forskjell mellom husdyr og dyr som kan gjøre ''nytte'' for seg.

Det jeg mener med det er at Hund er et dyr som jeg ikke ser for meg brukes til matlaging og eller andre ting innen for måltid. Det betyr da ikke at jeg forhindrer at du skal få lov å spise det. Jeg sier bare at jeg støtter et slikt forbud og det har jeg lov til!

Lenke til kommentar

Platium: Hæ? Hvordan er et forbud ikke å nekte folk å gjøre noe?

Folk flest har jo ikke interesse av å bryte loven, så med å forby slik mat så nekter man jo såklart dem å spise det.

Hvorfor støtter du at det skal være ulovlig for andre bare fordi du ikke ser for deg at det kan brukes til matlaging? Blir som han i mattilsynet som mener at slanger burde være ulovlige som kjæledyr bare pga at han ikke kan se for seg å kose med en slange.

Og ja, såklart har du lov til å støtte et forbud, jeg bare påpeker hvorfor et slikt forbud er irrasjonelt.

Lenke til kommentar
Å jo det påvirker meg i den grad at det er en forskjell mellom husdyr og dyr som kan gjøre ''nytte'' for seg.

Påvirker det deg at folk spiser hund fordi dyret ikke gjør nytte for seg? I andre land spises det hund, påvirker det deg?

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
Konklusjonen må vel være at det er ingen logisk grunn for at det skal være ulovlig. Den eneste grunnen er at noen folk ikke liker det/ikke vil gjøre det. Og det er en ting man ikke kan basere lover på, det sier da seg selv.

Jo lover lages på grunnlag av et sammfunds normer (det flesteparten mener (liker/ikke liker) om ting) og slik har det alltid vært. Og siden jeg er helt sikker på at flesteparten i Norge ikke vil at det skal være lovelig og spise hund og synes dette er ekkeelt, umoralsk, ol. må også lovene utformes etter dette.

Hvis du skal gå etter logikk så kan du vel ikke finne noen gode grunner til å ikke henrette f.eks. sosialklienter eller kriminelle og bruke disse som f.eks dyrefor, og at disse skall være fritt vilt for landets jegere og andre som har lyst til og slakte de?

De er jo bare til belastning for samfundet uansett.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

@ flesvik

En kan ikke påstå at mennesket objektivt sett har en egenverdi i seg selv, men saken stiller seg for at den store majoriteten her i verden har et menneskeliv en egenverdi i seg selv. Vi kan dermed fra dette ekstrapolere at et menneskeliv har en universell egenverdi. Det samme kan ikke sies om hunden. Dette gjør at sammenligningen din ikke er valid.

Nå ble normhierarki diskutert tidligere i tråden, og en av de mest sentrale og overordnede normene i dette samfunnet er frihet. Siden denne normen er overordnet normen som sier ikke spis hunder, vil ikke normargumentet her holde mål.

Lenke til kommentar

Det hadde nok ikke blit noen hit her i norge hvertfall!

Norge og Kina har ikke akkurat de samme synene på ting :p

De spiser jo friterte gresshopper og maur liksom :roll:

Kanskje vi skal starte oppdrett av isbjørn for å drepe de for kjøttet?

Så.. nei.. det er ikke Ok å 'spise fido'.

Lenke til kommentar
Det hadde nok ikke blit noen hit her i norge hvertfall!

Norge og Kina har ikke akkurat de samme synene på ting :p

De spiser jo friterte gresshopper og maur liksom :roll:

Kanskje vi skal starte oppdrett av isbjørn for å drepe de for kjøttet?

Så.. nei.. det er ikke Ok å 'spise fido'.

Det er ikke snakk om å gjøre det til den nye nasjonalretten eller tvinge folk til å spise det. Det handler om skal de som ønsker få lov til å spise det.

Og når du bringer opp gresshopper og maur. Dette er også dyr (rettere sagt insekter) som normen sier ikke er OK å spise, men det er ikke forbud mot disse. Jeg ser heller ikke hva som er direkte galt med å spise friterte gresshopper og maur. Prøvde sjokoladetrekte maur noen år tilbake, og kan ikke si at det smakte vondt.

Hvorfor ikke la folk spise det de selv ønsker?

Lenke til kommentar
Så du mener det er Ok å ha en haug med bikkjer/kjæledyr for så å avlive de for kjøttets skyld??

Nå er det gjentatte ganger sagt i denne tråden at det er ingen som skal drepe noen andres kjæledyr. Hundene vil på samme måte som i pels- og grisekjøttproduksjon bli avlet og fostret til denne hensikt.

Gjør man det lovlig, har staten mulighet til å regulere dette. Gjør man det ulovlig, skjer det fremdeles, men ingen har kontroll på produksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...