Gå til innhold

Hundekjøtt - Burde det bli lovlig?


Søte delikatesser, eller avskyelig matvane - Å spise eller ikke spise.  

127 stemmer

  1. 1. Bør det bli lovlig i Norge å spise hund?

    • Ja
      55
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      14


Anbefalte innlegg

Sett egen art, intelligens og lover etc. til side, og vær mer banebrytende.

 

Hunder har en enorm hengivenhet og nærhet til mennesker som ingen andre konsumdyr i verden er i nærheten av å matche. Er det da forsvarlig å spise hunder når vi har et enormt utvalgt av andre arter å spise av!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan vi ikke bare spise mennesker hvis dere skal være så jævlig autonome!? Hva er galt i det, hunder har da mye av de samme moralske/etiske verdiene som oss tatt i betraktning av deres unike relasjon til mennesker!?

 

Alt selvfølgelig satt på spissen, men finnes det da ikke grenser!?

 

Og de som sier søthet ikke er noe grunnlag, kunne jeg godt tenkt meg deres nyfødte baby til en god porsjon ris, stekte grønnsaker og en deilig marinade. Det hadde smakt .

Å fortære kjøtt av egen rase innebærer stort sykdomspotensiale. Derfor er det forbudt å fore kyr med storfekjøtt, griser med grisekjøtt, etc.

 

Ser forøvrig ingen grunn til at det skulle være forbudt å spise hunder. Å forby hundekjøtt samtidig som man tillater grisekjøtt er faktisk spesiesistisk.

 

Forøvrig så mener jeg at loven bør ha fint lite med moralske spørsmål å gjøre. Loven bør ivareta enkeltindividets interesser samt sørge for et vellfungerende samfunn. Moralske spørsmål må enkeltindividet selv bestemme seg for.

Lenke til kommentar

Problematikken oppstår når man skal skille mellom kosedyr og spisedyr. Det kommer mer på assosiasjoner enn noe annet. Når man ser en gris på bås tenker man med en gang på forskjellige matretter, man ser ikke på dyret som noe kosedyr. Samme med gris, okser, kyr etc. Dette er nyttedyr som er innbrent som spisedyr, nyttedyr, for oss mennesker.

 

Men så kommer da hunder inn, hvordan setter man da skillet mellom hva som er kosedyr og hva som er nyttedyret? Hva er forskjellen på scheferen i stua og scheferen i fryseren?

Lenke til kommentar

Du skriver jo bare tull (cyclo). Care om det er spesiesistisk. Jeg mener allikevel det er feil å godta hundekjøtt.

 

Og jo, lover som omhandler moralske verdier er også en viktig faktor for et godt velfungerende samfunn. Selvsagt er det opp for enkeltindividet og bestemme sine egne moralske spørsmål, men det betyr jo ikke at samtlige lover kan være påvirket moralsk og ikke minst etisk sett.

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Hunder har en enorm hengivenhet og nærhet til mennesker som ingen andre konsumdyr i verden er i nærheten av å matche. Er det da forsvarlig å spise hunder når vi har et enormt utvalgt av andre arter å spise av!?

 

Det har masse å gjøre med kultur hvordan man ser på passopp som mat.

 

Under en studietur til Shenzhen i Kina skulle jeg være tøff og bestille mat selv uten å skjønne hva som stod på menyen, en fra turoperatøren utbrøt: dont eat, that is dog! :p

 

(De spiser rotter også) :cool:

Lenke til kommentar
Smaker hund noe godt da? Syntes ikke det burde være lov, siden jeg har hund selv :p

Mange som har kjælegriser også, skulle vi forby grisekjøtt av den grunn?

 

Det er allment kjent, og godkjent, en forskjell mellom kjælegris og spisegris. Man har flere typer grisearter men det er nærmest blitt en "norm" at den og den grisen er spisegris og den og den grisetypen er kjælegris.

 

Den inndelingen har vi ikke med hunder. Den mopsen i hjørnet blir derfor den samme mopsen som ligger på tallerken din omringet av saus og med en brokkoliblomst i rompa.

 

Personelig kunne jeg aldri tenkt meg å spise hund, bare med tanken på hva de både kan og får i seg i løpet av den dag av ulumskheter er nok til å få meg til å heller klappe hunden på hodet med en forsiktig hånd enn å kappe hodet av den.

 

Men om det skulle blitt alment godkjent tror jeg betegnelsen "hotdog" måtte endres på.

Lenke til kommentar

DNA: Ja med ditt tydeligvis begrensete ordforåd så er det vel mer bare det du kan si. :) Har man bare personangrep å komme med i en debatt har man allerede tapt uansett hvor "rett" man har.

 

Frewsen: Når du er imot hundekjøtt i Norge så nekter du jo andre å spise det.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare spise mennesker hvis dere skal være så jævlig autonome!?

Du mener at mennesker og dyr er sidestilt? At dyr skal ha nøyaktig samme rettigheter som mennesker? For eksempel stemmerett?

 

Og de som sier søthet ikke er noe grunnlag, kunne jeg godt tenkt meg deres nyfødte baby til en god porsjon ris, stekte grønnsaker og en deilig marinade. Det hadde smakt .

Ingen har sagt at det er greit å ta andres hunder og spise dem. Andre hunder er andres eiendom. Å ta dem for å spise dem ville således vært tyveri.

 

Skjerp deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...